رفتن به مطلب

اِستَر آباد (گرگان)


ارسال های توصیه شده

درود

هِچکِس اینجه گرگانی نیه؟! :icon_redface:

 

 

« استراباد شهری است بر دامن کوه و با نعمت و خرم و آبهای فراوان و هوای درست. ... آنها به دو زبان سخن گویند یکی لوترای استرابادی و دیگری پارسی گرگانی»

 

بوی نان عیدی , طعم ملس برگ زرد آلو , نرمی پنبه , بوی درختان باران خورده پاییزی ,شر شر آب رودخانه , نغمه عاشقی ویس ورامین فخرالدین اسعد , علم بی دریغ میر فندرسکی و حکیم جرجانی , خواستگاه دانش جنگل داری , و اینک "برج گرگان" ...

 

لینک به دیدگاه

قسم به این شهر

شهری که تو در آن سکونت داری

« سوره بلد ، آیات یک و دو »

 

*- گرگان را دوست دارم . نه ، بهتر است بگویم با تمام وجود به این شهر عشق می ورزم. شهری که اولین بار دنیا را از دریچه ی آن به تماشا نشستم و نفس کشیدن ، گام برداشتن ، سخن گفتن ، عشق ورزیدن ، آموختن و همه و همه چیز را از آن آغاز کردم.

 

مقدمه کتاب چمبولَک (نیشگون)

لینک به دیدگاه

قبرستانی که در مجاورت زیارتگاه خالدنبی وجود دارد و به قبرستان خالدنبی مشهور شده بی‌شک یکی از اسرارآمیزترین نقاط ایران است! به این دلیل که هنوز در مورد زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد. شاید یکی از دلایل این مسئله عدم انجام تحقیقات و کارشناسی‌های مختلف باشد. از سوی دیگر هر چند این مجموعه در سال ۱۳۸۰ توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما تاکنون تمهیداتى براى حفاظت از آن در برابر سرقت و تخریب لحاظ نشده است. به عنوان مثال بسیاری از سنگ قبرها افتاده‌اند و یا شکسته‌اند. عده‌ای از بازدیدکنندگان نیز از آن‌ها بالا می‌روند! به علاوه در برخی نقاط گودال‌هایی وجود دارد که حاکی از تلاش‌های غیرقانونی برای یافتن آثار باستانی و قیمتی است. در واقع به نظرم مسئولان با توجه به شکل و شمایل سنگ‌قبرها سکوت کرده‌اند و بدشان نمی‌آید که این مجموعه به کلی از بین برود! با این وجود به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و دورافتادگی این قبرستان هنوز هم فرصت دارید تا از این قبرستان دیدن کنید.

 

7473737.jpg

 

333.jpg

 

چرا قبرستان خالدنبی پرطرفدار شده است؟

در واقع شکل و شمایل خاص این سنگ‌قبرها در کشوری که بحث در مورد این مسائل جزو خطوط قرمز اخلاقی است، چه برسد به نمایش آن‌ها، این قبرستان را پرطرفدار کرده است. البته همان‌طور که توضیح دادم این قبرستان در سطح بین‌المللی نیز بسیار مورد توجه است. همان‌طور که در تصاویر مشخص است اغلب سنگ‌قبرها به شکل آلت تناسلی مردانه هستند و ارتفاع و ضخامت گوناگونی دارند. از سوی دیگر در مواردی تعداد حلقه‌های برجسته به دور سنگ‌ها متفاوت است. شاید این‌ها روشی بوده است برای مشخص کردن سن، مرتبه و وضعیت تاهل یا تجرد مردگان. سنگ‌قبرهای دیگری نیز وجود دارد که منتسب به مردگان زن است. عده‌ای نیز عقیده دارند که مردمان این ناحیه آلت‌پرست بوده‌اند و به مانند کیش آلت‌پرستان در هند ذکر را نماد باروی و آفرینش می‌دانستند.

 

%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87.jpg

 

 

388906_XvIlulOp.jpg

 

چه زمانی از خالدنبی دیدن کنیم؟

 

بهترین زمان برای رفتن به خالدنبی بهار است. به این دلیل که همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید دشت‌ها سرسبز هستند و هوا نیز چندان گرم نیست (البته در اردیبهشت ماه که من رفتم مار در میان سبزه‌ها به وفور وجود داشت!). اما اگر تابستان بروید علاوه بر گرمای طاقت‌فرسا با چیزی مواجه خواهید شد که در تصویر زیر نمایش داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید دیگر خبری از سبزی بهار نیست. دشت‌ها نیز چنین پوششی دارند.

 

 

چطور به خالدنبی برویم؟

 

خوشبختانه امکان دسترسی به زیارتگاه خالدنبی توسط وسایل نقلیه مختلف مانند سواری و یا مینی‌بوس به راحتی وجود دارد. برای دسترسی به این قبرستان همان‌طور که در نقشه مشخص است پس از طی مسیری حدودا ۴۰ کیلومتری گنبد کاووس تا کلاله باید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنید (فاصله این روستا تا قبرستان ۶ کیلومتر است).

فاصله کلاله تا خالدنبی ۵۵ کیلومتر است که حدود ۲۵ کیلومتر آن خاکی و پر پیچ و خم است. خوشبختانه در طی مسیر تابلوهایی وجود دارند که شما را به سمت خالدنبی هدایت می‌کنند.

 

 

555.png

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شهر گُرگان مرکز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در جانب شرقی شمال کشور
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. گرگان کنونی تا سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«اِستَرآباد»(Estarabad)یا «اَستراباد»(Astrabad) نام داشت.

باور اغلب پژوهشگران بر این است که واژه استرآباد از دو لفظ «استر» و «آباد» تشکیل شده و استر در زبانهای ایرانی به معنای ستاره و آباد (به معنای) «عمارت» است. در زمان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که ایرانیان ستاره‌ها را مظهر نور مقدس می‌دانسته‌اند، این شهر را بنا کرده به این نام، نامیدند..

 

همچنین نام این شهر را برگرفته از نام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همسر یهودی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌دانند. خواجه ابوالحسن بیهقی در تاریخ خود از این شهر به لفظ استارباد(estarbad) یاد کرده است چنانکه نام کتاب معروف دکتر منوچهر ستوده یعنی «از آستارا تا استارباد» برگرفته از همین نوشتار بیهقی است.

در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منطقهٔ گرگان را وُرکان یا یا وِهرکانه و در زبان یونانی هیرکانیا (Hyrcania) و در زبان عربی جُرجان می‌گفتند. گرگان از مهم‌ترین منطقه‌ها در زمینه پژوهش‌ها و کاوش‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. در کتاب مقدس وندیداد اوستا گرگان به عنوان نهمین سرزمین مقدس که اهورامزدا آفریده، ذکر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...