رفتن به مطلب

۹ نکته مهم برای انتخاب هاستینگ در ایران


ارسال های توصیه شده

قصد دارید یک سایت جدید راه اندازی کنید یا اینکه وبلاگ جدیدتان آماده آپلود شده است. حالا نوبت انتخاب یک شرکت میزبان وب یا به اصطلاح هاستینگ است. (البته تلفظ درست آن هوستینگ است اما در ایران کلمه هاستیگ جا افتاده.) تا فایل هایتان را آنجا قرار بدهید. شما در ایران زندگی می کنید و اینجا دارای شرایط ویژه خودش است.

 

هنگام انتخاب یک سرویس میزبانی وب، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ آیا انتخاب شرکت میزبانی وب در ایران شرایط متفاوتی دارد؟ به ادامه مطلب بروید تا با ۹ نکته مهم آشنا شوید که در انتخاب سرویس هاستینگ مهم هستند.

[h=3]۱- شرکت هاستینگ ایرانی یا خارجی؟[/h]

معمولا این نخستین سوالی است که هنگام انتخاب هاست به ذهن ما خطور می کند. از کدام شرکت هاست را خریداری کنیم؟ از شرکت های ایرانی که تعدادشان کم هم نیست یا از شرکت های بیشمار خارجی؟

 

پاسخ این سوال بستگی به خود شما و وب سایت تان دارد. ممکن است معتقد باشید شرکت های خارجی خدمات بهتری ارایه می دهند (این اعتقاد کاملا درستی نیست و در ایران هم شرکت های زیادی با خدمات خوب پیدا می کنید). باید این نکته را در ذهن داشته باشید که پرداخت پول به شرکت های خارجی معمولا کار مشکلی است. به خاطر در دسترس نبودن امکانات پرداخت و کارت های اعتباری در ایران معمولا شارژ حساب هاستینگ خارجی با دردسرهای مختلفی صورت می گیرد.

 

گاهی اوقات شرکت هایی در ایران وجود دارند که خودشان را نماینده فروش هاست های خارجی معرفی می کنند. برخی از آنها واقعا نماینده رسمی هستند و برخی دیگر در واقع یک کارت اعتباری دارند که کار پرداخت را برای شما انجام می دهند. در دسته دوم اگر به هر دلیلی دچار مشکل شوید قابل مراجعه نخواهند بود. در این صورت مجبورید خودتان مستقیما با شرکت هاستینگ خارجی ارتباط برقرار کنید.

 

تجربه های قبلی ما نشان داده که بهتر است زمانی از هاستیگ های خارجی استفاده کنید که امکان پرداخت آنلاین در دسترس شماست و این اطمینان را دارید که در این مورد مشکلی پیش نمی آید. تحریم شرکت ها نیز نکته مهمی است که در انتخاب هاست نقش مهمی ایفا می کند که در یک نکته مجزا به آن پرداخته ایم.

[h=3]۲- چه کسی مشتری بیشتری دارد؟[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قبل از اینکه شرکت هاستینگ تان را انتخاب کنید، بد نیست سری به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بزنید. این سایت اطلاعات مفیدی در مورد شرکت های هاستینگ سراسر دنیا در اختیار شما قرار می دهد که یکی از مهمترین آنها تعداد سایت های میزبانی شده توسط آنها است.

 

می توانید بر اساس کشور هم میان شرکت های ارایه دهنده خدمات جستجو کنید. برای مثال در تصویر بالا لیست ۱۵ شرکت هاستینگ ایران را می بینید که بیشترین وب سایت را میزبانی کرده اند.

 

وقتی شرکتی مشتری بیشتری دارد، به این معنی است که توانسته افراد بیشتری را به سوی خود جذب کند و احتمالا در ارایه خدمات هم بهتر عمل کرده است. هر چند مشتری بیشتر در عمل به معنی خدمات و کیفیت بهتر نیست و ممکن است رشد مشتری به خاطر عوامل دیگری مانند قیمت پایین تر صورت گرفته باشد.

[h=3]۳- سرور داخل ایران یا خارج از ایران؟[/h]

طی چند سال گذشته چند دیتاسنتر در ایران راه اندازی شده و خدمات میزبانی وب حالا در ایران هم در دسترس است. آیا باید سایت و وبلاگ مان را در ایران میزبانی کنیم؟ پاسخ به این سوال هم بستگی به خودتان دارد. اگر وب سایت شما حاوی اطلاعاتی است که از نظر امنیتی جزو اطلاعات کشوری به حساب می آیند، لازم است که از سرورهای داخل ایران استفاده کنید. مزیت دیگر سرورهای داخل ایران سرعت اتصال بالاتر آنها برای کاربران داخل ایران است. سایت شما برای کاربران ایرانی سریعتر و بهتر بارگذاری می شود.

 

اما از طرف دیگر سرورهای داخلی ایرانی گران تر هستند و کنترل پنل خوب هاستینگ یعنی Cpanel روی آنها در دسترس نیست. در کنار آن پهنای باند روی آنها معمولا گران تر از هاستینگ های خارجی است. و اگر سایت شما بازدید کننده های زیادی داشته باشد ممکن است مقرون به صرفه نباشند. اگر ترافیک خارجی شما هم زیاد است باید به این نکته توجه کنید که سرور مورد نظرتان چقدر امکان سرویس دهی سریع به آنها را دارد.

[h=3]۴- گوش به زنگ قطع خدمات باشید[/h]

تجربیات گذشته نشان داده که امکان قطع خدمات همیشه سایت های ما را تهدید می کند. ممکن است صبح از خواب بیدار شوید و ببینید که سرور سایت شما به خاطر تحریم معلق شده و دیگر به سایت تان سرویس دهی نمی کند. این اتفاق طی چند سال گذشته چند بار برای ما رخ داده. یک موردش برای نارنجی بود که حدود ۴ سال قبل در شرکت بلوهاست میزبانی میشد. در آن زمان شرکت بلوهاست بدون اخطار قبلی سرویس دهی به نارنجی را متوقف کرد.

 

اگر از سرورهای شرکت های هاستیگ ایرانی هم استفاده می کنید، باز هم نباید خیال تان راحت باشد. ممکن است خود شرکت هم دچار این مشکل بشود. چرا که آنها سرورهایشان را از دیتاسنترهای خارجی تهیه می کنند و این احتمال وجود دارد که دیتاسنتر سرویس دهی به آنها را قطع کند.

 

این موضوع سبب می شود که به مورد بعدی بیشتر توجه کنیم: پشتیبان گیری.

[h=3]۵- پشتیبان گیری، پشتیبان گیری، پشتیبان گیری[/h]

چند بار لازم است این عبارت را تکرار کنم؟ حتی اگر هزار بار هم آن را بنویسیم باز هم کسانی هستند که این موضوع را دست کم می گیرند. اگر سرویس دهی به سرور و سایت شما به خاطر مشکلات تحریم قطع شود، معمولا یک نسخه از اطلاعات تان به شما داده می شود تا آنها را به مکانی دیگر منتقل کنید. اما این احتمال را هم در نظر بگیرید که اطلاعات به دست تان نرسد. تازه این مورد کوچکی است و معمولا برایتان پیش نمی آید که با چنین مشکلی مواجه شوید.

 

فاجعه وقتی رخ می دهد که سایت و وبلاگ شما به هر دلیلی دچار مشکل شده و نیاز به بازیابی اطلاعات وجود دارد. برای مثال به خاطر مشکل امنیتی هک شده اید. یا بر اثر یک اشتباه خودتان سایت را خراب کرده اید و حالا می خواهید اطلاعات را بازیابی کنید.

 

همه شرکت های هاستینگ در تبلیغات شان نوشته اند پشتیبان گیری روزانه از اطلاعات شما انجام می شود. اما نکته مهم اینجا است که آیا این جمله حقیقت دارد؟

 

۱۱ سال است که ما کار تولید اپلیکیشن های تحت وب را انجام میدهیم. شاید بد نباشد چند مثال از تجربیات خودمان را اینجا ذکر کنیم. حدود ۷ سال پیش وب سایتی برای یک مشتری راه اندازی کرده بودیم. یک روز صبح تماسی داشتیم که مشتری به ما می گفت متن های وب سایت اش قابل مشاهده نیست. وقتی به سایت مراجعه کردیم متوجه شدیم تمام نوشته های فارسی وب سایت تبدیل به کاراکترهایی بدون مفهوم شده اند. بعد از بررسی و مذاکره با شرکت هاستینگ مشخص شد که آنها روز قبل نسخه MySQL سایت را به روز کرده اند و بر اثر یک اشتباه نوشته های فارسی سایت تخریب شده است.

 

شرکت هاستینگ به ما گفت به زودی اطلاعات را بازیابی می کند. اما بعد از گذشت دو روز، به ما اطلاع دادند که متاسفانه اطلاعات قابل بازیابی نیست. بله به همین راحتی با شرایطی مواجه می شوید که اطلاعات شما از بین رفته و شرکت میزبان هم به سادگی پاسخ می دهد که امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد. خوشبختانه در این مورد با سایت کوچکی مواجه بودیم و توانستیم اطلاعات را به سرعت جایگزین کنیم. اما شاید در مورد بعدی آنقدر خوش شانس نباشیم.

 

تجربه هایی از این دست نشان می دهد که نباید به پشتیبان گیری شرکت های میزبان وب اطمینان ۱۰۰٪ داشته باشید. همیشه خودتان یک نسخه پشتیبان از سایت تهیه کنید و فراموش نکنید که سلامت آن را هم تست نمایید. چرا که برخی اوقات پشتیبان های گرفته شده خودشان خراب هستند و در عمل بلا استفاده اند.

 

یک مثال دیگر هم به موردی بر میگردد که فردی جهت مشاوره به ما مراجعه کرده بود. سایت اش هک شده و تمام فایل های روی هاست پاک شده بود. شرکت میزبان به او اعلام کرده بود که برای بازیابی اطلاعات باید ۱۰۰ دلار پرداخت کند. آیا در تبلیغات آنها گفته شده بود که برای بازیابی اطلاعات پول دریافت می کنند؟

[h=3]۶- قیمت؟[/h]

پاسخ ساده است. اگر سرویس خوب می خواهید به دنبال قیمت ارزان نباشید. در دنیای هاستینگ تنوع قیمت بسیار زیاد است. می توانید برای یک هاست ۵۰۰ مگابایتی قیمت های بسیار متفاوتی پیدا کنید که توسط شرکت های مختلف ارایه می شود. اما برخی از این شرکت ها پشتیبانی و خدمات جانبی را فدای قیمت پایین تر می کنند. اگر پشتیبانی و دسترسی سایت تان برایتان مهم است، زیاد روی قیمت پایین تاکید نکنید و بیشتر تمرکزتان را روی پیدا کردن شرکت هاستینگ با خدمات خوب بگذارید.

[h=3]۷- با شرکت هایی که آبروی شما را می برند کار نکنید[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تا به حال این صفحه را در سایتی دیده اید؟ متاسفانه برخی شرکت های میزبانی وب در ایران به خاطر عدم پرداخت هزینه تمدید، سایت را معلق کرده و چنین پیامی را نمایش می دهند. در این صورت بازدیدکنندگان سایت شما چه حسی نسبت به شما پیدا می کنند؟

 

هر چند اگر هزینه تمدید سایت تان را پرداخت نکنید، معلق خواهد شد اما شرکت های میزبانی خوب حتما قبل از این کار با شما چندین بار تماس ایمیلی و تلفنی می گیرند تا اطمینان حاصل کنند از این موضوع مطلع هستید. بعد از آن هم اگر سایت شما معلق بشود چنین پیغامی نمایش داده نمی شود که سبب آبرو ریزی گردد.

[h=3]۸- کیفیت پشتیبانی را بررسی کنید[/h]

شرکت میزبان شما چقدر در ارایه پشتیبانی خوب و سریع عمل می کند؟ آیا به یک «تیکت سنتر» دسترسی دارید که مشکلات را آنجا پاسخ دهند؟ فاصله زمانی پاسخ به سوالات و مشکلات چقدر است؟ آیا پشتیبانی تلفنی هم در دسترس شما است؟

 

پشتیبانی یکی از مهمترین بخش های میزبانی وب به حساب می آید. سایت شما در یکی از پرترافیک ترین ساعات کاری از دسترس خارج می شود و پشتیبانی هم در دسترس نیست و تا ساعت ها (حتی روزها!) منتظر می مانید. در چنین شرایطی به خودتان می گویید کاش شرکت دیگری را انتخاب کرده بودم.

[h=3]۹- مراقب غیر حرفه ای ها باشید[/h]

نمی توانید تصورش را بکنید که چقدر وبلاگ نویس و وبمستر در ایران وجود دارد که با شرکت هاستینگ شان به اختلاف خورده اند و شرکت هاستینگ به خاطر مشکل شخصی شان، اطلاعات شان را به گروگان گرفته است!

 

آخرین موردی که با آن برخورد کرده ام یک هفته نامه محلی بود که شرکت هاستینگ به خاطر اینکه حاضر نشده بودند تبلیغ آنها را در هفته نامه چاپ کنند، سایت شان را معلق کرده بود و دیگر به سایت و اطلاعات خودشان دسترسی نداشتند. چنین رخدادهایی باورکردنی نیست اما متاسفانه اتفاق می افتد.

 

شرکت هاستینگ در واقع میزبان اطلاعات شما است. دقیقا مانند زمانی که اینکه خانه ای اجاره کرده و در آن زندگی کنید. این رفتار مثل این است که یک روز که به خانه برمیگردید متوجه شوید صاحب خانه قفل بزرگی روی در خانه نصب کرده و به خودتان هم اجازه ورود و دسترسی به وسایل منزل را نمی دهد! مراقب اینگونه سرویس دهنده ها باشید.

اینها مهمترین مسایلی بودند که هنگام انتخاب یک میزبان وب باید به آنها دقت کنید. البته توجه کنید که در این مطلب سراغ فاکتورهای کلی انتخاب یک هاست مناسب مانند کنترل پنل، انتخاب فضا و… نرفتیم و آنها را در مطلبی مجزا مورد بررسی قرار می دهیم. هدف این مطلب این بود که به نکاتی ویژه بپردازیم که برای وبمسترها و وبلاگ نویس های ایرانی مهم هستند و تجربیات شرایط ایران را مطرح کنیم.

 

 

منبع :http://nardebaan.ir

نویسنده :علی اصغر هنرمند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...