رفتن به مطلب

15 وب‌سايتی كه دنيای وب را متحول كردند


spow

ارسال های توصیه شده

نزديك به سه دهه از راه‌اندازي وب جهاني مي‌گذرد، اما هيچ‌كس به درستي از گستردگي و وسعت اين پديده بزرگ و متحول كننده آگاه نيست؛ هرچند طي جديدترين مطالعات، برآورد محققان حاكي از وجود 40 ميليارد صفحه وب در سطح جهان است. با وجود پيشرفت خيره‌كننده در توسعه وب جهاني،‌ بسياري از ما پيشينه‌ و گذشته آن را به فراموشي سپرده‌ايم اما كافي است نگاهي به دنياي 15 سال قبل بيندازيم. آمازون يك رودخانه بزرگ در جنوب آفريقا و Ryanair نام خطوط هوايي ايرلند بود كه به مكان‌هايي پرواز مي‌كرد كه هيچ‌كس نامي‌ از آن نشنيده بود؛ ياهو نيز واژه‌اي برگرفته از سفرهاي گاليور بود و گوگل اشاره به رقم بسيار بزرگ رياضي داشت؛ eBay نيز نوعي خط نگارشي بود و ... اما امروزه هريك از آنها قدرت بزرگي در دنياي وب محسوب مي‌شوند كه نمي‌توان از تحولي كه در جهان اينترنت ايجاد كرده‌اند به سادگي گذشت؛ روزنامه معتبر و قديمي‌ گاردين انگليس پانزدهمين سال راه‌اندازي وب‌سايت خبري خود را جشن مي‌گيرد و به همين مناسبت اقدام به معرفي 15 سايت برتر جهاني كرده است كه به معناي واقعي كلمه، دنياي وب را متحول كرده‌اند و در اينجا به آنها اشاره می شود

 

نزديك به سه دهه از راه‌اندازي وب جهاني مي‌گذرد، اما هيچ‌كس به درستي از گستردگي و وسعت اين پديده بزرگ و متحول كننده آگاه نيست؛ هرچند طي جديدترين مطالعات، برآورد محققان حاكي از وجود 40 ميليارد صفحه وب در سطح جهان است.

 

با وجود پيشرفت خيره‌كننده در توسعه وب جهاني،‌ بسياري از ما پيشينه‌ و گذشته آن را به فراموشي سپرده‌ايم اما كافي است نگاهي به دنياي 15 سال قبل بيندازيم.

 

 

آمازون يك رودخانه بزرگ در جنوب آفريقا و Ryanair نام خطوط هوايي ايرلند بود كه به مكان‌هايي پرواز مي‌كرد كه هيچ‌كس نامي‌ از آن نشنيده بود؛ ياهو نيز واژه‌اي برگرفته از سفرهاي گاليور بود و گوگل اشاره به رقم بسيار بزرگ رياضي داشت؛ eBay نيز نوعي خط نگارشي بود و ...

 

 

اما امروزه هريك از آنها قدرت بزرگي در دنياي وب محسوب مي‌شوند كه نمي‌توان از تحولي كه در جهان اينترنت ايجاد كرده‌اند به سادگي گذشت؛ روزنامه معتبر و قديمي‌ گاردين انگليس پانزدهمين سال راه‌اندازي وب‌سايت خبري خود را جشن مي‌گيرد و به همين مناسبت اقدام به معرفي 15 سايت برتر جهاني كرده است كه به معناي واقعي كلمه، دنياي وب را متحول كرده‌اند و در اينجا به آنها اشاره مي‌شود:

 

 

1- eBay.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1995 در آمريكا توسط "پير اميديار"

 

 

تعداد اعضا: 168 ميليون نفر

 

 

نوع سرويس‌دهي: مركز خريد و مزايده آنلاين

 

 

يكي از بزر‌گ‌ترين وب‌سايت‌هاي اينترنتي كه به كاربران امكان خريد و فروش هركالايي را مي‌دهد؛ شهروندان انگليسي بيش‌تر از هر وب‌سايت ديگري به آن مراجعه مي‌كنند، به طوري كه بيش از 10 ميليون عضو انگليسي دارد و دو سرويس پرداخت آنلاين paypal و skype متعلق به آن است.

 

 

2- wikipedia.com

 

 

راه‌اندازي: سال 2001 در آمريكا توسط "جيمي ‌ولز"

 

 

تعداد مراجعه‌كننده: 912 هزار نفر در روز

 

 

نوع‌سرويس‌دهي: لغت‌نامه آنلاين

 

 

اگرچه اولين لغت‌نامه اينترنتي در جهان نيست، اما نخستين لغت‌نامه رايگان آنلاين است كه همه امكان دسترسي و ويرايش آن را دارند،‌ به طوري كه كاربران مي‌توانند اقدام به تصحيح يا اضافه كردن مدخل كنند كه در مدت چند ثانيه،‌ نرم‌افزار لغت‌نامه را به‌روز مي‌كند.

 

 

3- napster.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1999 در آمريكا توسط "شاون فانينگ"

 

 

تعداد اعضا: 500 هزار مشترك پولي

 

 

نوع سرويس‌دهي: سايت اشتراك فايل

 

 

هدف اصلي دانشجوي دانشگاه بوستون آمريكا از طراحي اين وب‌سايت، به اشتراك گذاشتن فايل‌هاي موسيقي بود. اوج محبوبيت "نپ‌استر" در سال 2000 بود كه بيش از 70 ميليون نفر در آن عضويت رايگان داشتند؛ اما ورشكستگي آن موجب شد تا پس از آن كاربران اقدام به پرداخت مبالغي براي دانلود قطعات موسيقي كنند.

 

 

4- youtube.com

 

 

راه‌اندازي: سال 2005 در آمريكا توسط "چاد هورلي"، "جواد كريم" و "استيون چن"

 

 

ميزان مراجعه: 100 ميليون كليپ در روز

 

 

نوع سرويس‌دهي: سايت اشتراك ويدئويي

 

 

كارمندان سابق شركت eBay فكر آن را نمي‌كردند كه با راه‌اندازي اين وب‌سايت در فوريه 2005 آن را به يكي از محبوب‌ترين سايت‌هاي اينترنتي تبديل كنند، به طوري كه اكنون روزانه 100 ميليون كليپ آن مورد تماشاي كاربران قرار مي‌گيرد؛ نمايش ويديوهاي موسيقي قديمي ‌و رخدادهاي ورزشي قرن هفدهم از امكانات ويژه آن است و علاوه بر آن،"يوتيوب" محلي شناخته ‌شده براي بروز استعداد كارگردان‌هاي آماتور است.

 

 

5- blogger.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1999 در آمريكا توسط "ايوان ويليامز"

 

 

تعداد اعضا: 5/18 ميليون نفر

 

 

نوع سرويس‌دهي: سيستم راه‌اندازي وبلاگ

 

 

در حال حاضر تعداد دقيق بلاگ‌هاي موجود در جهان مشخص نيست، اما ميليون‌ها بلاگ اكنون كاربران را وارد خانه‌هاي شخصي آنلاين كرده‌اند و در هر دقيقه يك بلاگ راه‌اندازي مي‌شود و اين انقلاب اينترنتي را بايد مديون blogger دانست كه ايده اوليه بلاگ را در ذهن كاربران ايجاد كرد.

لینک به دیدگاه

6- Friendsreunited.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1991 در انگليس توسط استيو و جولي پانك هورست

 

 

تعداد اعضا: 15 ميليون نفر

 

 

نوع سرويس‌دهي: وب سايتي براي گردهم آوردن همكلاسي‌هاي قديم

 

 

گرچه در ابتداي راه‌اندازي تعداد مراجعان به اين سايت به زحمت دو رقمي ‌مي‌شد، اما محبوبيت آن چنان سريع افزايش يافت كه در سال 2001 به علت ميزان بالاي مراجعه، تنها سرور آن از كار افتاد. هم اكنون هزاران كاربر بطور همزمان از آن استفاده مي‌كنند و اين نتيجه تلاش زوجي است كه براي راه‌اندازي آن 18 ساعت در روز سختي كشيدند.

 

 

 

7- Drudgereport.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1994 در آمريكا توسط "مت دراج"

 

 

ميزان مراجعه: 8 تا 10 ميليون صفحه در روز

 

 

نوع سرويس‌دهي: سايت خبري

 

 

درابتدا تنها به عنوان بولتن خبري ايميل كار خود را آغاز كرد، اما اكنون به يكي از پرنفوذترين رسانه‌هاي خبري در سياست‌گذاري آمريكا تبديل شده و در طول 12 ماه گذشته بيش از 5/3 ميليارد مراجعه داشته است و اولين منبع آنلاين اخبار فوري به شمار مي‌آيد.

 

 

8- Myspace.com

 

 

راه‌اندازي: سال 2003 در آمريكا توسط "تام اندرسون" و "كريس دي ولف"

 

 

تعداد كاربران: 100 ميليون نفر

 

 

نوع سرويس‌دهي: سايت شبكه اجتماعي

 

 

از محبوبيت "ماي اسپيس" همين بس كه ميزان مراجعه به آن در انگليس از شبكه خبري BBC نيز بيش‌تر است. اين وب سايت 100 ميليون عضوي، تمامي ‌ويژگي‌هاي جوامع اينترنتي را دارد و به كاربران امكان برنامه‌ريزي براي رخدادها را مي‌دهد. "ماي‌اسپيس" اكنون چهارمين وب‌سايت پربيننده در جهان است كه امكان آپلود و گوش‌ كردن به موسيقي را مي‌دهد و اكنون 2/2 ميليون گروه موسيقي و خواننده جذب آن شده‌اند.

 

 

9- Amazon.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1994 در آمريكا توسط "جف بزوس"

 

 

تعداد كاربران: بيش از 35 ميليون نفر از 250 كشور جهان

 

 

نوع‌سرويس‌دهي: فروشگاه اينترنتي، عمدتا كتاب، CD , DVD

 

 

بزرگ‌ترين فروشگاه كتاب جهان است كه ابتدا "كادابرا" نام داشت، اما نام آمازون به عنوان چيزي غير قابل ‌توقف و بزرگ براي آن انتخاب شد كه اكنون درآمد هفت ميليارد دلاري آن در سال به خوبي اثبات كننده نام آن است. موفقيت آمازون تا جايي پيش رفت كه موسس آن در سال 1999 از سوي مجله آمريكايي "تايم" مرد سال جهان لقب گرفت.

 

 

10- Slashdot.org

 

 

راه‌اندازي: سال 1997 توسط "راب مالدا"

 

 

تعداد كاربران: 5/5 ميليون نفر در ماه

 

 

نوع‌سرويس‌دهي: وب‌سايت اخبار فناوري

 

 

يكي از وب‌سايت‌هاي شلوغ و پرترافيك جهان كه امكان گفت‌وگو و بحث براي متخصصان و دانشمندان را فراهم ساخته و منبع مرجع اخبار فناوري محسوب مي‌شود. بيش‌تر قسمت‌هاي سايت توسط كاربران نوشته و تنظيم مي‌شود و برخي مواقع اظهارنظرهاي كاربران در خصوص يك موضوع، از 10 هزار مورد نيز مي‌گذرد.

لینک به دیدگاه

11- Salon.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1995 در آمريكا توسط "ديويد

 

 

تالبوت"

 

 

تعداد كاربران: 5/2 ميليون تا 5/3 ميليون بازديدكننده در ماه

 

 

نوع سرويس‌دهي: مجله اينترنتي

 

 

اولين وب‌سايت جهان كه به‌دست چند روزنامه‌نگار و با هدف ترويج روزنامه‌نگاري آنلاين راه‌اندازي شد. مقالات و يادداشت‌هاي اين سايت در خصوص مرگ پرنسس دايانا و رسوايي اخلاقي بيل كلينتون همچنان در يادها‌ زنده است. استفاده از آن به صورت حق اشتراك است.

 

 

12- Craigslist.org

 

 

راه‌اندازي: سال 1995در آمريكا توسط "كريگ نيومارك"

 

 

ميزان مراجعه: چهار ميليارد صفحه در ماه

 

 

نوع سرويس‌دهي: يك وب‌سايت ويژه براي جوامع شهري آنلاين

 

 

يكي از ساده‌ترين وب‌سايت‌هاي اينترنت است و البته يكي پرقدرت‌ترين آنها. سادگي آن از اين جهت است كه تنها‌ يك تابلوي اعلانات رايگان است، اما محبوبيت آن كه قدرت‌اش را چشمگير ساخته است به خاطر مواردي از جمله اجاره آپارتمان، فروش خودرو، پيدا كردن كار، گذراندن اوقات فراغت و غيره است. در اين سايت به همگي سوالات پاسخ داده مي‌شود و به طور كلي اين سايت زندگي شهري را در آمريكا متحول كرده است.

 

 

13- Google.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1998 در آمريكا توسط "لري پيج" و "سرگئي برين"

 

 

ميزان مراجعه: يك ميليارد جست‌وجو در روز

 

 

نوع‌سرويس‌دهي: جست‌وجوي اينترنتي، منبع خبري و ...

 

 

هم اكنون، نام گوگل به لطف شهرت بي‌نظير آن، به عنوان يك فعل جديد در لغت‌نامه آكسفورد قرار داده شده است. گوگل بزرگ‌ترين موتور جست‌وجوي اينترنتي در جهان است كه سريع‌ترين رشد را در ميان ساير شركت‌هاي جهان داشته و ارزش سهام آن اكنون فراتر از 13 ميليارد دلار است؛ سرويس‌هاي متعدد پست الكترونيكي (Gmail)، سرويس نقشه (google map)، مقايسه قيمت (froogle)، تلفن رايگان (Google Talk) و غيره، آن را به دومين وب‌سايت پرمراجعه جهان تبديل كرده است.

 

 

14- Yahoo.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1994 در آمريكا توسط "ديويد فليو" و "جري يانگ"

 

 

تعداد كاربران: 400 ميليون نفر

 

 

نوع سرويس‌دهي: پورتال اينترنت و سازمان رسانه‌اي

 

 

ياهو با 4/3 ميليارد صفحه مراجعه در روز، بالاترين تعداد بازديدكننده اينترنت را در جهان دارد. سرويس‌هاي پيام فوري، اخبار و ايميل آن در جهان بالاترين سطح محبوبيت را دارند و گوگل تنها رقيب جدي ياهو محسوب مي‌شود.

 

 

15- Easyjet.com

 

 

راه‌اندازي: سال 1995 در انگليس توسط "‌هاجي لوآنو"

 

 

تعداد كاربران: 30 ميليون مسافر در سال گذشته

 

 

نوع سرويس‌دهي: هزينه خطوط هوايي

 

 

اولين مكان آنلاين براي رزرو بليط هواپيما كه در ابتدا تصور نمي‌شد بتواند تعداد كافي مسافر براي پروازهواپيماها تدارك ببيند. در اين سايت علاوه بر رزرو بليط، مي‌توان هتل محل اقامت، اجاره خودرو در شهر مقصد و ديگر خدمات مربوطه را به صورت آنلاين انجام داد

لینک به دیدگاه

16- noandishaan.com

 

 

راه اندازی : سال 1388 توسط " برادران عارف "

 

 

تعداد كاربران: 263,976 نفر در 3 سال گذشته

 

 

نوع سرويس‌دهي: یک وب سایت ویژه برای مهندسان و متخصصان ایرانی

 

يكي از وب‌سايت‌هاي شلوغ و پرترافيك ایران كه امكان گفت‌وگو و بحث براي مهندسان و متخصصان را فراهم ساخته و منبع مرجع فایل ها، طرح ها، پروژه ها و مقالات کمیاب محسوب مي‌شود. بيش‌تر قسمت‌هاي سايت توسط كاربران نوشته و تنظيم مي‌شود و برخي مواقع اظهارنظرهاي كاربران در خصوص يك موضوع، از هزار مورد نيز مي‌گذرد. تعداد کل موضوعات ایجاد شده در 3 سال گذشته، برابر با 79,872 موضوع می باشد و این رقم مدام در حال افزایش است.

 

 

(ستاد خود تحویل گیریِ درون انجمنی :whistle:)

لینک به دیدگاه
16- noandishaan.com

 

 

راه اندازی : سال 1388 توسط " برادران عارف "

 

 

تعداد كاربران: 263,976 نفر در 3 سال گذشته

 

 

نوع سرويس‌دهي: یک وب سایت ویژه برای مهندسان و متخصصان ایرانی

 

يكي از وب‌سايت‌هاي شلوغ و پرترافيك ایران كه امكان گفت‌وگو و بحث براي مهندسان و متخصصان را فراهم ساخته و منبع مرجع فایل ها، طرح ها، پروژه ها و مقالات کمیاب محسوب مي‌شود. بيش‌تر قسمت‌هاي سايت توسط كاربران نوشته و تنظيم مي‌شود و برخي مواقع اظهارنظرهاي كاربران در خصوص يك موضوع، از هزار مورد نيز مي‌گذرد. تعداد کل موضوعات ایجاد شده در 3 سال گذشته، برابر با 79,872 موضوع می باشد و این رقم مدام در حال افزایش است.

 

 

(ستاد خود تحویل گیریِ درون انجمنی :whistle:)

 

اره در نوع خودش پیشگامه :banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه
face book نبود؟اصلا داریم؟:ws3:

 

فیسبوک شاید بزرگترین جامعه تو وب باشه ولی پیشرو نبوده

ایده کلی فیسبوک از سایت هایی مثل Myspace و Friendsreunited گرفته شده هرچند کاملا خلاقانه و مبتنی بر روشهای نوینی هست که اعتیاد در صدر همه اوناست:whistle:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...