رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

1515.jpg

 

 

رییس پژوهشگاه پلیمروپتروشیمی ایران گفت: پلیمرهای دوستدار محیط زیست و ثبیت كننده خاك توسط محققان این پژوهشگاه ساخته شده و اكنون در مرحله آزمایش های میدانی است. به گزارش مهر، دکتر علی اكبر یوسفی با اعلام این خبر افزود: كشورمان در سال های اخیر با پدیده نوظهور گرد و غبار مواجه شده و مالچ پاشی یكی از مهمترین روش های مقابله با این پدیده است، از این رو محققان پژوهشگاه پلیمر، رزین های پلیمرهای دوستدار محیط زیست برای تثبیت خاك تهیه كردند كه مانند مالچ بر روی خاك پاشیده می شود.

وی گفت: مالچ یك پوشش غیر زنده است كه از تركیبات نفتی مانند قیر به دست می آید كه پاشیدن آن بر روی خاك مانند یك محافظ عمل می كند و مانع از بلند شدن گرد و غبار به هوا می شود.

رییس پژوهشگاه پلیمروپتروشیمی ادامه داد: موادی كه در حال حاضر برای پاشیدن بر روی خاك استفاده می شوند از مواد قیری هستند كه به محیط زیست آسیب وارد می كنند اما پلیمرهای تولید شده در پژوهشگاه پلیمر كاملا دوستدار محیط زیست هستند.

یوسفی گفت: با پاشیدن این پلیمرها بر روی خاك جلوی به هوا بلند شدن گرد و غبار گرفته می شود از این رو می تواند در بخش جنوبی كشور و بیابان های كشور عراق كه منبع اصلی تولید ریزگردها هستند مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران اظهار داشت: بعد از انجام آزمایش های میدانی مدت زمان ماندگاری این پلیمرها در طبیعت قابل قبول ارزیابی شد و در حال حاضر این پلیمرها در آزمایشگاه تولید شده اند و با نهادها و سازمان های مرتبط در حال مذاكره برای تولید انبوه آنها هستیم. منبع : مجله بسپار

لینک به دیدگاه

جالب بود، ممنون:icon_gol:.

میشه در مورد رزین های پلیمری دوست دار محیط زیست بیشتر توضیح بدین؟ کلا چه پلیمرهایی زیست تخیریب پذیر هستن و چجور ساختارهایی دارن؟ مواردی که در اینجا بکار برده شده، سنتزی هستن یا اینکه در طبیعت وجود دارن؟:JC_thinking:

لینک به دیدگاه
جالب بود، ممنون:icon_gol:.

میشه در مورد رزین های پلیمری دوست دار محیط زیست بیشتر توضیح بدین؟ کلا چه پلیمرهایی زیست تخیریب پذیر هستن و چجور ساختارهایی دارن؟ مواردی که در اینجا بکار برده شده، سنتزی هستن یا اینکه در طبیعت وجود دارن؟:JC_thinking:

سلام ، این قسمتی از پروژه تحقیقاتی بنده و دوتا از دوستام خدمت شما :

(اگه قسمت بود پروژه کامل رو هم برای دانلود میزارم)

+ببخشید که دیر جواب دادم، ندیده بودم...

[h=1]نگاهی کلی بر پلیمرهای زیست سازگار[/h]بسپارهای زیست تخریب پذیر به منظور تخریب شدن در هنگام مصرف توسط ریزجانداران‌ طراحی شده‌اند. پیشرفت‌های شگفت‌آوری در زمینه‌ی توسعه‌ی فرآیندها و محصولات حاصل از بسپارهایی مثل نشاسته، سلولز و اسید لاکتیک به وجود آمده است. نیاز به ایجاد بسپارهای محلول در آب زیست تخریب‌پذیر جایگزین به جای محصولات وارد فاضلاب شونده مانند شوینده ها و مواد آرایشی دارای اهمیت فراوانی است. با این وجود مصرف کننده ها ارزش زیادی برای خواص زیست تخریب پذیری قائل نیستند که این موضوع صنعت را مجبور می کند برای رقابت، قیمت های خود را به قیمت های محصولات مشابه موجود نزدیک کند. به علاوه این که هنوز زیرساخت های مناسبی برای مصرف مواد زیست تخریب پذیر وجود ندارد.

[h=2]3-1-دید محیط زیستی:

این مواد باید سریعاً در محیط مورد تجزیه قرار گیرند، بافت خاك را بر هم نزنند و به راحتی با برنامه های مدیریت زباله و بازیافت مواد از محیط خارج شوند. [/h][h=2]

3-2-دید صنعتی:[/h]این مواد باید خصوصیات مورد انتظار صنعت را از جمله دوام و كارایی داشته باشند و از همه مهم تر،پس از برابری یا بهبود كیفیت نسبت به مواد معمول، قیمت تمام شده مناسبی داشته باشند.

بسپارهای مرسوم مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن تا سال‌های متمادی پس از مصرف از خود ایستادگی نشان می‌دهند. بنابراین این بسپارها جهت کاربردهایی با دوره‌ی زمانی کوتاه مناسب نیستند. به علاوه، پلاستیک‌ها اغلب توسط مواد غذایی و دیگر زمینه‌های زیستی کثیف می‌شوند و بنابراین بازیابی این مواد غیرعملی و معمولاً نامناسب خواهد بود. در مقابل، بسپارهای زیست تخریب پذیر، توسط فعالیت آنزیمی ریزجاندارانی مثل باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها تخریب می‌شوند. هم چنین زنجیره‌ی بسپاری آن‌ها ممکن است توسط فرآیندهای غیرآنزیمی مانند آبکافت‌های شیمیایی شکسته شود. فرآیند زیست تخریب پذیری این بسپارها را به دی اکسیدکربن، متان، آب، توده‌ی زنده، مواد گیاخاکی و دیگر مواد طبیعی تبدیل می‌کند. بنابراین این بسپارها به طور طبیعی در یک چرخه‌ی فرآیند زیستی بازیافت می شوند .

مصرف جهانی بسپارهای زیست تخریب پذیر از 14 میلیون کیلوگرم در سال 1996 به 68 میلیون کیلوگرم در سال 2001 افزایش یافت. بازارهای هدف برای این بسپارها عبارتند از:

مواد بسته‌بندی (کیسه‌های آشغال، کاغذهای بسته‌بندی، اسفنج‌های نرم پر (loose-fill)، ظروف غذا، لفاف‌ها، کاغذ‌های چندلایه)، منسوج نبافته ‌ی یک‌بار مصرف (الیاف مهندسی) و محصولات بهداشتی (پوشک بچه، اسفنج‌های زمین‌شوی نخی)، محصولات یک‌بار مصرف (لوازم رومیزی فست فود، ظروف، کارتن‌های تخم‌مرغ، دسته‌ی تیغ صورت تراشی، اسباب‌بازی‌ها) و ابزارآلات کشاورزی (فیلم های کود گیاهی، ظروف حمل محصولات کشاورزی).

هرچند تجاری کردن بسپارهای زیست تخریب پذیر مانع رقابت پلاستیک‌های معمول ارزان و آشنا برای مردم، می‌شود ولی لازم است زیرساخت‌‌ها جهت اضمحلال این بسپارها در یک فضای زیست فعال توسعه یابند و این امر مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بزرگی است. بدون در نظر گرفتن یک شبکه‌ی گسترده جهت تبدیل این مواد و دیگر مواد زیست مصرف پذیر (غذاها، پسماندها و کاغذهای بازیافت نشده) به کودها و واسطه های شیمیایی با ارزش، بسپارهای زیست تخریب پذیر محکوم به تلنبار شدن در زباله‌دان‌های بزرگ خواهند شد و در نتیجه زیست تخریب پذیری به تعویق خواهد افتاد .

اغلب پلیمرهای سنتزی با منشأ نفتی مانند پلی الفین ها، پلی وینیل ها، نایلون ها و غیره به تخریب بیولوژیکی مقاوم می باشند و پیوند های کربنی آن ها توسط آنزیم های میکروارگانیسم ها شکسته نمی شوند. آبگریز بودن و سطح کم پلیمرها در مقایسه با وزن مولکولی بالای آن ها ، موجب مقاومت پلیمرهای سنتزی به حمله توسط آنزیم های میکروارگانیسم ها می گردد. پلیمر های زیست تخریب پذیر،بر خلاف دیگر پلیمرها در محیط طبیعی تجزیه پذیر هستند. به طور کلی پلیمرهایی پس از فرایند تجزیه توسط میکروارگانیسم ها کاملاً به محصولات طبیعی مانند آب، دی اکسید کربن و توده زیستی (باکتری ها یا قارچ ها ) ویا آنزیم ها تبدیل می شوند زیست تخریب پذیر نامیده می شوند.

زیست تخریب پذیری پلیمرها طی دو مرحله رخ می دهد:

· ابتدا دی پلیمریزه شدن که درآن زنجیرهای بلند توسط هیدرولیز و یا اکسیداسیون شکسته و الیگومر بدست می آید.

· سپس معدنی شدن که در داخل سلول اتفاق می افتد و الیگومرها تبدیل به توده زیستی، مواد معدنی ، نمک ها،آب و گازهایی مثل دی اکسید کربن و متان می شوند.

پلیمرهای زیست تخریب پذیر را می توان به دو دسته سنتزی و طبیعی تقسیم بندی کرد. انواع سنتزی که از مشتقات نفتی تولید می شوند بیشتر شامل پلی استر ها مانند پلی هیدروکسی بوتیرات و پلی کاپرولاکتون ها هستند. انواع طبیعی یا بیوپلیمرها منشأ حیاتی دارند.

jd230y1virvc72maugv.png

مزایای استفاده از این مواد به طور خلاصه :

· چون بخش عمده ای از این بیو پلیمرها منشأ کشاورزی دارند و معمولاً از محصولات گیاهی و حیوانی به دست می آیند، می توان با تولید و استخراج آن ها ارزش افزوده محصولات کشاورزی را بالا برد.

· این بیو پلیمرها از منابع تجدید پذیر بدست می آیند (بر خلاف پلیمرهای سنتزی که بیشتر منشأ نفتی دارند) بنابراین تولید آن ها می تواند موجب حفظ منابع تجدید ناپذیر برای نسل های آینده گردد.

· بیو پلیمرهای حاصل از فراورده های کشاورزی قابلیت برگشت به طبیعت را دارند و توسط میکرو ارگانیسم ها در طی فرایند کمپوست به محصولات طبیعی مانند دی اکسید کربن، آب، متان و تولید زیستی (بیومس) تبدیل می شوند. بنابراین این بیوپلیمرها زیست فروپاشنده هستند و موجب آلودگی محیط زیست نمی گردند.

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

سلام مهندس منون از مطالبتون میشه لطفا در راستای پروژه ام بهم کمک کنید و پلیمر هایی که برای تثبیت خاک بدن آسیب برای طبیعت نام ببرید.

ممنون.خیلی ممنون

لینک به دیدگاه
سلام مهندس منون از مطالبتون میشه لطفا در راستای پروژه ام بهم کمک کنید و پلیمر هایی که برای تثبیت خاک بدن آسیب برای طبیعت نام ببرید.

ممنون.خیلی ممنون

سلام

کاربردی که مدنظرتون هست چیه؟ یعنی اینکه هدفتون تثبیت چه نوع خاکی هست؟ مصارف کشاورزی مدنظرتونه یا خاک‌های مورداستفاده در بخش‌های عمرانی. پلی وینیل الکل،پلی اتیلن ترفتالات،پلی اکریل‌آمید،الیاف‌های پلیمری مثل پلی‌پروپیلن،پلی وینیل استات....می‌تونن همراه انواع خاک استفاده شن.

شاید این مقاله‌ها کمکی کنه.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
سلام مهندس منون از مطالبتون میشه لطفا در راستای پروژه ام بهم کمک کنید و پلیمر هایی که برای تثبیت خاک بدن آسیب برای طبیعت نام ببرید.

ممنون.خیلی ممنون

سلام مهندس

نمیدونم دقیقاً منطور از تثبیت خاک چیه اما معمولاً پلیمرهای جاذب آب (سوپر جاذب/هیدروژل)، تثبیت کننده ی خاک هم هستند

مثل سدیم پلی اکریلات یا پلی اکریل آمید

 

راستی من هنوز کلی فاصله دارم تا مهندس شدن...:ws3:

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
  • 1 سال بعد...
سلام. میشه درباره پلی اکریل امید به من چند تا مقاله خوب معرفی کنید

اثر و مقدار اون رو در خاک هاب رسی میخام

اگه میشه به ایمیلم بفرستید

با تشکر

 

درخواستت رو دقیق تر مطرح کنید.. رو بحث آبدوستیش باشه یا بیشتر قرار بره سمت مباحث خاک و ...

اگه با کلیدواژه سرچ کنی مقاله براش زیاده. نمی دونم منظورت چیه دقیق.

این مقاله ها هستند مثلا... یکیشو میتونی از تالار مقالات بگیری

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فارسی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...