رفتن به مطلب

پاک‌ترین نقطه زمین کجاست؟


mani24

ارسال های توصیه شده

[h=2]پاک‌ترین نقطه زمین کجاست؟[/h]

پاک‌ترین نقطه زمین کجاست؟
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آلودگی هوا این روزها همه را کلافه کرده. اگر ساکن شهرهای بزرگ، صنعتی یا پرجمعیت باشید که اوضاع برایتان از همیشه بدتر است و احتمالا در آرزوی فرار کردن به یک نقطه پاک و طبیعی به سر می برید. فکر می کنید پاک ترین هوای دنیا کجا پیدا می شود؟

نشانی اش را به شما می دهیم اما این که چطور باید دنیا را دور بزنید تا در قطب شما به آخرین بخش خاکی کره زمین برسید، با خودتان است! بله؛ پاک ترین هوای جهان را جزیره ای به نام اسوالبارد در قطب شمال دارد که در واقع آخرین نقطه مسکونی کره زمین به حساب می آید. جایی که ساکنان آن بیشتر محققان و پژوهشگرانی هستند که برای انجام کارهای علمی به اسوالبارد رفته اند و همسایه تک و توک ساکن بومی این منطقه شده اند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

با این حال اسوالبارد، هیچ شباهتی به تصویری که از زندگی اسیکموها در ذهنتان ترسیم شده ندارد. این منطقه به جای خانه های یخی، خانه هایی شبیه مناطق سردسیر دنیا دارد و در آن هتل و اینترنت پرسرعت و فروشگاه های زنجیره ای و حتی فرودگاه و دانشگاه هم پیدا می شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این منطقه جزو مناطق آزاد تجاری و غیرنظامی به حساب می آید و فروشگاه هایی از معروف ترین برندهای دنیا هم در اسوالبارد شعبه دائمی دارند. بنابراین نفس کشیدن در پاک ترین هوای دنیا، آنقدرها هم برایتان بدوی و پرزحمت نخواهد بود!

در اسوالبارد سگ و سورتمه تنها وسیل حمل و نقل داخلی است و سرمای هوا در فصول سرد سال به کمتر از 20درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد. با حال این جزیره کوچک درجه حرارت بیشتری نسبت به مناطق هم عرض جغرافیایی اش دارد

 

 

اسوالبارد از جزایر نروژ به حساب می آید که بهشت ستاره شناس ها و هواشناسان لقب گرفته. چرا که نه فقط در آن از آلودگی هوا خبری نیست، بلکه از نظر فاکتورهای ستاره شناسی، کمترین مزاحمت بصری در اتمسفر آن وجود دارد. این منطقه بین قطب شمال و گرینلند قرار دارد و در گذشته محل خوبی برای ماهیگیری و صید نهنگ به شمار می رفت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اما امروز بیشتر از هر چیز جنبه توریستی، تحقیقاتی و صنعتی پیدا کرده است و مهم ترین فعالیت صنعتی در آن استخراج ذغال سنگ است.
در اسوالبارد سگ و سورتمه تنها وسیل حمل و نقل داخلی است و سرمای هوا در فصول سرد سال به کمتر از 20درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد. با حال این جزیره کوچک درجه حرارت بیشتری نسبت به مناطق هم عرض جغرافیایی اش دارد. با توجه به پدیده خورشید نیمه شب، روزهای تابستانی در سوالبارد ممکن است بیشتر از 100 دوره بیست و چهار ساعته تقویمی طول بکشند و این یعنی اسوالبارد شانس بهره مندی از پوشش گیاهی را دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سوالبارد محل زندگی انواع گونه‌های مرغ‌ دریایی، گوزن‌های شمالی، پستانداران دریایی و خرس‌های قطبی است و جالب است بدانید که در آن 7 پارک ملی هم وجود دارد. اگر برای تماشای این نقطه برفی اما تمیز کره زمین به اندازه کافی انگیزه پیدا کرده اید، باید بگوییم که برای ورود به سوالبارد نیازی به ویزا و اجازه اقامت نیست و مدت مجاز اقامت خارجی ها هم نامحدود است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اسوالبارد به شما فرصت تماشای خورشید نیمه شب و شب قطبی را می دهد و یکی از بهترین اتمسفرها را برای دیدن شفق قطبی دارد.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...