رفتن به مطلب

براي نگهداري روغن به نكات زير بايد توجه كرد:


ارسال های توصیه شده

براي نگهداري روغن به نكات زير بايد توجه كرد:

- روغن ها و چربي ها تركيبات فاسد شدني هستند. به طور كلي وجود رطوبت، مجاورت با اكسيژن هوا، آهن و مس، حرارت و نور باعث تشديد فساد روغن مي گردد.بنابراين روغن بايد در محل خشك و خنك و دور از نور و در ظرف درب بسته نگهداري شود و پس از هر بار مصرف روغن درب ظرف محكم بسته شود.

- بسته بندي روغن بايد حتي الامكان در ظروف غير قابل نفوذ به نور و محكم و بي عيب باشد.

- نحوه نگهداري روغن در فروشگاهها مهم است. ظروف نگهداري روغن در صورتي كه شفاف باشد بايد به دور از نــور و در مــحل خــنك نگهداشته شود. بويژه بايد از نگهداري و چيدن روغن هاي مايع با بسته بندي شفاف در پشت شيشه فروشگاهها كه موجب فساد روغن مايع مي شود بايد خودداري شود.

- توجه به مشخصات ويژه روغن خريداري شده كه بر روي برچسب روغن ذكر شده است، از جمله نام و نوع فراورده، شماره پروانه ساخت، نام و نشاني كارخانه، شرايط نگهداري و مصرف، تاريخ توليد و انقضاء ضروري است. بر اساس دستورالعمل اداره كل نظارت برمواد غذايي، معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشـكي از ابــتـداي ســـال 1383 انواع روغن هاي نباتي جامد بايد داراي برچسبي باشند كه ميزان اسيد چرب اشباع و اسيد چرب ترانس بر روي آن نوشته شده باشد. هرچه ميزان اسيد چرب اشباع و ترانس در روغن هاي جامد يا نيمه جامدكمتر باشد براي استفاده سالم تر هستند.

- حتي الامكان از مصرف زياده از حد روغن پرهيز شود. مصرف زياده از حد روغن باعث بروز چاقي مي شود. همچنين امكان افزايش كلسترول بد (LDL)، افزايش فشارخون و در نتيجه خطر ابتلا به امراض قلبي عروقي را فراهم مي آورد.

درافراد بالغ و سالم حداكثر 30% از كل انرژي دريافتي روزانه مي تواند از روغن ها و چربي ها(چه به صورت مشهود و چه به صورت نامشهود و همراه انواع مواد غذايي )تامين شود.

- روغن جامد هيدروژنه كه حاوي اسيدهاي چرب اشباع و اسيدهاي چرب ترانس است خــطر ابـتـلا به امراض قلبي و عروقي را افزايش مي دهد.مصرف روغن مايع به دليل اينكه حاوي اسيدهاي چرب غير اشباع فراوان و فاقد كلسترول است به روغن جامد ارجحيت دارد. بنابراين براي مصارف پخت و پز و سالاد از انواع روغنهاي مايع و در صورت نياز به سرخ كردن بايد از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده كرد.

- مصرف مواد لبني چرب و گوشت پرچربي به دليل دارا بودن چربيهاي اشباع موجب افزايش كلسترول خون و بروز بيماريهاي قلبي عروقي مي شود، بنابراين حتي الامكان بايد از مواد لبني كم چرب و گوشت كم چربي استفاده شود.

- روغن ماهي، روغن زيتون و مغزها از منابع بسيار خوب روغن مي باشند. روغن ماهي به دليل دارا بودن اسيدهاي چرب 3 ω روغن زيتون و مغزها كه به دليل دارا بودن اسيد اولئيك فراوان كه باعث كاهش كلسترول بد (LDL ) مي شود براي سلامت قلب و عروق مفيد هستند.

- استفاده از حرارت بالا هنگام طبخ روغن باعث ايجاد تركيبات شيميايي نامطلوب در روغــن مي گردد. وقتي غلظت اين تركيبات زياد باشد روغن كدر، بدبو و غليظ مي شود. حرارت همچنين باعث دود كردن روغن مي شود بنابراين روغن با شعله كم حرارت داده شود و از مصرف مجدد روغن حرارت ديده پرهيز شود.

- حتي الامكان از مصرف غذاهاي سرخ كرده خودداري شود و در صورت لزوم فقط از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده شود. - روغن مايع مخصوص سرخ كردني در مقابل حرارت پايدار است. اما اين موضوع بدان معني نيست كه از اين نوع روغن چندين بار مي توان براي سرخ كردن استفاده كرد. از روغن مخصوص سرخ كردن حداكثر 3-2 بار آن هم نه با فاصله طولاني بلكه مثلا" در طول يك روز مي توان استفاده كرد و پس از آن بايد روغن را دور ريخت.

- روغن نبايد در هيچ مرحله اي بوي تند داشته باشد. ظهور بوي نامطبوع نشانه فساد روغن است.

- فرآورده هاي غذايي چرب مثل چيپس، كيك و بيسكوئيت بايد در محل خشك، خنك، تاريك و به دور از هوا نگهداري كرد. بطور كلي مصرف چيپس بدليل مقادير زياد روغن و نمك توصيه نمي شود.

- مواد غذايي حاوي چربي را بايد در ظروف بسته يا بسته بندي مناسب در يخچال نگهداري كرد.

www.behdasht.gov.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...