رفتن به مطلب

اوبونتو شاید به یک توزیع غلطان بدل شود!


The Developer

ارسال های توصیه شده

احتمالاً از نسخه ۱۴.۰۴ اوبونتو از انتشار نسخه‌های ۶ ماهه دست خواهد کشید و به سیستم انتشار غلطان (Rolling Release) روی خواهد آورد.

 

 

همه ما از الگوی انتشار نسخه‌های اوبونتو مطلع هستیم: انتشار یک نسخه جدید در هر بازه‌ی ۶ ماهه با پشتیبانی ۱۸ ماه و انتشار یک نسخه LTS هر ۲ سال یکبار با پشتیبانی ۵ ساله. اما اخیراً اخباری از کنونیکال به گوش رسیده است که احتمالاً اوبونتو از نسخه ۱۴.۰۴ تنها نسخه های LTS را ارائه خواهد داد و مابین این نسخه‌ها از الگوی انتشار غلطان استفاده خواهد شد.

 

 

به گفته Leann Ogasawara، مدیر تیم کرنل کنونیکال، این تیم در مورد ارائه نسخه‌ای غلطان مابین نسخه‌های LTS و خلاص شدن از دست نسخه‌های ۶ ماهه به بحث و گفتگو نشسته‌اند.

 

 

نسخه‌های رولینگ ریلیز یا غلطان چیز جدیدی نیستند و هم‌اکنون برخی توزیع‌های لینوکس نظیر آرچ لینوکس از این شیوه انتشار استفاده می‌شود. بر خلاف نسخه‌های دوره‌ای که با ارائه نسخه جدید شما باید آن‌را به جای نسخه قدیمی نصب کنید (مثل نصب ویندوز ۸ بجای ویندوز ۷)، در یک نسخه غلطان سیستم‌عامل شما و نرم افزارهای آن بطور پیوسته به‌روزرسانی‌ها را دریافت خواهند کرد و دیگر نیازی به نصب دوره‌ای سیستم‌عامل و نرم‌افزار نخواهید داشت.

 

 

نسخه‌های غلطان مزایا و معایب خاص خود را در مقایسه با نسخه‌های دوره‌ای دارند. یکی از بزرگترین مزایای آن‌ها این است که همانگونه که شرح داده شد در این حالت کاربر برای به‌روزرسانی سیستم خود دیگر نیاز به دانلود و نصب بسته‌های حجیم نرم افزاری نخواهد داشت.

 

 

از سوی دیگر نقطه ضعف طبیعی این شیوه انتشار نیز ارائه مداوم به‌روزرسانی‌های کوچک است که ممکن است باعث مزاحمت و دلزدگی کاربر گردد. اما یکی از مهمترین اشکال‌های نسخه‌های غلطان، احتمال پایداری کمتر آن‌ها نسبت به نسخه‌های دوره‌ای است زیرا نسخه‌های دوره‌ای زمان بیشتری برای بررسی و آزمایش قبل از انتشار عمومی در اختیار دارند در حالی که نسخه‌های غلطان همیشه در حال تغییر و تحول هستند که آن‌ها را مستعد بروز مشکل می‌کند؛ اما این سکه روی دیگری هم دارد و آن این است که همین ارائه مداوم به‌روزرسانی‌ها، به معنی ارائه آخرین بسته‌های امنیتی، رفع عیوب نرم افزاری و … در توزیع‌های غلطان است.

 

 

البته ایده کنونیکال یک توزیع ۱۰۰ درصد غلطان نظیر آرچ لینوکس نیست. بلکه آن‌ها تمایل دارند نسخه‌های دوره‌ای ۶ ماهه را حذف و روی به ارائه فقط نسخه‌های LTS بیاورند و خلاء ایجاد شده میان نسخه‌های LTS را با ارائه بروزرسانی‌ها به صورت غلطان پر نمایند (چیزی شبیه به الگوی انتشار توزیع Bodhi Linux).

 

 

اینکه آیا این تصمیم برای سیستم‌عامل مزیتی ایجاد خواهد کرد یا نه هنوز مشخص نیست و هنوز جزئیاتی از آن ارائه نشده است. این احتمال وجود دارد که در صورت تصویب چنین برنامه‌ای، فاصله زمانی بین نسخ های LTS نیز دستخوش تغییر شود چون در حال حاضر این نسخه‌های هر ۲ سال یکبار منتشر می‌گردند که هنوز هم از میانگین زمانی ارائه یک نسخه جدید از یک سیستم عامل کوتاه‌تر است.

 

 

پیش‌بینی می‌شود این تغییرات بر روی رشد اوبونتو تأثیر منفی نگذارد زیرا کاربران عادی واقعاً چیزی را از دست نمی‌دهند و با اینکه ممکن است از ارائه هر روزه و مداوم بروزرسانی‌ها کمی دلزده شوند اما نیازی به توجه بیش از حد به این تغییرات ندارند. اما در مورد کاربران حرفه‌ای برای سیراب کردن آن‌ها کنونیکال حداقل از لحاظ تئوری می‌تواند بین نسخه‌های LTS یک نسخه آزمایشی ارائه بدهد که وجود آن به کم کردن باگ‌ها و عیوب نسخه‌های LTS نیز کمک خواهد کرد.

 

 

باید منتظر بمانیم تا ببینیم کنونیکال در این زمینه چه تصمیمی خواهد گرفت. نظر شما چیست؟ آیا شما از این تغییرات استقبال می‌کنید؟

 

منبع: آزادراه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...