رفتن به مطلب

آیین نامه مراكز مراقبت بعد از خروج


ارسال های توصیه شده

●ماده ١ :

در اجرای بند ح از ماده ٢ قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی كشور به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی كشور و در راستای اصلاح و تربیت زندانیان با هدف پیشگیری از وقوع جرم از طریق حمایت مادی و معنوی از زندانیان آزاد شده واجد شرایط (كه از این پس در این آیین نامه مددجو نامیده می شود) و فراهم نمودن زمینه مساعد جهت بازگشت آنان به یك زندگی سالم اجتماعی ، اداره مراقبت بعداز خروج در مركز هر استان و درصورت نیاز در شهرستانها با تصویب ریاست سازمان تحت نظارت اداره كل زندانهای استان مربوطه ایجاد می گردد.

●ماده ٢ :

رؤسای ادارات مراقبت بعداز خروج از میان افراد آشنا به مسائل زندانیان یا دارای تحصیلات عالیرتبه ، با پیشنهاد مدیركل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تأیید رئیس سازمان با حكم مدیركل مربوطه منصوب می گردد .

●ماده ٣ :

اهم وظایف اداره مراقبت بعداز خروج عبارتند از :

الف) ایجاد زمینه لازم جهت كارآموزی ، اشتغال ، ازدواج ، ادامه تحصیل ، تأمین مسكن ، اعطاء تحصیلات وام بانكی و نظایر آن برای مددجویان .

ب ) ارائه خدمات به مددجویان در امور آموزش ، بهداشت و درمان ، اجتماعی و حقوقی ، فرهنگی و مذهبی و ...

ج ) نظارت بر رفتار مددجویان در مراحل اولیه آزادی و ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ، تربیت و اعتقادات مذهبی آنان از طریق برقراری اردوهای مناسب و ...

د ) جذب كمكهای مردمی و انجمنها و مؤسسات خیریه به منظور مساعدت در وضع مددجویان و خانواده آنان .

هـ) استفاده از پزشكان مددكاران اجتماعی مربیان اصلاح و تربیت صاحبان تخصص و حرف و امثال آن .

ظ ) تأسیس صندوق حمایت از مددجویان كه اساسنامه آن توسط دفتر قوانین و مقررات سازمان تهیه و به تصویب رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی كشور خواهد رسید .

و ) احداث و تهیه اماكن و تأسیسات و امكانات متناسب و مورد نیاز .

تبصره : دستگاههای اجرایی كشور و سایر ارگانها و نهادها مكلفند هرگونه همكاری لازم را درجهت وظایف فوق معمول دارند .

●ماده ٤ :

اداره مراقبت بعداز خروج جهت انجام وظایف محوله از واحدهای زیر تشكیل می گردد .

الف) واحد پذیرش و تحقیقات

ب ) واحد خدمات اجتماعی كه دارا بخشهای زیر می باشد :

بخش آموزش ، حرفه آموزی و اشتغال

بخش ارائه تسهیلات (اعطاء وام ، تأمین مسكن ، ازدواج و ...)

بخش بهداشت و درمان

بخش خدمات مشاوره ای و ...

ج ) واحدروابط عمومی

د ) واحد طرح و برنامه

هـ) واحد بازرگانی و پشتیبانی

●ماده ٥ :

به منظور انجام وظایف و ارائه خدمات مذكور در این آیین نامه ادارات زندانها و ... مكلفند با هماهنگی قضات ناظر اسامی زندانیان واجد شرایط حسب تشخیص شورای طبقه بندی زندان یك ماه قبل از آزادی به همراه خلاصه پرونده های قضایی و مددكاری با شرح پیشنهاد و نیازمندیها ، را طی فرم مخصوصی كه از طرف اداره كل اقدامات تأمینی و تهیه و ابلاغ می گردد به اداره مراقبت بعداز خروج مربوطه اعلام نمایند .

●ماده ٦ :

كلیه اقدامات اداره مراقبت بعداز خروج باید در جهت اصلاح و تربیت و فراهم آوردن زندگی سالم اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی ، فرهنگی و ... مددجویان برنامه ریزی و صورت پذیرد .

●ماده ٧ :

اداره مراقبت بعداز خروج در جهت تمركز زدایی در شهرهای بزرگ و مراكز استان می تواند به متقاضیان كار در شهرستانهای كوچك و روستاها كمك ویژه ودر صورت لزوم با تصویب مدیركل زندانهای استان مربوطه كمك بلاعوض اعطاء نماید .

●ماده ٨ :

اداره مراقبت بعداز خروج در فرصتهای مقتضی ارزیابی از وضعیت و رفتار و شخصیت مددجو را به عمل آورده و نتیجه را جهت اتخاذ تصمیم مقتضی و اقدام لازم در پرونده مربوطه منعكس می نماید .

●ماده ٩ :

در صورتی كه مددجو درمظان اعتیاد باشد اداره مراقبت بعداز خروج مجاز است با موافقت مددجو آزمایش لازم را جهت اقدام مقتضی به عمل آورد .

●ماده ١٠ :

ادارات مراقبت بعداز خروج می توانند به منظور حمایت از مددجویان و ایجاد تسهیلات در فروش تولیدات آنان نسبت به ایجاد فروشگاهها و نمایشگاهها و بازاریابی و انجام سایر امور بازرگانی اقدام نمایند .

●ماده ١١ :

اداره مراقبت بعداز خروج موظف است در پایان هرسال نتایج عملكرد خود را مكتوب و از طریق مدیركل استان مربوطه به ریاست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی كشور ارسال نماید .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...