رفتن به مطلب

کنترل کننده منطق فازی برای سرعت ماشین های سنکرون


ارسال های توصیه شده

سلام بر دوستان :icon_gol:

 

 

منطق فازي به طور دقيق در اوايل دهه 1960 توسط پروفسور لطفي زاده، پروفسور علوم كامپيوتر دانشگاه بركليكاليفرنيا، مطرح شد. که نوعي الگوي محاسباتي بود که ادعاي توانايي مدلسازي استدلال انساني نامعين را داشت. در سال 1965 زاده اولين ايده را براي مجموعه­هاي فازي با عنوان "منطق فازي" ارايه داد.

 

منطق فازي به صورت مفهومي چند ارزشي است و اجازه مي­دهد كه ارزش­هايي را بين دوارزشي­هايي مثل" درست/ نادرست"،" بله / خير"،" بالا / پايين" و … تعريف كرد. مي­توان مفاهيمي چون"خيلي"، " نسبتاً "،"تقريباً "و … را كه پايه­هاي انديشه و استدلال­هاي معمولي انسان مي­باشند، به صورت رياضي درآورد تابوسيله كامپيوتر قابل فهم باشند و از اين طريق بتوان برنامه­هاي كامپيوتري كه به منطق و تفكر انسان نزديكترند را بوجود آورد.

 

مجموعه­هاي کلاسيک يا صريح براي تعريف يک عضو درمجموعه­ی جهاني بکار مي­رود. رابطه­ی بينِ عضويت و عدم عضويت، تعريفي واضح و مشخص است. اما براي يک مجموعه­ی جهاني، که شاملِ مجموعه­هاي فازي نيز است، انتقال مي­تواند به صورت تدريجي صورت پذيرد. اين انتقال در ميان درجات مختلف عضويت مي­باشد که مي­توان اين موضوع را با مرزهاي مبهم و چندگانه­ی مجموعه­ی فازي تطبيق داد. بنابراين،عضويتِ عناصر در اين مجموعه از مجموعه­ی جهاني توسط يک تابع، که قصد توصيف ابهام وچند معنايي را دارد، توصيف مي­شود.

 

تکنیک های کنترل خطی با سابقه طولانی وموفق در کاربردهای صنعتی، برای رنج کمی از مدل های خطی معتبر می­باشد . واحدهای صنعتی مدرن نیازمند افزایش انعطاف پذیری در کنترل می باشند که نتایج آن در رفتار سیستم­های غیرخطی ناشناخته مشخص می شود .پاسخ سیستم های غیرخطی به طور کلی نمی­تواند از الگوهای طراحی بکارگرفته شده در کنترل خطی تشکیل گردد در واقع درک سیستم های غیر خطی با روشهای متداول بر پایه کنترل کننده های خطی مانند PID (Proportional-Integral-Derivative) به دلیل برخی از رفتارهای سیستم مانند نامحدود شدن انتگرال خطا و یا فعالیت های انتگرالی کند و غیره بسیاردشوار است. به همین دلیل تمایل برای استفاده از کنترل کننده های منطق فازی روز به روز در حال گسترش می باشد.

 

در این مقاله یک کنترل فازی و یک کنترل PI بر روی موتورهای سنکرون اعمال شده که در نهایت عملکرد بهتر منطق فازی را نسبت به کنترل کننده PI نشان می دهد.

 

امیدوارم مفید واقع بشه براتون :a030:

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
سلام بر دوستان:icon_gol:

 

امیدوارم مفید واقع بشه براتون:a030:

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مهندس توضیحی نمیدید در مورد فایلی که گذاشتین؟:ws38:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...