رفتن به مطلب

روترها و کارت‌های شبکه Wi-Fi ارتقا یافته


afa

ارسال های توصیه شده

روترها و کارت‌های شبکه Wi-Fi ارتقا یافته

 

7fc07ca495a6fa63f0cc14913e5f85e1.jpgدستگاه‌های ۸۰۲.۱۱g ارتقا یافته خبر از سرعتهای چشمگیر می‌دهند اما ما دریافتیم که سرعت آنها در حدود یک سوم بیشتر از دستگاه‌های قدیمی است. در حالیکه تعدادی از کاربران هنوز از روترها و کارت‌های شبکه Wi-Fi کم سرعت ۱۱mbps)۸۰۲.۱۱b) استفاده می‌کنند نسل دوم تکنولوژی ۸۰۲.۱۱g که ادعا می‌شود از سرعت ۱۰۸ تا ۱۲۵mbps برخوردار است، آماده شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.آزمایشات غیررسمی نشان می‌دهد که توان عملیاتی واقعی این دستگاه‌های ارتقا یافته ۲۲ تا ۲۴mbps می‌باشد که البته از سرعت واقعی ۱۸mbps کارت‌های ۸۰۲.۱۱g با سرعت ۵۴ بالاتر است. این مسئله نشان می‌دهد که وضعیت بی سیم سرعت بالا غیر استاندارد می‌باشد: زیرا برای رسیدن به سرعت ادعا شده کاربران باید هر دو روتر و کارتی را که از یک نوع تکنولوژی افزایش سرعت استفاده می‌کنند و در دو مدل ۱۰۸ و ۱۲۵mbps عرضه می‌شوند، به کار گیرند. تکنولوژی ۱۰۸mbps SuperG که پاییز سال گذشته عرضه شد بر پایه سری چیپ های Atheros قرار داشته و در دستگاه‌های D-Link و NetGear استفاده می‌شود. تکنولوژی ۱۲۵mbps After-burner نیز که در فصل بهار آماده شد بر اساس سری چیپ‌‌های Broadcom طراحی شده و در محصولات Belkin، Buffalo، Linksys و U.S. Robotics به کار گرفته می‌شود.

من سه مدل روتر سرعت بالا (و آداپتورهای همراه آنها) را مورد آزمایش قرار دادم:

Airstation ۱۲۵ High.speed Mode Wireless cable/DSL Router With Aoss (WHR۳G۵۴) محصول شرکت Buffalo Technology و Linkysy Wireless-G Rourter with Speed-Booster محصول شرکت Cisco Systems و Airplus XtremeG Dl-۶۲۴ محصول شرکت D-Link Systems.

● سازگاری در محصولات جدید

گر چه تمام این دستگاه‌ها در مورد سازگاری با تکنولوژی Wi-FiG تایید شده‌اند اما این مسئله تنها به این معنی است که آنها در وضعیت ۸۰۲.۱۱g با سرعت ۵۴mbps با روترها و کارت‌های فروشندگان دیگر کار خواهند کرد. بنابراین اگر در شبکه شما یک کارت ۱۰۸mbps و یک روتر ۱۲۵mbps و برداشته باشد حداکثر سرعت ۵۴mbps خواهد بود و تکنولوژی افزایش سرعت در اینجا بی تاثیر است. به طور مشابه اگر یک شبکه ترکیبی از دستگاه‌های سرعت بالا و دستگاه‌های معمولی ۸۰۲.۱۱g داشته باشید با اتصال دستگاه‌های معمولی کارآیی شبکه کاهش پیدا خواهد کرد. اما اگر یک شبکه خانگی بی سیم راه‌اندازی نموده‌اید و می‌توانید تجهیزات سازگار را برای آن خریداری کنید هر کدام از دو تکنولوژی فوق در حدود ۳۳ درصد سریعتر از تجهیزات ابتدایی ۸۰۲.۱۱g برایتان کار خواهد کرد البته باید ۳۰ درصد بیشتر پول بپردازید. اکنون این پرسش مطرح می شود که دو تکنولوژی Super G و After burner چگونه کار می‌کنند؟

Super G از طریق اتصال دو کانال دیتای بی‌سیم غیر همپوشان (Nonoverlapping) بخشی از افزایش سرعت خود را تامین می‌کند ( Wi-Fi معمولی تنها یک کانال از ۱۱ کانال در محدوده ۲.۴ گیگاهرتز را مورد استفاده قرار می‌دهد) البته این پیوستن کانال احتمال تداخل شبکه با مایکروویو، تلفن‌های موبایل و دیگر شبکه‌های Wi-Fi را افزایش می‌دهد.

● استفاده بیش از حد از پهنای باند

در گذشته از تکنولوژی Super G به دلیل استفاده زیاد از باند Wi-Fi و احتمال تحت تاثیر قرار دادن شدید شبکه‌های دیگر منطقه، که معمولا در جستجوی کانال‌های غیر همپوشان می‌باشند تا برای اجتناب از مشکلات تداخل آنها را مورد استفاده قرار دهند، انتقادات بسیاری شده بود. من در طی آزمایشاتم و زمانیکه از روتر D-Link با سرعت ۱۰۸mbps و روتر Linksys با سرعت ۱۲۵mbps در یک محصل استفاده نمودم هیچگونه کاهش کارآیی را در شبکه ها تجربه نکردم. در مقایسه تکنولوژی After burner با سرعت ۱۲۵mbps تنها از یک کانال استفاده می‌کند. تکنولوژی فوق به جای اتصال دو کانال دیتا به یکدیگر، دیتای بیشتری را از طریق کاهش سربار و نیز جمع‌آوری بسته‌های کوچکتر دیتا در بسته‌های بزرگتر، در یک کانال منفرد قرار می‌دهد. بخشی از این تکنولوژی در استاندارد مالتی مدیا بی‌سیم ۸۰۲.۱۱e جدید که برای بهینه ساختن توزیع جریان صوت و تصویر طراحی شده مورد استفاده قرار می گیرد.

فروشندگان ۱۲۵mbps After burner ادعا می‌کنند که تمام محصولاتشان در حالت سرعت بالا از قابلیت عملکرد متقابل برخوردارند در حالیکه تکنولوژی Super g فاقد چنین قابلیتی است. من در یک آزمایش جداگانه دریافتم که محصولات Super G دو شرکت NetGear و D-Link با حالت ۱۰۸mbps سازگار هستند اما احتمال دارد که محصولات Super g دیگر فروشندگان از چنین سازگاری برخوردار نباشند. در آزمایشات غیررسمی انتقال فایل از یک سرور محلی به یک کلاینت بی سیم (بدون استفاده از رمزگذاری، با فاصله ۴ فوت از روتر فقط و در حالت ۸۰۲.۱۱g) دو تکنولوژی کارآیی واقعی مشابه به میزان ۲۲ تا ۲۴mbps در توان عملیاتی بی سیم را فراهم نمودند. این سرعت بسیار کندتر از سرعت ۱۰۸ و ۱۲۵mbps مورد ادعای آنها می‌باشد. اما هر دو مدل نسبت به ۱۸mbps)۸۰۲.۱۱g) و ۸۰۲.۱۱b(۴.۵mbps سرعت را به خوبی افزایش می‌دهند. در ضمن کاربرانی که به انتقال فایل‌های بزرگ از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر به صورت بی سیم یا اجرای فایل‌های مالتی مدیای کیفیت بالا نیاز دارند؛ تکنولوژی‌های فوق را مفید خواهند یافت.

در مورد جستجوی وب و استفاده از اینترنت وضعیت چگونه است؟ اکثر سرویس‌های باند پهن با سرعت زیر ۱mbps نیز به خوبی متصل می‌شوند بنابریان حتی با استفاده از تجهیزات بی سیم ارتقا یافته شما کارآیی سریعتر را تجربه نخواهید کرد. هر سه محصول به آسانی به اینترنت متصل شده و ویژگی‌های فایروال و روتر خوبی همچون *****‌سازی آدرس MAC‌ و رمزگذاری Wi-Fi Protected Access یا WAP را ارائه می‌نمایند در ضمن دو روتر Buffalo و D-Link از خصیصه WDS یا Wireless Distribution System برخوردارند که روش آسانی را برای اتصال چند روتر به صورت بی‌سیم و به منظور تحت پوشش قراردادن یک ناحیه بزرگتر فراهم می سازد. روتر Linksys در ازای پرداخت مبلغی یک سیستم کنترل در اختیار والدین قرار می‌دهد. محصول Linksys دارای بهترین برنامه راه‌اندازی و مستندات نیز می‌باشد.

اما به کار گرفتن هر سه روتر و آداپتور با یکدیگر در حالت سرعت بالا مشکل است. من برای فعال کردن آنها در سرعت بالا ساعتها با تنظیمات پیشرفته روتر و درایوهای کارت کار کردم. در صورتیکه اگر برنامه‌های نصب بهتری تهیه می شد این کار می‌توانست فقط در عرض چند دقیقه انجام شود. من شک دارم که بسیاری از کاربران بعد از پرداخت چنین مبالغ هنگفتی تنها روترها را فعال کرده و متوجه نشوند که این محصولات در حالت سرعت بالا کار نمی‌کند. چنین کاربرانی احتمالا نباید در شروع کار این محصولات را خریداری نمایند. اگر تمامی چیزی که شما نیاز دارید یک سرویس Wi-Fi سازگار و قابل اعتماد برای ارتباطات باند پهن می‌باشد، یک روتر ۸۰۲.۱۱g ارزان قیمت می‌تواند سرعت مورد نیازتان را تامین کند. اما اگر واقعا به کارآیی بالای این روترهای جدید نیاز دارید آنها را تهیه کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...