رفتن به مطلب

كودكان و نوجوانان چرا دروغ می‌گویند


ارسال های توصیه شده

اگرچه راست گویی صفت پسندیده ای است،اما دروغگویی صفتی است كه موجب زوال آن می شود .هیچ فرد دروغگویی از ابتدا دروغگو نبوده بلكه این صفت دربرهه ای اززندگی او (بیشتر اوقات دوران كودكی)،از سوی یك سری مسائل كه جای بحث دارد( ودر زیر تحت عنوان دلایل دروغگویی به آنها اشاره شده) به او القا گردیده و همراه با رشد فیزیكی شخص؛این صفت نیز رشد كرده و بزرگ شده است وحتی ممكن است درمحیط خانواده ودر كل اجتماع نیزمشكلاتی را بوجود آورد.گاهی اوقات این خود ما والدین ودركل بزرگسالان هستیم كه دروغ را به نحوی به فرزندانمان آمورش می دهیم وجالب اینكه وقتی كودك به دروغ عادت كرد ؛از زمین وزمان شكایت می كنیم كه چرا فرزندمان دروغگوست؟ و...

امّّّا دركل دروغ گفتن كودكان ممكن است دلایل گوناگونی داشته باشد :

ترس :

یكی از دلایل دروغگویی كودكان ؛ترسیدن آنهااست.گاهی اوقات والدین كودك تصور می كنند كه با رفتار تند وخشن خود وهمچنین با تنبیه كردن بدنی كودك،میتوانند جلوی انحرافات و رفتار بد اورابگیرند.امّّّّا این كارنه تنها تأثیرخوبی در پرورش كودك ندارد بلكه باعث می شودگاهی اوقات به اصطلاح ترس اوریخته وتمام كارهای بد خودرابا حس گستاخی بیشتری انجام دهد و یا اینكه به علت ترس از تنبیه شدن به دروغ پناه ببرد.همچنین این رفتار باعث می شود كه كودك كم كم خود را جدا از والدین فرض كند و به اشتباه به این مسئله پی ببرد كه اگر راست بگوید باز هم تنبیه می شود .در واقع بهتر است والدین به جای بوجود آوردن این حس دركودكان وتنبیه یا مجازات كردن آنها ، قبل از اینكه دستور انجام دادن یا ندادن كاری را به كودك خود بدهند ؛ به نحوی میل انجام دادن یا ندادن همان كار را در آنها تقویت كنند.در كل شدت این تنبیهات ومجازاتها با ترس كودك و اصرار او به دروغگویی رابطه مستقیم دارد .امّّّا برای درمان دروغگویی ؛والدین باید با عطوفت و مهربانی بیشتری با كودك رفتار كنند وحس آرامش را بین اعضای خانواده بوجود آورند .مسلماًً در خانواده ای كه به نظرات و عقاید و حس استقلال كودكان اهمیت بیشتری داده می شود ،هیچ گاه كودكان به دروغ متوسل نمی شوند همچنین بهتراست جلوه بد دروغگویی و پیامدهای بد آن را به كودكان آموزش داد.

 

احساس حقارت:

یكی دیگر از عوامل دروغگویی كودكان احساس حقارت آنهاست .زمانی كه كودك مورد تحقیر و توهین قرار می گیرد در واقع به شخصیت و روح لطیف او ضربه وارد می شود. همچنین هنگامی كه در محیط خانواده به كودك اهمیّّّت داده نمی شود وهمیشه او به نحوی از سوی اعضای خانواده وسایر افرادی كه به نحوی با آنها ارتباط دارد مورد تحقیر وتوهین قرار می گیرد؛ باخود تصمیم می گیردكه كاری كند تا همه به شخصیت او احترام گذاشته و به نحوی محبوب همگان شود در نتیجه به هر راهی از جمله دروغگویی متوسل می شود . گاهی اوقات ممكن است حتی عمق این دروغها خیلی زیاد یا به اصطلاح دروغهایی بزرگ وهیجانی باشند كه كودك بخواهد باگفتن این دروغها درون خانواده هیجان وجوش وخروش ایجاد كند و از اینكه رفتار آنها را به تلافی كرده وآنها را مورد تمسخر قرار داده احساس لذت می كند . امّّّّا بهتراست همه ی اعضای خانواده وسایر افراد مرتبط باكودك ، به شخصیتش احترام بگذارند وهیچگاه او را مورد تحقیر وتوهین قرار ندهند تا اینكه كودك برای جبران كمبودهای خود به دروغگویی متوسل نشود.همچنین بهتر است علاوه براینكه كودكانمان را مورد تشویق واحترام قرار دهیم ، به عقاید وسخنان آنها نیز توجه كنیم .

 

محیط خانواده:

خانواده محیطی است كه علاوه براینكه كودك در آن محیط پرورش می یابد راستگویی وسایررفتار درست را در این محیط می آموزد ودركل محیط خانواده مدرسه اول كودك است .مسلماًًً خانواده ای كه درآن همه ی افراد عادت به راستگویی دارند ؛كودك نیز این روش را انتخاب می كند وهمچنین درخانواده ای كه افراد خانواده دچار انحرافات اخلاقی هستند و همچنین خلق وخوی ناپسند ودروغ بر كانون خانواده حاكم است،كودك نیز با همین خلق وخو وانحرافات رشد می كند وشخصیت او بر همین مبنا شكل می گیرد(چرا كه همان طوركه می دانیم كودكان تقلید گران خوبی هستند وبدون اراده وتوجه خود رابا محیط وفق می دهند.)امّّا این والدین هستند كه باید زمینه ی راستگویی وصداقت را درفرزندان خود بوجود آورند. چرا كه همانگونه كه گفته شد خانواده مدرسه اوّل كودك است. همچنین بهتر است حس مسئولیت پذیری در كودك تقویت شود. پس به كودكتان مسئولیت های كوچك بدهید وحتی اگراز پس آنها برنیامدید به او مسئولیت دیگری بدهید، اورا تشویق كنید وبه نحوی حس مسئولیت پذیری را در او تقویت كنید وبه طور غیر مستقیم ازدروغگویی كودك به علت جبران كمبودها وعقده هایش جلوگیری شود. علاوه بر این والدین نباید به هیچ دلیلی بادروغگویی به اصطلاح كودك را گول بزنند وبا او با خشونت رفتار كنندبلكه باید با كودك خود صادق بوده وبا رفتار وتربیت صحیح، فرزند خود را برای حاضر شدن در اجتماع آماده كنند.

 

داشتن توقع زیاد وتحمیل تكالیف سنگین:

توقع بیش ازحد وتحمیل تكالیف سنگین می تواند یكی دیگر ازعوامل دروغگویی كودكان باشد. بهتراست بدانیم همیشه باید به اندازه توان كودكان از آنها انتظار داشت ونباید با سختگیریهای بی جا و توقع بیش ازحد و واگذاری تكالیف طاقت فرسا به كودكان آنها را به دروغ وادار كرد وباعث رشد بد بینی در آنها شد. والدین ومربیان همیشه بایستی توان وقدرت كودك رادر نظر بگیرند زیرا اگر كودك احساس كنددر نظر دیگران فردی كم توان وتنبل است وبه نحوی باعث رنجش دیگران می شود سعی می كند با دروغگویی دیدگاه افراد رانسبت به خود تغییر داده وشخصیت خود راحفظ كندواین تكرار دروغ نیز عملاًًًًباعث عادت به دروغگویی می شود وعلاوه بر آن بسیاری دیگر از انحرافات اخلاقی وخلقیات ناپسند در شخصیت اوپدیدار می شود .همچنین در سنینی كه كودك هنوز ارزش راستگویی را نمی دانند والدین نباید كودكان خود را واداربه راستگویی كنند؛چراكه كودك عملاًًًً هنوز راه فریب كاری ودروغ را نمی داند واحتمالاًًََ نیازی به این كار نداشته است .امّّّا والدین كودك با این كارخود وسختگیریهای بیش از حد واندازه كودك را به سمت دروغگویی سوق داده و همچنین كودك نیز برای رهایی از توقعات بیش از حدواندازه والدین وفراراز فرمانهای مستبدانه وسختگیرانه آنها به دروغگویی متوسل شده و عملاًًً به فردی دروغگو تبدیل می شود .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...