رفتن به مطلب

میزان واردات شمش فولاد از مرز 4.3 میلیون تن گذشت


ارسال های توصیه شده

طی سال 1388 میزان واردات شمش فولاد از مرز 4.3 میلیون تن گذشت. آزاده حسینی در سالی که گذشت به‌رغم رکود بازار آهن شاهد رشد حجم واردات به کشور بودیم. البته این رشد حجم واردات با ترکیب متفاوتی نسبت به سال 1387 صورت گرفته و آن هم به دلیل وابستگی صنعت به مواد اولیه به خصوص شمش فولاد بوده که همین موضوع عامل افزایش حجم واردات این محصول به نسبت سال 1387 شده است.در مجموع شمش فولاد، تیرآهن، میلگرد و انواع ورق در سال 88 به نسبت سال قبل با رشد حجم واردات مواجه شدند. رشد 15 درصدی واردات شمش میزان واردات شمش فولاد طی 12 ماه سال 1388 معادل 4 میلیون و 384 هزار و 500 تن بوده که نسبت به سال 1387 از رشد 14.95 درصدی برخوردار بوده است، این حجم واردات باعث ارز بری معادل 2 میلیون و 92هزار و 700 دلار شده که به دلیل پایین بودن سطح قیمت‌ها در سال 88 نسبت به سال 87 معادل 24 درصد کاهش داشته است. متوسط قیمت شمش وارداتی در سال قبل 500 دلار برای هر تن بوده است. میزان تعرفه شمش فولاد به‌رغم تلاش دست‌اندرکاران برای بالا بردن نرخ آن صفر بوده و تنها 4 درصد به عنوان سود بازرگانی در نظر گرفته می‌شود، این در حالی است که بسیاری از تولید‌کنندگان با وجود تعرفه پایین هم از تهیه شمش مورد نیاز خود ناتوان هستند و نیاز به حمایت دولت از طریق پرداخت تسهیلات هستند.

 

ورود 596 هزار تن میلگرد طی سال 1388 میزان 595.9 تن میلگرد به کشور وارد شده است که نسبت به سال 87 معادل 27.4 درصد رشد داشته، این در حالی است که به لحاظ ارزشی 50.23 درصد رشد منفی داشته که این موضوع به دلیل پایین بودن سطح قیمت‌ها در سال 88 به نسبت میانگین کل سال 87 بوده است. ارزش واردات میلگرد به کشور معادل 289 میلیون دلار بوده است که با وجود تعرفه 16 درصدی برای واردات میلگرد حجم واردات این محصول با رشد مواجه شده است، البته تعرفه بالا و بازار کساد در سال گذشته باعث ورود حجم عظیمی از محصولات با کیفیت پایین به کشور شد که با دخالت مسوولان از عرضه آن در بورس کالا ممانعت به عمل آمد. رشد 86 درصدی میزان واردات تیرآهن میزان واردات تیرآهن به کشور در سال 88 معادل 496 هزار تن بود که به نسبت سال قبل از رشد 85.96 درصدی برخوردار بوده است. از همین رو بازار تیرآهن در سال گذشته با وجود تولید‌کننده بزرگی مانند ذوب آهن تیرآهن از کنترل خارج بوده و نوسان شدید قیمتی را تجربه کرد، البته به دلیل پایین بودن نرخ تعرفه واردات این محصول شاهد ورود بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت نیز بودیم. میزان ارزش واردات تیرآهن در سال گذشته معادل 252 میلیون دلار شد که نسبت به سال قبل نیز 11.51 درصد رشد داشت.

 

افزایش واردات انواع ورق در سالی که گذشت بازار ورق به‌رغم رکود حاکم بر بازار از رکود کمتری برخوردار شده و انواع ورق نیز در سال گذشته با رشد واردات مواجه شد، البته کمبود ورق با ضخامت 2میلیمتر نیز در سال گذشته باعث شد تا واردات آن بیشتر شود. در سال گذشته 2 میلیون و 192 هزار تن ورق گرم و 530 هزار تن ورق سرد و 443 هزار تن ورق گالوانیزه و 128 هزار تن ورق قلع‌اندود وارد کشور شد. رشد بیش از 55 هزار درصدی واردات طلا از مبادی قانونی کشورواردات طلا از طریق مبادی قانونی کشور در سالی که گذشت شگفتی آفرید. میزان واردات طلا در سال 1388 معادل 55506.38 درصد رشد حجمی داشت، میزان ارزش طلای وارداتی نیز معادل 796 میلیون دلار از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ذکر داشته که باعث رشد 55819 درصدی نسبت به سال 87 شد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Bloom-Billet.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...