رفتن به مطلب

فرآیند تولید دیسکهای سخت


ارسال های توصیه شده

تقریبا تمام رایانه های خانگی و سرورها از یک یا چند دیسک سخت استفاده می کنند . رایانه های بزرگ و ابررایانه ها به طور معمول به صدهادیسک سخت متصل هستند . همچنین می توان دستگاه های دیگری از قبیل دوربین های فیلمبرداری نیز یافت که به جای نوار فیلم از دیسک سخت استفاده می کنند . تمامی این دیسکهای سخت یک کار را به خوبی انجام می دهند و آن ذخیره دائمی اطلاعات دیجیتالی بر روی خود است . آنها به رایانه ها این قابلیت را می دهند که هنگام خاموشی رایانه اطلاعات را حفظ کنند .

دیسکهای سخت در دهه 1950 اختراع شدند . در آن زمان طول قطر آنها به 20اینچ می رسید در حالی که تنها قادر به ذخیره سازی چند مگابایت بودند . دیسکهای سخت از صفحات مغناطیسی سختی تشکیل شده اند که اطلاعات بر روی آنها ذخیره می شوند . در دیسکهای سخت مواد مغناطیسی بر روی صفحاتی از جنس آلومینیوم یا شیشه با دقت بسیار بالا به صورت لایه ای قرار دارند ، این صفحات در حین کار با سرعت 272کیلومتر در ساعت می چرخند .

یک هدنیز که بر روی یک بازو قرار دارد وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات را بر عهده دارد . البته این هد هیچگاه با سطح دیسک تماس پیدا نمی کند و تنها با فاصله بسیار کمی از آن حرکت می کند . مزیت عمده دیسکهای سخت به وسایل ذخیره سازی دیگر دستیابی مستقیم به اطلاعات است . به عنوان مثال برای خواندن اطلاعات ذخیره شده در بلاک صدم یک نوار مغناطیسی ناچاریم که 99 بلاک قبلی را نیز بخوانیم .

اما در دیسک سخت قادر هستیم که بلافاصله به نقطه شروع بلاک صدم پرش کنیم . دو چیز برای اندازه گیری کارایی دیسک سخت وجود دارد که یکی زمان دستیابی به اطلاعات مورد نظر و دیگری نرخ انتقال داده ها است . از زمانی که CPU درخواست خواندن یک فایل را ارسال می کند تا هنگامی که اولین بایت از فایل به CPU فرستاده می شود زمان دستیابی نام دارد که معمولا بین 10 تا 20 میلی ثانیه است . به تعداد بایتهایی که در واحد زمان به CPU فرستاده می شود نیز ، نرخ انتقال گویند که معمولا بین 5 تا 40 مگابایت در ثانیه است . دیسک سخت یک جعبه آلومینیومی است که از یک طرف برد الکترونیکی و موتور چرخاننده دیسکها بر روی آن نصب شده است . در زیر برد الکترونیکی اتصالاتی برای موتور دیسک وجود دارد . یک منفذ هوا نیز برای یکسان شدن فشار هوای داخل و خارج محفظه در نظر گرفته شده است .

اگر یک دیسک سخت از کار افتاده در دسترس باشد با بازکردن آن می توانید ساختار ساده اما دقیق داخل آن را مشاهده کنید . سرعت چرخش صفحات 5400 و 7200 دور در دقیقه است .

دیسکهایی که سرعت چرخش آنها 7200 دور در دقیقه است در بازار رایانه به دیسک های PLUS یا دور بالا شهرت دارند . سطح صفحات هم به طرز شگفت انگیزی صیقلی شده است . به طوریکه مانند آینه می توانید عکس خود را در آن ببینید .

یک بازو نیز وجود دارد که هد بر روی آن قرار گرفته است . وظیفه بازو حرکت دادن هد سرتاسر سطح دیسک است که با سرعت بسیار بالا انجام می شود به طوری که قادر است در یک ثانیه 50 بار از لبه دیسک به مرکزی ترین نقطه دیسک رفته و بازگردد اگر می توانستیم صحنه حرکت بازو بر روی دیسک را مشاهده کنیم ، مطمئنا شگفت زده می شدیم . به منظور افزایش ظرفیت دیسکها از چند صفحه مغناطیسی و چند بازو و چند هد استفاده می شود . فناوری ساخت دیسکهای سخت روز به روز درحال پیشرفت است .

ظرفیتها و سرعت ها رو به بالا و حجم فیزیکی دستگاهها رو به پایین در حال رشد هستند . دیسکهای سخت معمولی دارای سرعت چرخش 5400 دور در دقیقه هستند و قادرند اطلاعات را در واحدهای دومگابایتی بافر کنند اما نوع «دور بالا» یا پلاس که در بازار ایران رونق بسیاری دارد سرعت چرخش 7200دور در دقیقه دارند اما همچنان 2مگابایت بافر دارند .

اخیرا دیسکهای سختی با فناوری جدیدی به نام ATA سریال یا به اختصار sata موجودند که نرخ انتقال آنها به 150 مگابایت در ثانیه رسیده است و دارای 8 مگابایت بافر هستند . این دیسکهای سخت در بازار ایران کمی گرانتر از نوع دور بالا است اما کارایی و سرعت قابل ملاحظه تری دارد همچنین ظرفیت آنها نیز افزایش یافته است . شکل کابلهای اتصال این نوع دیسکهای سخت نیز از آن نوع حجیم پهن قبلی به نوع فشرده تر و باریک تری تغییر کرده است .

دیسکهای sata در سرورها که به عملکرد بهتری نیاز دارند کارایی بسیار خوبی از خود نشان داده اند . ویژگی منحصر بفرد دیسکهای SATA که در انواع قبلی موجود نبودند hot-plug بودن آنهاست . به این معنا که در حالی که رایانه روشن و در حال کار است می توان کابل اطلاعات و برق را از آن جدا کرده و دیسک جدیدی را به رایانه متصل نمود و بلافاصله با آن شروع به کار کرد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...