رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تی ‌ام یک تمرین ساده ذهنی است که روزی با دوبار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یک جای راحت با چشمان بسته انجام می‌شود. این تمرین استراحت عمیقی به سیستم عصبی می‌دهد که دو برابر عمیق‌تر از خواب است. تحقیقات علمی نشان داده ضریب سوخت و ساز بدن در همان دقایق اول ۱۶% کاهش می‌یابد. در صورتی‌که در خواب عمیق شبانه بعد از ۴ الی ۵ ساعت خواب، این ضریب حدود ۸% کاهش می‌یابد.

این استراحت که به‌صورتی کاملاً طبیعی بدون هیچگونه سعی و تمرکز و کنترل به‌دست می‌آید، باعث می‌شود تنش و فشارهای عصبی (استرس‌ها) که با خواب از بین نمی‌روند، برطرف شوند. تحقیقات علمی ثابت کرده است که این تمرین با استراحتی که به سیستم عصبی می‌دهد باعث می‌شود تمرین‌کننده آرامش عمیق‌تری نسبت به آرامش که از طریق مطالعه، شنیدن موسیقی یا به صورت استراحت عادی دریافت می‌کند، به‌دست آورد. یادگیری تکنیک تی ام بسیار ساده است ولی حتماً می‌بایست توسط معلمی که دوره تربیت معلم را در دانشگاه ماهاریشی گذرانده باشد تعلیم داده شود زیرا بعد از یددن این دوره، معلم صلاحیت انتخاب تکنیک و هدایت تجربیات شاگرد را دارد.

● تأثیرات فیزیولوژیک تکنیک تی ام

در دنیا بیش از ششصد تحقیق علمی در زمینه تکنیک تی‌ ام در حوزه‌های فیزیولویکی، روانشنسی، جامعه‌شناسی در طی ۴۰ سال گذشته انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند که اگر این تمرین صحیح تعلیم داده شود و مرتب انجام شود:

▪ تنش‌ها و خستگی‌های عصبی را از بین می‌برد.

▪ خواب را تنظیم می‌کند.

▪ سلامت جسمانی را افزایش می‌دهد.

▪ ضریب مقاومت الکتریکی پوست را افزایش می‌دهد. در نتیجه مقاومت انسان را در مقابل بیماری‌ها و ناملایمات بالا می‌برد. یکی از ویژگی‌های تی ام این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود.

می‌دانیم که پیشگیری مهمتر از درمان است و دانشمندان ثابت کرده‌اند که انباشته شدن فشارهای عصبی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و بدن را در مقابل بیماری‌ها مستعد می‌سازد.

▪ فشار خون را تنظیم می‌کند و باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود.

▪ باعث کاهش تمایل به مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر می‌شود.

▪ سن بیولوژیکی را نسبت به سن تقویمی کاهش می‌دهد.

بسیاری از تغییرات مثبت فیزیولوژیکی دیگر طی سال‌های اخیر در بین تمرین‌کنندگان تجربه شده است از جمله: تأثیر مثبت آن در بهبود ناراحتی‌های معده و روده، میگرن، دردهای عضلانی و استخوانی و ...

● تأثیرات درونی و بیرونی تی‌.ام

علم در سال‌های اخیر ثابت کرده است که روزانه میلیون‌ها سلول در بدن ما در حال تغییر و بازسازی هستند، طی یک سال تقریباً با همهٔ اتم‌ها و سلول‌های بدن تغییر می‌کنند و این تغییرات به‌وسیله آگاهی یا شعور درونی بدن انسان هدایت می‌شوند و بدن ما نیز مانند آئینه‌ای است که آگاهی ما را منعکس می‌کند. زیبائی بیرونی بستگی به زیبائی رونی دارد و تکنیک تی ام وسیله مؤثری است که می‌تواند این آگاهی یا شعور درونی را بیدار کند و باعث پالایش جسم و سیستم عصبی شود و نتیجه آن خوشحالی، آرامش و سبکبایل است که باعث جذابیت بیرون می‌شود.

قابل توجه است که وقتی کسی از درون آرامش دارد، ناخودآگاه این آرامش را به دیگران منتقل می‌کند و مسلماً چنین حالتی موجب جذب دیگران می‌شود، ما می‌دانیم که هر کاری از فکر ناشی می‌شود و فکر از جابجائی درون، منشاء شعور خلاق در درون هر فرد در سرچشمه افکار قرار دارد. در زمان تمرین تی ‌ام، ذهن مراحل کم‌فعال خود را تجربه کرده به سرچشمه افکار (مرحله کمترین هیجانات آگاهی) می‌رسد. فیزیک مدرن کوانتم مرحله‌ای را به ما معرفی می‌کند به نام ”مرحله خلاء“ که مشابه مرحله کمترین هیجانات آگاهی است. فکر در سرچشمه خود قدرت بسیار زیادی دارد فقط کافی است ما بتوانیم مراحل آرامتر ذهن را تجربه کنیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...