رفتن به مطلب

سياهچاله‌ها متهمان مرگ کهکشان‌ها


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

سياهچاله‌ها متهمان مرگ کهکشان‌ها ... :icon_gol::banel_smiley_4:

 

جام جم آنلاين: اخترشناسان دانشگاه ناتينگهام با استفاده از تلسکوپهاي چاندرا و هابل مدارک قدرتمندي را عليه سياهچاله هاي فضايي جمع آوري کرده اند که مي تواند اين پديده هاي کيهاني را به متهم اصلي مرگ کهکشانها در جهان تبديل کند.

100913988294.jpg

 

سياهچاله هاي بزرگ رفتاري خشونت بار با کهکشانها دارند. اين پديده هاي کيهاني با دريدن جوهره گازهاي حياتي کهکشانها، حيات را از کهکشانها گرفته و قربانيان سرخ کيهاني خود را در ميان جهان هستي پراکنده مي کنند. با وجود اينکه هنوز پرونده مختومه اعلام نشده است، تحقيقات جديد نشان مي دهند اين سياهچاله ها دست کم از توانايي ارتکاب چنين جنايت خشونت باري را دارند.

از گذشته آشکار شده بود که گاه سياهچاله هاي عظيم در مرکز کهکشانها تشعشعات بسيار زيادي از خود ساطع مي کنند اما هرگز کسي از ميزان رواج چنين تشعشعاتي در سياهچاله ها آگاه نبود. تصاوير موجود از جهان هستي اطلاعات کافي براي قضاوت کردن درباره فعاليتهاي سياهچاله ها را در بر ندارند زيرا فعاليت سياهچاله ها کاملا دوره اي بوده و به ميزان موادي که در اطراف آنها موجود است، بستگي دارد.

اکنون گروهي از اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ چاندرا و هابل تاريخچه اي از فعاليتهاي متعلق به اعماق تاريخ کيهاني گرد آوري کرده اند تا با کمک آن پرتوهاي ايکس ناشي از سياهپاله ها و کهکشانهاي ميزبان آنان را رديابي کنند. تحقيقات پيشين با استفاده از تجهيزات کم حساسيت تر موفق به رديابي منابع کم جان پرتو ايکس نشده بودند اما هابل و چاندرا به خوبي توانسته اند اين منابع را در دورترين کهکشانها با فاصله اي در حدود 13 بيليون سال نوري رديابي کنند.

محاسبات اخترشناسان نشان مي دهد دست کم يک سوم از تمامي کهکشانهاي بزرگ از سياهچاله هاي عظيم برخوردارند که انرژي 10 بيليون بار بيشتر از خورشيد از خود ساطع مي کنند. چنين نيروي بزرگي براي گرم کردن گازهاي کهکشانها و حتي خارج ساختن مستقيم گازها از کهکشانها کافي خواهد بود. ستاره ها تنها در بستري از ابرهاي گازي سرد متولد مي شوند و در اين صورت در اثر نبود گازهاي سرد، سرنوشت کهکشانها به مرگ ختم خواهد شد و اين توده هاي بزرگ کيهاني به جاي ستاره هاي جوان و درخشان آبي رنگ که زيبايي حيات را در کهکشانهايي مانند کهکشان راه شيري خلق مي کنند، تحت سلطه ستارگان سرخ رنگ و در حال مرگ در خواهند آمد.

با استناد به اين مطالعات، سياهچاله ها مسئول مرگ بسياري از کهکشانهاي سرخ رنگ و مرده اي خواهند بود که در جهان هستي ديده مي شوند. سياهچاله هاي خشن همچنين مي توانند توضيحي بر وجود کهکشانهاي عدسي مانند باشند که به نظر چندان تحت تاثير برخوردهاي کيهاني قرار ندارند.

بر اساس گزارش نيوساينتيست، اخترشناسان دانشگاه ناتينگهام اعلام کردند هنوز ميزان دقيق انرژي نهفته در ميان سياهچاله ها تعيين نشده است و به همين دليل نمي توان دست داشتن سياهچاله ها را در مرگ کهکشانها به اثبات رساند. اما سياهچاله ها در حال حاضر يکي از مضنونان هميشگي و درجه اول مرگ کهکشانها به شمار مي روند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...