رفتن به مطلب

اینتل ست چیست ؟


mani24

ارسال های توصیه شده

اینتل ست چیست ؟

گرداوری : اقای محمد خدایی

منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 81

از مهمترین استفاده هایی که از ماهواره ها صورت می گیرد ، ایجاد ارتباط بین نقاط مختلف جهان و همچنین پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی است . برای این منظور از سامانه خاص ماهواره ای استفاده می شود که در ان ( ارتفاع 36000 کیلومتری ) ماهواره ها در موقعیت ثابت نسبت به زمین رار می گیرند . این مجموعه در حال حاضر بیشترین ماهوار ارتباطی را در تملک خود دارد و به بسیاری از کشورهای جهان خدمات ارتباطی و تلویزیونی ارئه می کند . شایان ذکر است که کشور ما نیز از خدمات این مجموعه برای پخش کانال های ماهواره ای استفاده می کند . ماهواره اینتل ست 902 در مدار 62 غربی برای پخش برنامه های تلویزیون ایران و همچنین خدمات تلفن همراه در کشورهای افریقایی استفاده می شود .

تاریخچه ارتباطات ماهواره ای :

ایده استفاده از ماهواره ها بر روی مدارهای زمین اهنگ برای مصارف ارتباطی اولین بار توسط یک نویسنده و پژوهشگر علمی به نام آرتور سی . کلارک بیان شد . تقریبا همه سامانه های ماهواره ای که برای مصارف ارتباطی استفاده می شوند ، بر همین اساس کار می کنند . در سال 1962 در امریکا قانونی وضع شد که هدف از ان رسیدن به یک سامانه ارتباطی ماهواره ای بود که قابلیت استفاده تجاری از ماهواره ها را فراهم اورد . این قانون در زمان خود بسیار بحث برانگیز بود و به صنایع بخش ارتباطات اجازه می داد که به صورت مشترک از ماهواره ها و اطلاعات استفاده کنند ، به طوری که این اشتراک به یک سامانه ارتباطی قدرتمند تر منجر شود . در اثر این قانون خدمات ماهواره ای به صورت ارزانتر و همچنین کارامدتر در اختیار قرار می گرفت . خود این قانون در نهایت منجر به ایجاد شرکت ارتباطات ماهواره ای شد که به کوم ست معروف است .

 

کوم ست :

شرکت ارتباطات ماهواره ای یا کوم ست ، یک شرکت بین المللی مخابراتی است که مرکز ان در امریکا واقع شده است . همچنین این شرکت چند زیر مجموعه در ارژانتین ، برزیل ، کلمبیا ، مکزیک ، پرو و حتی ترکیه دارد . با وجود اینکه فعالیت های این شرکت چندین نوع وسیله ارتباطی مثل ارتباطات بی سیم و فیبر نوری را نیز شامل می شود ، این شرکت با خدمات ماهواره ای شناخته می شود . در سال 1962 این شرکت کمک شایانی به ایجاد بنگاه بین المللی ارتباطات ماهواره ای کرد که با نام اینتل ست شناخته میشد . در عین حال مسوولیت پرتاب اولین ماهواره مخابراتی موسوم به پرنده نو نیز بر عهده این شرکت بود . در اواخر دهه 80 شرکت کوم ست بین الملل که به عنوان یک شرکت تابعه ایجاد شده بود خدمات متعددی را به شرکتها و مشتریان بین المللی ارائه می داد . با توجه به محدودیت های شبکه های فیبر نوری در انتقال مستقیم یا مصارف پشتیبان توسط مشترریان مورد نیاز است در اختیار می گذارند . در حال حاضر کوم ست یک مجموعه مهم در خدمات دهی شبکه های ارتباطی محسوب می شود . این شرکت بیشترین سهم را در بنگاه ارتباطات ماهواره ای اینتل ست داراست .

 

تاریخچه بنگاه اینتل ست و اولین ماهواره های ان :

بنگاه اینتل ست یک بنگاه بین المللی است که در حال حاضر 143 عضو دارد . اینتل ست بزرگترین خدمات دهنده ارتباطات ماهواره ای است و مالک و اداره کننده بزرگترین مجموعه ماهواره های ارتباطی است که خدمات پخش اطلاعات را ارائه می کند . در حال حاضر این شرکت 51 ماهواره ارتباطی در اختیار دارد .

 

این بنگاه در 20 اگوست سال 1964 میلادی با 11 کشور عضو کار خور را اغاز کرد . یک سال بعد و در ششم اوریل 1965 اولین ماهواره این بنگاه که در واقع اولین ماهواره ارتباطی تجاری نیز محسوب می شد به فضا پرتاب شد . این ماهواره اینتل ست -1 نام داشت که با نام پرنده نو نیز شناخته میشد . این ماهواره به صورت استوانه ای و به شکل نسبتا کوچک ( ابعاد 76 در 61 سانتی متر و وزن 34/5 کیلوگرم ) ساخته شه بود . این ماهواره که توسط شرکت هوافضای هیوز ساخته شده بود ، توسط یک پرتابگر دلتا-دی به فضا پرتاب شد و در یک مدار هماهنگ با زمین بر فراز اقیانوس اطلس قرار گفت . این ماهواره که قرار بود 18 ماه در حال کار باشد ، در تاریخ 28 ژوئن سال 1965 فعالیت خود را شروع کرد و ارتباطات مستقیم تلفنی و تلویزیونی را بین اروپا و امریکای شمالی برقرار می ساخت ، به مدت 4 سال به فعالیت خود ادامه داد و در سال 1969 غیر فعال شد . با وجود غیر فعال بودن این ماهواره دو بار یکی برای پوشش تلویزیونی برنامه آپولو-11 و همچنین در سال 1990 به جهت بیست و پنجمین سالگرد پرتاب ، دوباره فعال شد . علاوه بر این اینتل ست -1 مسئول پخش بسیاری از وقایع بسیار مهمی در ارتباطات تلویزیونی داشته است .

 

ادامه دارد...

گرداوری : اقای محمد خدایی

منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 81

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...