رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پرتاب نخستین ماهواره دفاعی هند و اولین ماهواره ارتباطی قطر

 

اولین ماهواره دفاعی GSAT-7 هند روز جمعه بر روی موشک آریان پنج سازمان فضایی اروپا از فرودگاه فضایی کورو در گویان فرانسه با موفقیت به فضا پرتاب شد.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مقامات سازمان پژوهش فضایی هند اعلام کردند که این ماهوراه پس از 35 دقیقه و 25 ثانیه پرواز، با موفقیت در مدار انتقال زمین‌ثابت در ارتفاع 36 هزار کیلومتری از زمین قرار داده شد.

 

نیروی دریایی هند ذینفع این ماهواره فناوری پیشرفته 185 کرور روپیه بوده که قرار است تا اواخر ماه سپتامبر به کار بیفتد.

 

از روز 31 اوت(9 شهریور) تا چهار سپتامبر(13 شهریور) سه عملیات ارسال به مدار توسط سازمان پژوهش فضایی هند برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین‌ثابت اجرا خواهد شد.

 

تا روز 14 سپتامبر(23 شهریور) ماهواره GSAT-7 قرار است در مدار خود در عرض جغرافیایی 74 درجه غرب قرار گرفته و سپس فرستنده‌های ارتباطی آن روشن خواهند شد.

 

نوارهای فرکانسی این ماهواره به ارتباطات فضایی نیروی دریایی کمک خواهد کرد. این ماهواره به پوشش کل کشور هند و دریاهای اطراف آن خواهد پرداخت.

 

به گفته سازمان فضایی هند، GSAT-7 یک ماهواره پیشرفته ارتباطی برای ارائه طیف وسیعی از خدمات از ارتباط صوتی با نرخ بیت پایین تا داده‌های با نرخ بیت بالا است. محموله آن برای ارائه قابلیتهای ارتباطی به کاربران بر روی یک منطقه گسترده اقیانوسی از جمله کشور هند طراحی شده است.

 

موشک آریان پنج علاوه بر این ماهواره، یک فضاپیمای دیگر موسوم به Eutelsat 25B/Es'hail 1 را نیز با خود حمل می‌کرد که اولین ماهواره ارتباطی قطر است.

 

این ماهواره که در بالای محموله آریان پنج قرار دادشت، 27 دقیقه پس از پرتاب در مدار خود جدا شد.

 

 

 

Z410.jpg

 

 

 

Z320.jpg

 

 

 

Geo-Stationary-Satellite-GSAT-12-The-GSAT-10-satellite-at-French-Guyana-launched-by-Ariane-5-India-1.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • پاسخ 124
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

کپسول سایوز به زمین نشست

 

کپسول فضایی سایوز TMA-08M حامل سه فضانورد روس و آمریکایی بامداد چهارشنبه در مناطق استپی قزاقستان فرود آمد.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «پاول وینوگرادوف» فرمانده ایستگاه فضایی در مأموریت 36 به همراه «الکساندر میسورکین» کیهان نوردان روس و «کریس کسیدی» فضانورد ناسا پس از اقامت 166 روزه در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ به زمین بازگشتند.

 

کپسول فضایی سایوز TMA-08M روز چهارشنبه 11 سپتامبر (بیستم شهریور) ساعت 02:58 به وقت گرینویچ (07:28 به وقت تهران) در مناطق استپی قزاقستان به زمین نشست.

 

پیش از عزیمت فضانوردان به سمت زمین، فرماندهی ایستگاه فضایی به «فئودور یورچیخین» دیگر کیهان نورد روس واگذار شده و بطور رسمی مأموریت فضایی 37 آغاز شد.

 

به جز «یورچیخین»، «لوکا پارمیتانو» فضانورد ایتالیایی آژانس فضایی اروپا (ESA) و «کارن نیبرگ» در ISS‌ حضور دارند و تا 25 سپتامبر سه فضانورد دیگر شامل «اولگ کوتوف»، «سرگئی ریازانسکی» و «مایکل هاپکینز» به این گروه ملحق خواهند شد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سه کیهان نورد روس و آمریکایی پیش از جدا شدن از ایستگاه فضایی بین المللی

 

4

لینک به دیدگاه

سه سیارک برای میزبانی فضانوردان تا 2021 نامزد شدند

 

ناسا فهرستی از سیارک‌های منتخب برای انجام مأموریت شکار یک سیارک و کشیدن آن به مدار ماه را اعلام کرد.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پروژه رباتیک شکار سیارک ناسا، سنگ فضایی با عرض هفت متر با استفاده از یک فضاپیمای رباتیک شکار شده و به مدار ثابت ماه منتقل می‌شود.

 

با قرار گرفتن سیارک در این مدار، فضانوردان می‌توانند تا سال 2021 میلادی از طریق سیستم پرتاب فضایی (SLS) و با کمک کپسول فضایی اوریون به سیارک سفر کرده و تحقیقات خود را بر روی آن آغاز کنند.

 

پیش از این فهرستی شامل 14 سیارک بالقوه مناسب برای اجرای این پروژه توسط محققان شناسایی شده بود و ناسا از بین این سیارک ها، سه گزینه مناسب تر را انتخاب کرد.

 

«پاول کوداسی» از محققان ارشد دفتر برنامه اشیاء نزدیک به زمین ناسا تأکید می‌کند: فرصت کافی برای تعیین اندازه دقیق تمامی 14 سیارک نداشتیم و با انتخاب این سه سیارک، تحقیقات تکمیلی در خصوص آنها طی سال 2014 میلادی انجام خواهد شد.

 

در صورت نتیجه بخش بودن تحقیقات، مناسب‌ترین گزینه برای نخستین سفر اکتشافی فضانوردان به یک سیارک تا سال 2016 میلادی تعیین خواهد شد.

 

بودجه اولیه تحقیقات 100 میلیون دلار و بودجه کلی پروژه 2.6 میلیارد دلار تعیین شده است؛ ناسا تاکنون بیش از 400 طرح تحقیقاتی برای مأموریت شکار سیارک ها دریافت کرده است.

 

 

Click here to view the original image of 650x386px.

4

لینک به دیدگاه

نخستین موشک هوش مصنوعی جهان به فضا پرتاب شد

 

موشک جدید سوخت جامد ژاپن روز گذشته(شنبه) با موفقیت در یک پرتاب هماهنگ شده از مرکز فرماندهی مبتنی بر رایانه لپ‌تاپ به همراه تلسکوپی برای رصد از راه دور سیارات به فضا ارسال شد.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌سازمان اکتشاف هوافضای ژاپن موشک اپسیلون را در ساعت 5:00 صبح به وقت گرینویچ از مرکز فضایی اوچینورا در کاگوشیما در جنوب این کشور به فضا پرتاب کرد.

 

بیش از 900 تن در یک مقر مشاهده عمومی در توکیو در زمان این پرتاب به تشویق و تصویربرداری از موشک پرداختند.

 

موشک 24 متری سه مرحله اپسیلون که 91 تن وزن دارد، تلسکوپ « SPRINT-A» را در ارتفاع حدود 1000 کیلومتری طبق برنامه‌ریزی آزاد کرد.

 

SPRINT-A اولین تلسکوپ فضایی جهان برای رصد از راه دور سیاراتی مانند ناهید، مریخ و مشتری از مدار اطراف زمین است.

 

ابتدا این پرتاب قرار بود در روز 27 اوت(پنجم شهریور) انجام شود اما اولین تلاش تنها چند ثانیه پیش از پرتاب در پی شناسایی اشتباه یک اختلال موقعیتی معلق ماند.

 

ژاپن امیدوار است این موشک که تنها به وسیله دو رایانه لپ‌تاپ در یک مرکز فرماندهی با تعداد کمی از کارکنان پرتاب شده، در تجارت فضایی جهانی قابل رقابت باشد.

 

اپسیلون تقریبا به اندازه نصف موشک سوخت مایع H2-A این کشور و جانشین موشک سوخت جامد M-5 است که در سال 2006 به دلیل هزینه‌های بالای آن کنار گذاشته شده بود.

 

این موشک کوچک برای اولین بار در جهان به هوش مصنوعی تجهیز شده که به آن اجازه می‌دهد بطور مستقل بررسی‌های پرتاب را انجام دهد.

 

در مرکز کنترل تنها هشت کارمند در ماموریت پرتاب اپسیلون حضور داشتند که در مقایسه برای پرتاب موشکی مانند H2-A به حدود 150 کارمند نیاز بود.

 

سازمان فضایی ژاپن هزینه تولید و پرتاب را به 37 میلیون دلار کاهش داده که در مقایسه حدود نیمی از هزینه‌های لازم برای موشک قبلی M-5 است.

 

 

4

لینک به دیدگاه

کشتی‌های هوایی به آسمان بازمی‌گردند

 

 

کشتی‌های هوایی زمانی آینده حمل‌ونقل هوایی محسوب می‌شدند، اما پس از فاجعه هیندنبرگ برای بیش از 75 سال از آسمان‌ها محو شدند و اکنون یک شرکت پیشگام هوانوردی امیدوار است بتواند آنها را در تلاش برای متحول کردن بازار جهانی پروازهای مسافری دوباره بازگرداند.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کشتی هوایی Aeroscraft با استفاده فناوری نوآورانه ساخته شده که به آن اجازه کنترل بهتری نسبت به کشتی‌های فضایی پیشین بر روی پرواز می‌دهد از این رو با مشکلات تجربه شده توسط اولین نسل این هواپیماها روبرو نخواهد بود.

 

این کشتی هوایی تنها به یک سوم سوخت مورد استفاده هواپیمای باری نیاز داشته و همچنین می‌تواند بدون نیاز به فرودگاه، از هر جا حتی از روی آب برخاسته یا فرود بیاید؛ از این رو می‌توان آنرا در مناطق جنگی و حادثه‌دیده مورد استفاده قرار داد.

 

این فناوری توسط یک کمک مالی سه میلیون دلاری از سوی دولت آمریکا طراحی شده و بزودی برای اولین پرواز خود که برای اواسط 2015 برنامه‌ریزی شده، آماده خواهد شد.

 

Aeroscraft توسط شرکت Worldwide Aeros طراحی شده که بر اساس پیش‌بینی آن می‌تواند شیوه حمل کالاها در جهان را با ارائه یک حالت انتقال ارزانتر از هواپیما و سریعتر از کشتی تغییر دهد.

 

این دستاورد کلیدی فناورانه زمانی بوجود آمد که ایگور پاسترناک، موسس این شرکت توانست شیوه جدیدی برای فشرده کردن گاز هلیوم شناسایی کند که به کشتی هوایی در کنترل وزن آن کمک می‌کند.

 

این کشتی هوایی می‌تواند مانند یک بالگرد بطور عمودی از زمینه برخاسته و فرود بیاید و از این رو می‌تواند از مناطق بدون فرودگاه نیز بازدید کند.

 

این امر بدان معنی است که اگرچه سرعت 185 کیلومتر بر ساعت این کشتی هوایی بسیار کندتر از هواپیماهای با سرعت بیش از 800 کیلومتر در ساعت است، اما زمان کلی سفر می‌تواند کمتر باشد چرا که این بالونها می‌توانند بطور مستقیم از محل تولید کالا به محل مورد نیاز پرواز کنند.

 

سازندگان امیدوارند که این فناوری بتواند برای ارتش و موسسات خیریه در مناطق بدون فرودگاه جهان مورد استفاده باشد.

 

اگرچه این کشتی‌های هوایی در مقایسه با جتهای فلزی، بی‌دوام بنظر می‌آید اما Aeroscraft از بدنه ضدگلوله برخوردار بوده و حتی اگر قسمت بیرونی آن شکسته شود، مانند بالون سوراخ نمی‌شود.

 

به ادعای سازندگان، اولین نسخه این کشتی هوایی تا اواسط 2015 در دسترس مشتریان قرار خواهد داشت که می‌توانند آن را برای یک سال اجاره کنند.

 

یک مدل کشتی هوایی با قابلیت حمل 66 تن سالانه بیش از 25 میلیون دلار هزینه داشته و نسخه 250 تنی آن 55 میلیون دلار خواهد بود.

 

 

Click here to view the original image of 800x292px.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کشتی‌ هوایی Aeroscraft در زمان آزمایش

 

Click here to view the original image of 800x468px.

4

پرواز این کشتی‌هوایی برای اواسط سال 2015 برنامه‌ریزی شده است

 

Click here to view the original image of 800x331px.

4

نسل جدید کشتی‌های هوایی بر فناوری جدیدی فشرده‌سازی هلیوم برای کنترل بهتر تکیه دارد

 

Click here to view the original image of 800x489px.

4

Aeroscraft مشابه یک هواپیمای معمولی از خلبان و کمک خلبان برخوردار است

 

Click here to view the original image of 800x381px.

4

تجدیدنظر در این بالونهای هوایی جدید به دلیل هزینه یک سوم پرواز آنها نسبت به هواپیما است

 

Click here to view the original image of 800x360px.

4

به گفته سازندگان این کشتی‌های هوایی برای همه شرکتهای دخیل در حمل‌ونقل کالا مناسب هستند

 

Click here to view the original image of 800x314px.

4

سازندگان امیدوارند این فناوری جدید با مشکلات کشتی‌های هوایی اولیه مواجه نشود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...