رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تا به حال مطالب زيادي در رابطه با اثرات ناگوار حاصل از رسوبگذاري در مخازن سدها شنیده ایم .در اين قسمت به بررسي عواملي كه رعايت آنها موجب كاهش رسوبگذاري در مخازن سدها ارائه گرديده كه در بعضي از اين روشها,نحوه برخورد با مسئله رسوب مطرح بوده است ودر پارهاي موارد نيز مسئله پيش گيري يا جلوگيري از فرسايش و رسوبگذاري در اولويت قرار داشته است.

به طور كلي با تركيبي از دو روش فوق وبا در نظر گرفتن حجم مرده مي توان عمر سازه هاي آبي را افزايش داد .معمول ترين راه مقابله با مشكل رسوبگذاري,كنار گذاشتن قسمتي از ظرفيت مخزن براي ذخيره رسوب است . البته اين روش باعث كاهش رسوب نمي شود بلكه با هزينه هاي بسيار زياد زمان جدي شدن مشكل رسوب را به تأخير مي اندازد . در بعضي مواقع افزايش ارتفاع سد براي بالا نگاه داشتن حجم مخزن موردنظر اقتصادي تر به نظر مي رسد , ولي در بسياري از سدها افزايش ارتفاع , قابل قبول يا ممكن نيست . بنابراين بايد اين حقيقت را پذيرفت كه از رسوبگذاري در مخازن نمي توان جلوگيري كرد ولي مي توان از شدت آن كاست . تا حدودي مي توان با روش آبخيزداري از مقدار رسوب ورودي به مخزن كاست و رسوب مواد جامد را با روشهاي مهندسي كاهش داد . در اين بخش به پاره اي از اين نكات مي پردازيم .

لینک به دیدگاه

عمليات آبخيزداري كه براي كاهش فرسايش و رسوبدهي صورت مي گيرد , شامل عمليات حفاظتي ساختماني , بيولوژيكي و ترويجي مي باشد . گاهي در بعضي از موارد اين عمليات به طور توأم نيز صورت مي گيرد . در اين مطالعه به دو بخش عمليات ساختماني (سازه اي) و ترويجي پرداخته مي شود و سپس در جدولي براي انواع فرسايش با ذكر علت و محل ايجاد آن , روشهاي مبارزه به ترتيب اولويت از انواع عمليات آبخيزداري پيشنهاد مي گردد .

لینک به دیدگاه

با توجه به شرايط منطقه و مطالعات انجام شده در زمينه هاي هيدرولوژي , فرسايش و رسوب و ... لزوم انجام عمليات مكانيكي در اين حوزه به دليل فرسايش موجود الزامي است و در نظر گرفتن شرايط اقتصادي هريك از سازه ها در توجيهات آبخيزداري مهم و ضروري مي باشد . با در نظر گرفتن حدود 2 الي 5 دلار به عنوان ارزش هر تن خاك , مي توان به ارزش مقدار رسوبي كه در پشت سازه هاي اصلاحي جمع مي شود پي برد .

در عمليات سازه اي آبخيزداري پيشنهادات سدهاي گابيوني , بندهاي خشكه چين و بندهاي چپري مدنظر مي باشد كه در مناطق مختلف بايد جايگزين شوند . ايجاد اين سازه ها در جلوگيري از فرسايش و نيز كاهش مواد حمل شده و در نتيجه كاهش روند رسوبگذاري و پرشدن مخازن سدها از كارهاي بسيار متداول و مهم آبخيزداري است .

با توجه به شبكه هيدروگرافي و تعداد آبراهه هاي فرسايشي در هر منطقه از سطح كشور به سهولت مي توان دريافت كه براي اين مهم بايد هزاران بند كوچك ساخت و ميلياردها تومان هزينه كرد . با توجه به حجم عمليات و صرف هزينه هاي لازم بايد طراحي اين بندها به نحوي صورت گيرد كه علاوه بر مقاومت در مقابل نيروهاي وارده , اقتصادي نيز باشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...