رفتن به مطلب

10 آتشفشان پرخطر اروپا


ارسال های توصیه شده

10 آتشفشان پرخطر اروپا ... :icon_gol::icon_gol:

 

جام جم آنلاين: آتشفشان "ايجاف جالاجوکول" ايسلند همچنان به فوران و فعاليت خود ادامه مي دهد و موفق شده است توجه تمام رسانه هاي دنيا را به خود جلب کند اين در حالي است که بررسيهاي يک گروه تحقيقاتي نشان مي دهد اين آتشفشان به هيچ وجه در گروه 10آتشفشان پرخطر اروپا قرار ندارد.

 

100873494805.jpg

 

 

به گزارش مهر، فورانهاي آتشفشاني نيز همانند زلزله حاصل فرايندهاي طبيعي فعاليتهاي درون زمين هستند. بنابراين وقوع فوران در يک آتشفشان فعال و يا نيمه فعال پديده اي اجتناب ناپذير است. اما مسئله اي که در مواجهه با چنين پديده اي اهميت خود را نشان مي دهد خسارات جاني و مالي ناشي از آن است. در اينجا بخش پيشگيري از فجايع انساني مطرح مي شود.

 

 

در اين راستا و در پي فوران آتشفشان "ايجاف جالاجوکول" و لغو پروازهاي اروپا به مدت پنج روز در هفته گذشته که خسارات زيادي را به شرکتهاي هوايي وارد کرد کارگزاران بيمه Willis Group Holdings تصميم گرفت تحقيقاتي را در خصوص آتشفشانهاي مهم دنيا انجام دهد.

در حقيقت هرچند اين فوران به دليل دور بودن از محيطهاي انساني خسارات جاني در بر نداشت اما اين کارشناسان را واداشت که به ارزيابي عواقب يک فوران آتشفشاني در محيطهاي با جمعيت بالاي انساني بپردازند.

در کمال شگفتي، نتايج اين بررسيها نشان مي دهد که آتشفشان جنوب ايسلند با وجود اينکه توانسته است توجه رسانه هاي جهاني را به خود جلب کند به هيچ وجه در ليست 10 آتشفشان اروپا که به طور بالقوه خطرناک هستند قرار ندارد.

اين بررسيها نشان مي دهد که آتشفشان "وزوويو" واقع در جنوب ايتاليا اولين آتشفشان پر خطر اروپا است.

برپايه اين گزارش، فوران اين آتشفشان مي تواند 8 هزار قرباني، 13هزار مجروح و خساراتي بالغ بر 24 ميليارد دلار برجاي بگذارد.

آتشفشان وزوويو يکي از آتشفشانهاي فعال ايتاليا است که از سال 1944 تاکنون در گروه آتشفشانهاي نهفته قرار گرفته است. اعتقاد بر اين است که اين آتشفشان از 400 هزار سال قبل فعاليت خود را آغاز کرده است اما قديمي ترين فعاليتي که از آن به اثبات رسيده است مربوط به 25 هزار سال قبل و متاخرترين آن مربوط به سال 79 پس از ميلاد است. در فوران 79 پس از ميلاد که منجر به بروز يک فاجعه انساني در شهر پومپي شد تمام شهر در زير خاکسترهاي حاصل از فوران دفن شد.

امروزه مردمان سنگ شده اين شهر در منطقه باستاني پومپي نگهداري مي شوند. حالت اين مردم سنگ شده کاملا نشان مي دهد که اين افراد به دنبال سرپناهي براي نجات جان خود مي گشته اند و حتي برخي از آنها براي محافظت از برخورد خاکسترها دستان خود را مانع کرده اند.

تحقيقات Willis Group Holding که با همکاري مرکز مطالعات دانشگاه فدريکوي دوم در ناپل انجام شده است موقعيت 10 آتشفشان اروپا را با جمعيت بالاي 10 هزار نفر مورد ارزيابي قرار مي دهد.

نتايج اين بررسيها در گزارشي با عنوان "خطرات بيمه اي ناشي از فورانهاي آتشفشاني در اروپا" (Insurance Risks from volcanic Eruptions in Europe) منتشر شده است.

به اعتقاد مولفان اين گزارش، ارزيابيهاي اين اسناد مي تواند به عنوان يک اساس براي ايجاد مدلهاي مربوط به جزئيات خطرات بيمه اي نه تنها براي فورانهاي اروپا بلکه در تمام دنيا مورد استفاده قرار گيرد.

ارزيابي خطرات بالقوه فورانهاي آتشفشاني در اروپا اثرات اين فورانها بر جمعيتهاي انساني ساکن فضاهاي نزديک به آتشفشان را بررسي مي کند.

در حقيقت اين گزارش خسارات انساني ناشي از نشست يک لايه 25 سانتيمتري از خاکستر آتشفشاني را تخمين زده است.

آتشفشان وزوويو در رتبه اول اين ليست قرار گرفته است چون بيشترين ميزان جمعيت را در کنار خود دارد. جمعيتي که در کرانه خليج ناپل و در حاشيه اين آتشفشان قرار دارند حدود 7/1 ميليون نفر است و ارزش واحدهاي مسکوني گسترده در اين محدوده بالغ بر 50 ميليارد يورو است.

 

آتشفشان "کامپي فلگري" رتبه دوم اين ليست را به خود اختصاص داده است که خسارات فوران آن مي تواند به 64 ميليارد يورو برسد.

در اين فهرست چهار آتشفشان فعال وزوويو، کامپي فلگري، استرومبولي، ولکانو و اتنا در پنج رتبه اول بيشترين خطر بالقوه قرار گرفته اند و پس از آن آتشفشانهاي "سانتوريني" و نيسيروس در يونان و هکلا در ايسلند قرار دارند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...