رفتن به مطلب

روش جدید ردیابی سلول‌های سرطانی لوزالمعده با نانومیله‌ها


ارسال های توصیه شده

نقاط کوانتومی، مواد حاجب بسیار مناسبی برای انواع تصویربرداری در سرطان محسوب می‌شوند. یک گروه پژوهشی از دانشگاه نیویورک، اخیراً ثابت کرد که نانومیله‌ها در این زمینه توانایی بهتری را نسبت به اشکال کروی دارند.

این گروه دو گونه میله‌های کوانتومی با اندازه‌های متفاوت ساختند: یک گونه از میله‌ها نور نارنجی و گونة دیگر نور قرمز را ساتع می‌كرد. میله‌های کوانتومی نارنجی به یک منوکلونال آنتی‌بادی متصل شد که توانایی شناخت پرتئین کلودین-4 را داشت. میله‌های کوانتومی قرمز هم به منوکلونال آنتی‌بادی دیگری ـ که توانایی شناخت پرتئین مزوتلین را داشت ـ متصل شد. هر دوی این پروتئین‌ها به‌وسیلة سلول‌های سرطانی اولیه و متاستاتیک لوزالمعدة انسانی بیان بیش ‌از حد می‌شوند.

محققان پس از اضافه کردن سلول‌های لوزالمعدة در حال رشد و میله‌های متصل به آنتی‌بادی‌ها در محیط رشد، به‌راحتی می‌تواستند هر دو نوع میله را با میکروسکوپ فلورسانس استاندارد ردیابی کنند.

مطالعة بعدی نشان داد که سلول‌ها طی فرایندی به نام "اندوسیتوز با میانجی‌گری گیرنده"، نانومیله‌ها را به درون خود هدایت می‌کنند؛ امّا دیده شد در صورت اضافه شدن همان نانومیله‌ها به سلول‌های توموری ـ که کلودین-4 و مزوتلین را بیان بیش از حد نمی‌کردند ـ هدایت میله‌ها به درون صورت نمی‌گیرد.

این نتایج نشان می‌دهد که هدایت سلولی میله‌ها به درون، مخصوص سلول‌هایی است که هدف آنتی‌بادی‌های متصل به میله‌ها هست.

منبع خبر: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...