رفتن به مطلب

سکونتگاه های غیر رسمی فرصت یا تهدید


ارسال های توصیه شده

سلام خدمت همه دوستای عزیزم.

میخام بدون جبهه گیری و با منطق راجب این موضوع با هم بحث کنیم و از ادمین عزیز محمد عزیز هم خواهش میکنم که برای بحث راجب این موضوع بچه ها رو دعوت کنه.

شاید عنوانی که گذاشتم کمی گیج کننده باشه واسه همین کمی بیشتر توضیح میدم.

همونطور که میدونید بحث سکونتگاههای غیر رسمی از دهه 60 قرن بیستم به یکی از بحث های داغ جهان تبدیل شده و از بابت همین امر هم کسایی مثل تام ترنر،اسکار لوییس و مهمتر از همه جنیس پرلمن کارای زیادی انجام دادن و نتایج خوبی هم گرفتن.تو کشور ما هم از دهه 40 بحث سکونتگاههای غیر رسمی خیلی داغ شده و تا امروز افراد زیادی حالا مفید یا غیر مفید روش کار کردن که البته نتایج چندانی در پی نداشته.به عنوان مثال سند توانمندسازی سکونتگاههای غیر رسمی که تو سال 1386 تصویب شد تا به امروز هیچ بازدخورد مفیدی نداشته و مطمئن باشید که نخواهد داشت.

اما منظور من از فرصت و یا تهدید بودن سکونتگاههای غیر رسمی:

منظور از فرصت تبدیل شدن این موضوع به یه کیس مناسب برای آقایان محترمه که از هر دری وارد میشن و راجبش مقاله میدن و در نهایت هم همشون به این نتیجه میرسن که توانمندساری با رویکرد مشارکتی بهترین راهه علاج این سکونتگاههاست و دریغ از یه نتیجه جدید.

منظور از تهدید هم وجود بحران های اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی هست که تو این سکونتگاههها وجود داره و به لطف دولت کریمه داره روز به روز بیشتر هم میشه.

لطفا با منطق بگید آیا مقاله مناسبی تو ایران راجب اسکان غیررسمی دیدید که یه راهکار جدید ارائه داده باشه.اگه آره معرفی کنید و اگر نه با دلیل و منطق بگید برای اینکه روی این آقایون کم بشه باید چیکار کنیم.

در ضمن برای کاهش اثرات اجتماعی ف اقتصادی و فرهنگی موجود در این سکونتگاهها هم اگه راهکاری دارید با منطق بیان کنید.

بدترین جمله ای که تا به حال در زندگیم شنیده ام این است که بقیه اینطورند پس چرا من اینطور نباشم(لنون تولستوی)

لینک به دیدگاه

بحث جالبیه .

من عنوان تاپیک رو که خوندم، فکر نمی کردم منظور از فرصت اونی که توضیح دادین باشه

 

چون منیه ترم موضوع تحقیقم حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی بود و توی مطالعاتی که داشتم متوجه شدم از نظر بعضی ها زاغه نشینی و حاشیه نشینی نه تنها اجتناب ناپذیرن ، بلکه نشانه موفقیت یک شهر و نوعی فرصت محسوب میشن :banel_smiley_4: از نظر این دسته شکل گیری زاغه ها و حاشیه نشینی ، بخش ضروری مرحله رشد و توسعه یه شهره . فقط توی شهرای ساکن و ایستا ، وضعیت و موقعیت بخش های تشکیل دهنده اون ها بدون تغییر باقی می مونه. چون همونطور که مناطق زاغه ای و مناطق حاشیه ای برای حفظ بقای خودشون به شهرها احتیاج دارن ، شهرها هم برای رشد و توسعه خودشون به زاغه ها و حاشیه نشینی نیاز دارن . :banel_smiley_4: انقدر نیمه ی پر لیوان رو می بینن که از نظرشون این مناطق در مراحل انتقال می تونن شرایط رو برای مهاجران به شهر مساعد و تسهیل کنن تا اونا بتونن به عنوان یه شهروند جای خودشون رو توی جامعه شهری پیدا کنن !!

 

.

حالا با توجه به این تعاریفی که گفتین، از نظر من فرصت یا تهدید بودن این مسئله بستگی به خود ما داره، اینکه ما خودمون جزو کدوم دسته باشیم ! آدمایی که دبال فرصتن واسه مطرح کردن خودشون با دامن زدن به این مشکلات یا آدمایی که دلسوز شهر و کشورشونن :ws37:

 

از نظر من خیلی تهدید بزرگیه ، خیلی

لطفا با منطق بگید آیا مقاله مناسبی تو ایران راجب اسکان غیررسمی دیدید که یه راهکار جدید ارائه داده باشه.اگه آره معرفی کنید و اگر نه با دلیل و منطق بگید برای اینکه روی این آقایون کم بشه باید چیکار کنیم.

ادعا نمی کنم که همه ی مقالات و کتاب های موجود تو این زمینه رو خوندم اما کم هم نخوندم ، میشه بعضی هش رو توی این قسمت دید:موضوع شماره 1 : اسکان غیر رسمی

 

راستش نه، همه ی مقالات فقط بحثای تئوری رو مطرح می کنن ، فقط میگن چیکار کنیم ، ایده هایی که اجرایی نیستن یا حالا به هر دلیلی اجرایی نمی شن ! اگر می شدن ما الان چندین نمونه موفق باید می داشتیم ! که نداریم :banel_smiley_4:

 

در ضمن برای کاهش اثرات اجتماعی ف اقتصادی و فرهنگی موجود در این سکونتگاهها هم اگه راهکاری دارید با منطق بیان کنید.

در رابطه با این بعدا میام توضیح میدم . الان راستش نه حضور ذهن دارم نه وقتشو icon_pf%20%2834%29.gif

لینک به دیدگاه

شب تحویل پروژمونه وگرنه بحث خوبیه که چند ساعت در موردش حرف بزنیم:w16:

من تا جایی که میدونم تجربه توانمندسازی سکونت گاه های غیر رسمی توی 5 شهر ایران به طور جدی دنبال شده که بودجه اون هم از طرف بانک جهانی بوده (سنندج، تبریز، زاهدان، کرمانشاه و بندرعباس) و تجربه محله شیرآباد زاهدان هم یکی از موفق ترین تجارب بوده که فکر کنم جایزه جهانی رو هم دریافت کرده

 

دکتر پیران توی زاهدان تجربه توانمندسازی سکونت گاه های غیر رسمی رو داشتن و این تجربه موفق بوده و علت اون هم این بوده که ایشون توسط یه فرد بومی که خیلی مورد اعتماد مردم اونجا بوده کارای خودش رو پیش بده

من هم قبول دارم که اغلب مقالات ما (حالا چون بحث اسکان غیر رسمی هستش منحصرا مقالات اسکان غیر رسمی) به نتیجه مشابهی می رسن و هیچ کدوم راهکار جدیدی ارائه نمیدن و دلیل این رو هم فقط یه چیز میدونم و اون اینه که مقالات ما حاصل کارهای صرفا کتابخونه ای هستش و از پروژه یا طرحی که خودمون توی اون دخیل بودیم مستخرج نشده

به نظر من بهترین مقالات مقالاتی هستن که حاصل یه کار علمی و عملی باشه و به صورت تیمی ارائه بشه

لینک به دیدگاه

سلام به نظر من این سکونتگاه ها هرگاه با جهت توسعه شهر ،عوامل اقلیمی ، توپوگرافی و مسیر توسعه آتی شهر منافاتی نداشته باشد می تواند فرصت باشد و در غیر این صورت تهدید می باشد.

لینک به دیدگاه

ممنون از دوستای عزیزم.لطفا این رو هم مد نظر داشته باشید که ما از زمان شروع مطالعات در زمینه سکونت گاههای غیررسمی تو کشورمون تا الان نتونستیم یه ایده یا چهارچوب فکری مناسب برای مطالعاتمون مشخص کنیم و همیشه چشمون دنبال دهن غربی ها بوده تا ببینیم اونا چی میگن.مثلا وقتی جنیس پرلمن گفت که حاشیه نشینی اسطوره است و لفظش غلطه و باید از لفظ سکونتگاه غیررسمی استفاده بشه تو کشور خودمون چندین نفر این به بوق و کرنا ردن و کتاب ها و مقالات نوشتن که آقا سکونت گاه غیررسمی درسته و حاشیه نشینی یه لفظ اشتباهه غافل از اینکه چند سال بعدش پرلمن از عقایدش برمیگرده و میگه اشتباه کردم و همون حاشیه نشینی درسته.حالا آقایون موندن و اینکه چه جوری بگن دوباره برگردیم رو حاشیه نشینی:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

آقا این مشکل که الان شده مسئله یه سری متغیرهای وابسته مهم داره که میتونه تو حل مشکلش خیلی کمک کنه.... بنظر من بهترین راه حل مشکل سکونتگاه ها بیرون از این سکونتگاه هاست. یعنی حل مشکل روستاها. شهرها. ببنیم چی باعث میشه اینا شکل بگیرن... خوب اینا از کجا بیارن توانمندشون کنیم...

بعد در مورد نوشتن مقاله ای خدا چی بگم خدا کریمه اگه یکی دلش برا اینا میسوخت که اینهمه چرت تحویل نمیداد که هیچکی نفهمه مشکل از چیه

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...
سلام دوستان...

من ی چن تا عکس راجع ب سکونتگاههای غیر رسمی لازم دارم....کسی میتونه سایتی معرفی کنه؟!!:hanghead::icon_gol::icon_gol:

 

گوگل که خودش یکی از بهترین سایتاس واسه گیر آوردن این عکسا :ws3:

لینک به دیدگاه
مهنس جان؟!!!من خودوم مودوونم گوگل داره....:w16:خودوم ی چیزایی ازش در آوردم فعلنی ولی زیاد جالب نبوت...:banel_smiley_4:مقصی از راهنماییت مهندس جاااان.....:w02::a030::ws52:

راهنمایی خفن بود دیگه :ws3:

نه خب چون جای خاصی رو نمیدونستم که معرفی کنم :ws3:

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...