رفتن به مطلب

شیمی مو


z.b

ارسال های توصیه شده

شیمی مو

 

 

hair.jpg

 

فر ، رنگ و وجود مو در انسان ، از شخصی به شخص دیگر تفاوت می‌کند. با وسایل و مواد شیمیایی شخصی ، به انتخاب خود می‌‌توان پیچ و تاب و رنگ مو را تغییر داد. اما روییدن مو در جایی که مو ندارد و جلوگیری از طاسی طبیعی در اختیار انسان نیست.

 

رویش مو

 

مینوکسیدیل ، ماده‌ای است که موجب اتساع محیطی عروق می‌شود و برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. بکار بردن آن در زیر قطعاتی از پوست که در آنجا فولیکولهای مو وجود داشته باشد، موجب رویش موهای ظریف مانند موی نوزاد می‌شود. رویش مو تا وقتی ادامه دارد که این دارو مصرف می‌شود. این اثر موقتی امکاناتی برای نمو کنترل شده موی آدمی بوجود می‌آورد.

 

118px-Minoxidil-2D-skeletal.svg.png

ساختار مینوکسیدیل

داروهای ازاله ‌مو

 

منظور از ازاله مو یا موبَر ، جدا کردن مو از بدن به طریق شیمیایی است. مواد شیمیایی ازاله مو همان طور که بر مو اثر می‌کنند، بر پوست بدن نیز تاثیر دارند. بنابراین ، بایستی آنها را با احتیاط بکار برد. حتی در اینصورت هم این داروها تا حدی بر پوست اثر می‌کنند و جلوگیری کامل از این اثر تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل فواصل زمانی بین کاربردهای داروی ازاله مو نباید کمتر از یک هفته باشد.

 

داروهای ازاله مو را هرگز نبایستی بر پوست عفونی شده یا خراشدار بکار برد و به دنبال مصرف آنها نباید مواد دافع بوی منقبض کننده مورد استفاده قرار گیرد. هرگاه منافذ عرق با ماده دفع‌بو مسدود شود، مواد شیمیایی سوز‌ آور حفظ می‌شوند و ممکن است آسیب قابل توجهی ایجاد کنند. اما اگر منافذ عروق باز باشند، مواد سیال بدن ، مواد شیمیایی سوزآور را رقیق کرده ، ‌شسته ، از بدن خارج می‌کنند.

 

موضعی که بر روی آن داروی ازاله مو بکار برده می‌شود، با آب صابون شسته ، پس از خشک شدن بر آن ، مقداری پودر تالک پاشیده می‌شود.

 

jhgl2.jpg

 

مواد شیمیایی بکار رفته در ازاله مو

 

سولفید سدیم ، سولفید کلسیم و سولفید استرنسیم ( همه این سولفیدها در آب محلولند ) و کلسیم یتوگلیکولات. کلسیم یتوگلیکولات (Ca

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
2) ، نمک همان اسیدی است که برای شکستن پیوندهای S - S میان پروتئین ها در فر دائمی بکار می‌رود.

 

مکانیسم عمل

 

مواد شیمیایی موجود در موبر ، خاصیت نرم کردن کراتین پوست دارند. در ضمن ترموها را به اندازه‌ای تخریب می‌کنند که بدون زحمت با دست کنده می‌شوند. بدین ترتیب که سولفیدهای محلول در آب ، همگی بر اثر هیدرولیز یون سولفید در آب ، بازهای قوی ایجاد می‌کنند. این ترکیبات از لحاظ شیمیایی بر مو اثر می‌کنند. پیوندهای موجود در زنجیرهای پروتئینی را می‌شکنند و با این عمل ، پروتئین به آمینواسیدهای محلول و پپتیدهای کوچک شکسته ، از پوست جدا می‌شوند.

 

ریشه مو با مواد فوق از بین نمی‌رود و از این جهت ، مو دو مرتبه رشد می‌نماید.

 

 

 

 

2HSCH2CO2H (thioglycolic acid) + R-S-S-R (cystine) -----> HO2CCH2-S-S-CH2CO2H (dithiodiglycolic acid) + 2 RSH cysteine

اسپری مو

 

همواره بخشی از در آمد ما صرف خرید شماری از فرآورده‌های شیمیایی می‌شوند که برای پوست ، مو ، لباس و دیگر چیزهای مفید بکار می‌آیند. شناخت شیمی بنیادی لوازم آرایشی ، مواد پاک کننده ، پوششها یا روکشهای سطح و امثال آنها ، می‌تواند ارزش قابل ملاحظه‌ای در انتخاب این فراورده‌ها داشته باشد. درک اثر شیمیایی یک محصول در این داوری به ما یاری می‌دهد که آیا خطر احتمالی آن اثر ، ارزش رضایت خاطری را که از آن بدست می‌آوریم دارد یا نه. واکنش‌های آلرژیزا و استفاده سالم از یک فرآورده ممکن است از شخصی به شخص دیگر تفاوت داشته باشد.

 

افشانه‌ها یا اسپری‌های مو ، اساسا محلولهایی از یک رزین در یک حلال فرار هستند. دلیل استفاده از این افشانه‌ها این است که وقتی بر مو افشانده شوند، پوشش نازکی با استحکام کافی ایجاد می‌کنند که پس از تبخیر حلال ، مو را در جای خود نگه می‌دارد.

 

 

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

ترکیب شیمیایی اسپری مو

 

رزین معمولی در افشانه‌های مو ، پلیمر افزایشی پلی ونییل پیرولیدون (PVP) است. این رزین در فرمولبندیهای افشانه ،با یک پلاستی سایزر ( ماده نرم کننده پلاستیک ) ، یک ماده دافع آب و یک مخلوط حلال ـ پیشران آمیخته می‌شود. پلاستی سایزر موجب می‌شود که پلاستیک، نرم و بیشتر انعطاف پذیر باشد. غلظت رزین افشانه‌های مو در حدود 4% است.

 

افزاینده‌های دیگر ، مانند روغنهای سیلیکونی ، بیشتر برای براق کردن مو به افشانه‌ها افزوده می‌شود. چون PVP میل به گرفتن رطوبت دارد، سعی می‌شود که بجای آن ، از پلمیرهایی که خاصیت نمگیری کمتری دارند، استفاده می‌شود. مثلا کوپلیمیری که به نسبت 40: 60 ، از پیرولیدون ازونییل و استات وینیل ساخته شده است، کنترل رطوبت را به نحو بهتری انجام می‌دهد.

Hair-Colour.jpg

فر مو

 

موی مرطوب ، یک و نیم برابر طول موی خشک کشیده می‌شود، زیرا آب که دارای PH=V است، بعضی از پیوندهای یونی را ضعیف می‌کند و موجب تورم کراتین می‌شود. اتصالهای عرضی دی سولفید میان دوز غیر پروتئین در مو وجود دارند که پیچیدن مو بر بیگودی ، سبب ایجاد کشش در اتصالهای عرضی می‌شود. در فر سرد ، این اتصالهای عرضی با یک عامل کاهنده شکسته و کشش ایجاد شده برطرف می‌شود. سپس یک عامل اکسیدکننده، اتصالهای عرضی را مجددا ایجاد می‌کند و مو ، شکل بیگودی را به خود می‌گیرد.

 

ترکیب شیمیایی فر مو

 

متداولترین عامل کاهنده‌ای که برای شکسته شدن اتصالهای عرضی بکار می‌رود، اسید تیوگلیکولیک است و عوامل اکسید کننده و معمول ، عبارتند از پراکسید هیدورژن و پربوراتها و سدیم یا برومات پتاسیم. یک نوع محلول خنثی کننده متداول ، شامل یک یا چند عامل اکسید کننده حل شده در آب است. وجود آب و یک باز قوی در محلول اکسید کننده به شکستن و تشکیل مجدد پیوندهای میان مولکولهای پروتئینی مجاور هم نیز کمک می‌کند. اما بکار بردن بسیار مکرر یک باز قوی ، سبب شکنندگی و بی‌جان شدن مو می‌شود.

 

150px-Thioglycolic_acid.png

ساختار تیوگلیکولیک اسید

لینک به دیدگاه

رنگدانه های مو

 

مو دو نوع رنگدانه دارد، یکی ملانین قهوه‌ای سیاه و دیگری رنگدانه قرمز آهن‌دار و مقادیر نسبی هر یک ، رنگ مو را تعیین می‌کند. در موی سیاه پُررنگ ، ملانین و در موی بور روشن ، رنگدانه آهن جزء غالب است. سیر و روشن بودن رنگ ، بستگی به اندازه گرانولهای رنگدانه دارد.

 

یو ملانین ، باعث ایجاد رنگهایی با درجه مشکی تا قهوه‌ای می‌شود، در حالیکه فائو ملانین ، مسئول ایجاد رنگهایی در محدوده طلائی تا قرمز می‌باشد. حال اگر هیچ کدام از این دو نوع ملانین حضور نداشته باشند، موها به رنگ سفید - خاکستری در می‌آید.

zmkt77s0ym2vkxk7kvxb.png

 

ساختار مولکولی phaeomelanin :a، eumelanin:b

 

 

t7oox0qynvz36404qdta.png

 

واحدهای پایه مونومر و ساختار الیگومری ملانین

واحدهای مونومری ملانین؛ 6،5aدی هیدروکسی ایندول(DHI)،

5،6bدی هیدروکسی ایندول- 2-کربوکسیلیک اسید(DHICA)

c: مدل پیشنهادی ساختار اولیگومری ملانین

 

لینک به دیدگاه

تاثیرات آمونیاک، اکسیدان و گرما بر روی ساختمان مو

 

آمونیاک "Ammonia": آمونیاک در رنگ موهای دائمی استفاده میشود. وقتی آمونیاک و تسریع کننده رنگ در کنار هم قرار می گیرند، فعالیت آمونیاک شروع می شود. آمونیاک نیز مانند تمام قلیاها میل به جداکردن کوتیکل را دارد و به رنگ موی دائمی اجازه میدهد تا در کورتکس نفوذ کند. آمونیاک بر روی پیوند های سولفور مو تاثیر می گذارد. اگر آمونیاک بیش ازحد تند باشد،مو بیش ازحد پیوندهای سولفور را از دست می دهد و در نتیجه مو سفت شده و قطر و وزنش را از دست می دهد.

 

گرما : حرارت بالا و مدت زمان زیاد صرف شده بر روی مو هنگام رنگ کردن آن ساختمان مو را متزلزل خواهد کرد و در ضمن خاصیت ارتجاعی نیز از بین خواهد رفت. آسیب به کورتیکل مو آنرا شکننده تر خواهد کرد. بخار داخل ساقه مو را شکل داده و در نتیجه مو را شکسته و به آن آسیب می رساند. به همین دلیل است که ما باید میزان گرمایی را که به مو می دهیم محدود کنیم .

 

اکسیدان ها (تسریع کننده های شیمیایی): اکسیدان های درجه بالا میزان بیشتری سولفور از موهای شما خواهد برد. به همین دلیل باید در استفاده از اکسیدان های با درجات بالا محدودیت قائل شد و باید در بیشتر موارد رنگ کردن مو از درجه 30 کمتر استفاده شود.

وقتی که با موی طبیعی (مویی که تا به حال رنگ نشده) را روشن تر می کنیم اکسیداسیون ملانین کاهش در رنگدانه های طبیعی و رنگ طبیعی موها را ایجاد می کند. دکلره کردن بر روی موی رنگدانه های طبیعی تاثیر زیادی می گذارد. دکلره کردن مخصوصا بر روی رنگدانه های مو بطور تصاعدی عمل می کند. سلولهای رنگدانه به رنگدانه های پراکنده تغییر شکل داده که در نتیجه آن دکلره شدن مو نمود پیدا می کند.

لینک به دیدگاه

موخوره (trichoptilosis) چیست؟

 

حتما میدونید که پیوند بین مو از نوع هیدروژنی هست. زنجیره‌های پروتئینی مو بطور مارپیچ با کمک همین پیوند هیدروژنی بهم بافته شده‌اند. علت موخوره هم شکستن همین پیوندها ست که کم‌کم با شروع موخوره، پیوندها شکسته شده و پیش می‌روند. به خاطر همین، باید مو را مرطوب نگاه داشت:icon_redface:.

 

images?q=tbn:ANd9GcSJucICJokRxmOHucPgUIalS7XipJkvqwH-61fj6r1A5dSiplf65w

 

موخوره یا دوشاخه شدن انتهای مو، ناشی از آسیب فیزیکی (تروما یا حرارت) و یا آسیب شیمیایی به مو است و در خانمها شایعتر است. لایه محافظ مو در فیبرهای انتهایی مو از بین میرود، در نتیجه قسمت انتهایی مو چند شاخه و شکننده میشود. این آسیب میتواند از سشوار زدن زیاد، برس زدن مکرر با برس زبر، رنگ کردن مکرر مو و دکلره کردن، شامپوهای اسیدی یا قلیایی، فر دائمی و... ناشی شود. موهای خشک بیشتر دچار این مشکل میشوند.

 

split_ends-1.gif

 

درمان

 

باید موها را کوتاه کرد و از تحریک فیزیکی مو اجتناب کرد. پیشگیری با اجتناب از آسیب به مو است. بعد از استحمام اجازه دهید موها بدون وسایل گرمایی به مرور زمان یا با حوله خشک شوند و از شانه کردن موها در حالی که کاملا خیس است، خودداری کنید، زیرا شانه کردن موهای خیس مانند نوشتن با خودکار بر کاغذ خیسی است که آن را پاره میکند، با شانه های دنده چوبی موها را شانه کنید، از شانه کردن مستمر و مداوم و با فشار و کشش موها خودداری کنید، آب داغ و شانه کردن موها در حمام موجب آسیب جدی به موهاست، بهتر است در هنگام شانه کردن موهایتان کمی نرم و مرطوب باشند.

مصرف مایعات فراوان و آبمیوه را که موجب تامین رطوبت پوست سر است فراموش نکنید. موهای چند شاخه را از قاعده محل چند شاخه شدن بچینید. اگر موها بسیار خشک است (بخصوص انتهای موها) را با روغن مخصوص مو بادام، زیتون یا لعاب کتیرا مرطوب و نرم کنید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • 11 ماه بعد...

چرا مو فر یا صاف است؟

 

بعضی از ما با موی فر و بعضی دیگر با موی صاف متولد می‌شویم. برخی نیز برای این‌که از شر موهای فر خود خلاص شوند روی به سالن‌های آرایشی می‌آورند برخی نیز به دنبال موهای فر می‌باشند. اما چه چیزی باعث شده که موهای ما فر یا مجعد یا صاف شود؟ بیایید با هم در این مورد بیش‌تر اطلاعات کسب کنیم.

 

:w16:

 

 

Bt-Ch-270-1.jpg


شاید خیلی از ما عاشق بعضی از بازیگران برای قیافه و مخصوصا حالت مویشان هستیم. برای مثال شاید جانی دپ (Johnny Depp) یا پرییانکا چاپرا (Pryanka chopra) را برای موهای صافشان بسیار بپسندید. اما چه چیزی باعث صافی موی آن‌ها شده؟

 

:ws3:

 

1. کراتین

 

موی ما و خصیصه‌هایی که در آن وجود دارد توسط پروتئینی به نام کراتین که سازنده‌ی موی ماست به وجود آمده است. این پروتئین به صورت مارپیچی شکل است و دارای اتم‌های سولفور و پیوند‌های قوی سولفوری می‌باشد که باعث مارپیچی آن شده است. در افرادی که دارای پیوندهای قوی هستند شکل مو به صورت فر می‌باشد. وقتی که توسط اتو مو سعی می‌کنید که موهای خود را صاف کنید، با گرمایی که بر مو وارد می‌کنید پیوندهای ضعیف‌تر را می‌شکنید ولی این گرما حریف خوبی برای پیوندهای قوی سولفوری نیست و تنها باعث می‌شود که آن‌ها کشیده شوند؛ به همین دلیل این صافی حداکثر چند ساعت دوام می‌آورد و به حالت اول بر می‌گردد. برای آن‌که مو به صورت دائمی صاف شود باید این پیوندها را شکست و سپس در مکانی دیگر ایجاد کرد تا هم مو آسیب زیادی نبیند و هم آن کشش از روی پیوند برداشته شود و صاف باقی بماند.

 

اما مهم‌تر این است که بخش اعظمی در موی ما وجود دارد به نام کورتکس. کورتکس به دو بخش پاراکورتکس و اورتوکورتکس تقسیم شده است. بخش پاراکورتکس دارای ساختاری متراکم‌‌تری نسبت به بخش اورتوکورتکس می‌باشد که در نتیجه باعث می‌شود که نفوذ آب یا هر مولکول دیگر در بخش اورتوکورتکس نسبت به پاراکورتکس راحت‌تر باشد. حال در افرادی که دارای موی فر می‌باشند این اختلاف میان پارا و اورتو (یعنی تراکم) بیش‌تر است و بخش اورتو آب زیادی را جذب می‌کند و بخش پارا آبی جمع نمی‌کند در نتیجه بخش اورتو سنگین شده و بر روی بخش پارا می‌افتد؛ همین حالت باعث فری موی افراد می‌شود. هر چقدر این اختلاف بیش‌تر باشد مو فرتر می‌شود و در اختلافات کمتر مو به حالت مجعد و بهترین آن صاف می‌شود.

 

Bt-Ch-270-3.jpg

 

برای همین است در مواردی که کسی می‌خواهد دارای موی صاف دائمی شود در آرایشگاه‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که باعث خشکی مو و از دست رفتن آب موجود در بخش اورتو می‌شود، تا هر دو بخش به صورت متراکم در بیاییند.

 

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD]Bt-Ch-270-2.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

2. ژن

 

یکی از عوامل داشتن موی فر ژن فرد می‌باشد. در بعضی از خانواده‌ها پیوند‌های سولفور داخل مو بسیار قوی هستند و در نتیجه بیش‌تر خانواده دارای حالت مویی یکسان می‌باشند. دانشمندان اخیرا فهمیده‌اند که فولیکول مو نیز در صافی مو یا فر شدن آن دخیل است. بر روی پوست سر افراد با موی فر بخشی به شکل قلاب در فولیکول مو قرار دارد که در افراد با موی صاف این قلاب‌ها وجود ندارد.

 

نگهداری از موهای فر

 

نگهداری از موی فر کار ساده‌ای نیست، ولی احتیاجی هم نیست که هر روز آن‌ها را بشویید ولی باید پس از شستن آن از حالت‌دهنده‌های قوی استفاده کنید. به افرادی که دارای موی خشکی و در عین حال فر می‌باشند استفاده از مواد شیمیایی حالت‌دهنده تجویز نمی‌شود زیرا استفاده از مواد شیمیایی غالبا باعث خشکی و شکنندگی بیش‌تر مو می‌شود. مراقبت روزمره مناسب از موها باعث افزایش سلامتی و شادابی آن‌ها می‌شود.

 

منبع: سایت رشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...