رفتن به مطلب

کمپوست Compost و اثرات زیست محیطی آن


mani24

ارسال های توصیه شده

  • کمپوست Compost و اثرات زیست محیطی آن



     

    کمپوست یعنی تبدیل زباله به کود آلی در صورتی که این کود از لحاظ کیفیت در حد استاندارد نه باشد می تواند اثرات زیست محیطی ایجاد نماید‌.

     

    با توجه به این که کود آلی از زباله تهیه می شود بنابراین این زباله‌ها حاوی مقدار بسیار زیادی میکرو ارگانیسم می باشند که در شرایط تهیه نامناسب و غیر استاندارد در کود آلی باقی مانده و سبب آلودگی خاک و در صورت ورود به آب باعث آلودگی آب می گردد‌. بیماری‌هایی که توسط این میکرو ارگانیسم‌ها تولید می شود در سه دسته تقسیم بندی می شود شامل بیماری‌های باکتریایی‌، بیماری‌های پروتوزائی‌، بیماری‌های کرمی است که هر یک از آنها می تواند خطراتی را برای سلامتی انسان‌. محیط ایجاد کند‌.

     

    انباشته شدن توده‌های زباله سبب فراهم شدن سه عامل مهم یعنی پناهگاه‌، رطوبت و غذا می شود‌، در نتیجه این مناطق محل تجمع حیوانات موذی می باشد‌. در صورتی که کمپوست به صورت غیر هوازی حتی به میزان اندک صورت گیرد‌، گاز متان تولید شده با افزایش غلظت آن به میزان 5 – 15 درصد سبب می شود که خطر اشتعال و انفجار به صورت جدی منطقه را تهدید کند‌. گاهی اوقات وجود بذر علف‌ها در توده Compost سبب می گردد که در زمین‌های کشاورزی علف‌های هرز رشد کرده و بازده محصول را پایین آورد‌.

     

    وجود مواد آلی سمی از قبیل دفع آفات‌، هیدروکربن‌های حلقوی و مواد خشبو کننده در کود آلی حاصل از زباله‌های شهری اهمیت چندانی ندارد‌. آلودگی ناشی از گرد و غبار موجود در کودی که برای تقویت گیاهان به کار رفته است نیز مسئله انگیز است‌.مضافاً این که هر نوع احتراق احتمالی در کود آلی توزیع هیدروکربن‌های حلقوی را در هوای آلوده محیط به میزان وسیعی افزایش می دهد‌. با وجود این که فرآیند تولید کود آلی میکروب‌های بیماری زا و علف‌های هرز را نابود خواهد کرد‌. اما نگرانی‌هایی در مورد رشد قارچ‌های سمی وجود دارد‌، تخم این قارچ‌ها ممکن است در هوا پراکنده شده و باعث بروز اختلالات تنفسی شود‌.

     

    مواد آلی پایدار از قبیل سموم دفع آفات و ترکیبات فنلی در کود آلی‌، تحت شرایط خاصی می توانند ایجاد اشکال کنند هر چند قابلیت حل شدن این مواد در آب محدود است اما دارای پتانسیل تجمع و دوام در زنجیره‌های غذایی هستند‌. بنابراین چنانچه کود آلی در مناطق استفاده شود که مسیل آب‌های سطحی هستند ممکن است به درون سیستم‌های آبزیان خوراکی راه پیدا کنند‌، که این گونه آبزیان و عناصر دیگر زنجیره غذایی را به مخاطره می اندازد‌. بنابراین کمپوست تولید شده باید هر دو ماه یک مرتبه از نظر فاکتور‌های مختلف منجمله فلزات سنگین‌، علف‌های هرز انگل‌ها و سایر موارد بهداشتی و تغذیه گیاهی مورد آزمایش دقیق قرار گیرد‌.

     
     
     
     
     



     

     


     
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

     
     

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...