رفتن به مطلب

تاپیک مرجع کاربرد سایکرومتریک در تهویه مطبوع


ارسال های توصیه شده

در این تاپیک قصد و هدف بر این است که به آموزش و استفاده از سایکرومتریک در تهویه مطبوع بپردازیم.

دوستان و اساتید می توانند در این موضوع شرکت کرده و پرسش ها و مطالب فنی را به ما آموزش بدهند.

 

هدف آموزش از صفر تا محاسبات پیشرفته در هندبوک کریر می باشد.

 

امیدواریم بتوانیم با همکاری دوستان این تاپیک رو به جلو هدایت کنیم.

 

در ابتدا با تشریح دکتر محمود رازجویان از سایکرومتریک شروع می کنیم و سپس به تعریف هر جزء و حل مساله می پردازیم:

 

داده های اطلاعاتی حاصل از اقلیم همچون دمای خشک، دمای مرطوب وفشار بخار در روی نمودار مشخص می شوند و سپس با استفاده از این داده ها به تجزیه و تحلیل انها پرداخته و در نهایت شرایط اقلیمی و اصولی را که برای طراحی باید استفاده شود مشخص می شود.باید توجه داشت که این نمودار را می توان به طور جداگانه برای هر شهر تنظیم نمود تا دقت اصول تعیین شده بالا رود.علایم تعیین شده در نمودار:

 

x07kly541kmm2ksyzbp.jpg

 

N محدوده ی منطقه ی اسایش.

N’ محدوده ی شرایط قابل تحمل.

M محدوده ی شرایطی که استفاده ازمصالح ساختمانی متناسب بااقلیم، درایجادمنطقه ی اسایش درداخل ساختمان موثر است..

M’ محدوده ی شرایط قابل تحمل در صورت استفاده از مصالح متناسب با اقلیم.

V محدوده ی استفاده ازکوران درساختمان های معمولی.

V’ محدوده ی استفاده از کوران در ساختمانهایی که برای استفاده از تهویه ی طبیعی طراحی شده اند.

EC محدوده ی استفاده از کولر ابی در ساختمانهای معمولی.

EC’ محدوده ی استفاده از کولر ابی در ساختمانهایی که به طورموثرعایق کاری حرارتی شده وسطح خارجی انها نیزسفیدرنگ است .

AC محدوده ی شرایطی که تنها استفاده از تهویه ی مطبوع موثر است.

D محدوده ای که به دستگاه رطوبت زن نیاز است .

W محدوده ای که علاوه بر تهویه ی مطبوع، استفاده از دستگاه رطوبت گیر نیز لازم است.

H محدوده ی تاثیرمصالح در گرمایش ساختمان .

H’ محدوده ی استفاده از مصالح متناسب با اقلیم در گرمایش ساختمان.

 

 

منبع: انجمن علمی مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی

لینک به دیدگاه

منحنی مشخصات هوا یا همان نمودار سایکومتریک دارای اطلاعات زیر است:

 

  • دمای خشک Dry-bulb Temperature
  • دمای مرطوب Wet-bulb Temperature
  • دمای نقطه شبنم Dew point Temperature
  • آنتالپی مخصوص Specific Enthalpy
  • حجم مخصوص Specific Volume
  • رطوبت مخصوص Specific Humidity
  • رطوبت نسبی Relative Humidity
  • ضریب حرارت محسوس Sensible Heat Factor

 

دمای حباب خشک (DBT) درجه حرارتی است که ما با یک دماسنج استاندارد اندازه گیری می کنیم بطوری که هیچ گونه آبی و رطوبتی بر روی سطح آن نباشد. بطور معمول وقتی مردم درجه حرارت هوا را می گویند در حقیقت به Dry-Bulb اشاره می کنند. چندین مقیاس اندازه گیری بطور معمول برای این دما استفاده می شود، در سیستم Inch-Pound در اتمسفر استاندارد نقطه انجماد آب بر مبنای درجه حرارت فارنهایت 32 درجه می باشد و همچنین درجه حرارت نقطه جوش آب برابر با 212 درجه می باشد. در سیستم بین المللی SI در اتمسفر استاندارد نقطه انجماد آب بر مبنای درجه حرارت سیلیسیوس 0 درجه می باشد و همچنین درجه حرارت نقطه جوش آب برابر با 100 درجه می باشد.

Dry-Bulb Temperature در نمودار سایکرومتریک در محور X ها قرار گرفته است و همانطور که در شکل مشاهده می شود خطوط دما ثابت توسط خط های عمودی نمایش داده شده است.

 

yzji01xb0sssxmaqizcg.jpg

 

دمای حباب مرطوب (WBT) درجه حرارتی است همراه با رطوبت هوا. این دما معمولا توسط دماسنج جیوه­ای که با دستمال و یا نخ مرطوب پوشانده شده باشد اندازه گیری می شود. بخاطر اثر سرمایشی تبخیری، درجه حرارت حباب مرطوب همیشه پایین تر از درجه حرارت حباب خشک هوا است و تنها در مواقع اشباع با یکدیگر برابر می شوند (یعنی رطوبت نسبی 100%)

دمای حباب مرطوب (WBT) با رطوبت نسبی درجه حرارت حباب خشک در ارتباط است. اگر رطوبت نسبی پایین و دما بالا باشد رطوبت به سرعت تبخیر می گردد، بنابر این اثر سرمایشی بیشتر قابل توجه است نسبت به زمانی که رطوبت نسبی بالا باشد که در این صورت میزان تبخیر بسیار پایین تر خواهد بود.

خطوط حباب مرطوب هوا در نمودار بصورت خط های مورب که از سمت بالا-راست تا سمت پایین-چپ ادامه دارد نمایش داده می شوند. در حقیقت همان خطوط آنتالپی ثابت هستند اما مقدارشان در بالای آنها نوشته شده و خوانده می شود.واحد اندازه گیری دمای حباب تر بر اساس درجه سیلیسیوس و فارنهایت می باشد.

 

222gc3mqxxy319q5cwbh.jpg

 

 

انتالپی Enthalpy مقدار انرژی حرارتی در هوا با توجه به حرارت محسوس و حرارت نهان است. در حقیقت حرارت محسوس و نهان نوعی انرژی به حساب می آیند، که حرارت محسوس ، حرارت(انرژی) هوا با توجه به دمای هوا است و حرارت نهان، حرارت(انرژی) هوا با توجه به رطوبت هوا است. مجموع حرارت محسوس و نهان را انتالپی هوا می نامند. آنتالپی بر حسب بی تی یو بر پوند (Btu/Lb) حباب خشک هوا یا کیلوژول بر کیلوگرم (Kj/Kg) حباب خشک هوا بیان می شود.

خطوط اتالپی همانطور که عرض شد در ادامه خطوط حباب تر هستند و مقدار آن در بالا سمت چپ در کنار خطوط و منحنی سایکرومتریک به نمایش در می آید. همانند شکل.

qxul0diycusxb8wdga44.jpg

لینک به دیدگاه

رطوبت نسبي (RH) مقياسي است براي اندازه گيري مقدار آبي که هوا در يک دماي خاص مي تواند در خود نگه دارد. دماي هوا (Dry-Bulb) در اين مورد براي ما مهم است زيرا هواي گرمتر رطوبت بيشتري نسبت به هواي سردتر در خود نگه مي دارد. به عنوان يک قاعده کلي، بيشترين مقدار آبي که هوا ميتواند دو برابرش را به ازاي هر 20 درجه فارنهايت افزايش دما در خود نگه دارد.

همانطور که در پيوست مشاهده ميکنيد خطوط رطوبت نسبي از پايين و سمت چپ نمودار آغاز شده و با قوس به بالا و سمت راست چارت امتداد يافته. خط رطوبت نسبي 100% و در حقيقت هواي اشباع به عنوان بالاترين خط در نظر گرفته شده است.

خط رطوبت نسبي 0 % پايين تر از مقياس بندي دماي خشک هوا قرار گرفته و در منحني رسم نشده است.

ميدانيم که هوا با افزايش دما مي تواند آب بيشتري را به بخار تبديل کند، هوايي که داراي رطوبت نسبي 60 % شامل 60 درصد از آبي است که بصورت بالقوه ميتواند در آن دما در خود نگه دارد.

از آنجايي که رطوبت نسبي به طور قابل ملاحظه اي با ماي خشک هوا در ارتباط است معمولا در کنار هم آنها را ذکر مي کنند، بطور مثال (Tdb=70 f and RH= 50%)

نکته اي که وجود دارد اين است که ما نبايد رطوبت نسبي را با رطوبت مطلق که مشخص کننده مقدار واقعي رطوبت موجود در هوا است (بر حسب پوند رطوبت\پوند هواي خشک lb/lb of dry air) اشتباه بگيريم.

رطوبت نسبي مقياسي براي اندازه گيري اين است که چه مقدار رطوبت در حال حاضر در هوا موجود است و مقايسه آن با اينکه چه مقدار رطوبت هوا مي تواند در آن دما در خود نگه دارد، در حقيقت RH يک درصد است.

 

9gshasa2vo7qzqd1qgho.jpg

 

رطوبت مطلق Absolute Humidity يا نسب رطوبت در حقيقت مقدار بخار هوا است که بر حسب پوند بخار آب بر پوند هواي خشک بيان مي گردد(البته بر جسب گرم هم ميتوان گفت ، lb of moisture/lb of dry air).

هوا در يک دماي خاص توانايي نگهداري مقدار خاصي رطوبت را دارد و به آن رطوبت اشباع مي گويند.

همانطور که در شکل هم مشاهده مي کنيد خطوط آن بصورت افقي در امتداد چارت و از پايين تا بالا بر حسب مقدار هستند.

 

us5drqd46a0vn7cyjg9e.jpg

 

دمای نقطه شبنم Dew Point نشان دهنده ی دمایی است که آب موجود در هوای مرزوب شروع به تقطیر می کند. وقتی هوا سرد می شود، رطوبت نسبی افزایش پیدا می کند تا زمانی که به اشباع برسد و تقطیر صورت گیرد. در واقع تقطیر بر روی سطحی صورت می گیرد که دمایش پایین تر از دمای نقطه شبنم باشد.

همانطور که در شکل مشاهده می کنید، خطوط نقطه شبنم بصورت افقی در امتداد سایکرومتریک به نمایش در آمده اند، در نقطه شبنم دمای حباب خشک و حباب تر هوا کاملا یکی هستند.

نقطه شبنم رابطه نزدیکی با دمای کم شب دارد! وقتی دمای هوا به Dew Point افت می کند، انرژی بصورت شبنم منجمد یا به شکل قطره شبنم به هوا بر می گردد و دما روی دمای نقطه شبنم ثابت می گردد. دمای نقطه شبنم مستقیما به مقدار واقعی رطوبت هوا وابسته است و در طی روز خیلی تغییر نمی کند، مگر اینکه یک جبهه هوا از یک منطقه دیگر حرکت کند و مقدار زیادی رطوبت به محیط بیافزاید و یا کم کند.

از این رو نقطه شبنم اندازه گیری شده در طول ساعات روز می تواند به عنوان برآورد درجه حرارت کم شب استفاده شود.

 

xwg7csefh8e3qrztt9p.jpg

 

حجم مخصوص هوا Specific Air Volume حجمی است که وزن معینی از هوا اشغال می کند در یک مجموعه از شرایط خاص. حجم مخصوص هوا در حقیقت بر عکس چگالی هوا می باشد، از اینرو زمانی که دمای هوا افزایش میابد، چگالی آن کاهش میابد به دلیل اینکه مولکول ها جنبش بیشتری پیدا می کنند و فضای بیشتری را اشغال می کنند (طبق قانون بویل)، بنابر این حجم مخصوص وقتی افزایش میابد که دما افزایش پیدا کند.

هوای گرم به دلیل چگالی کمتری که از هوای سرد دارد باعث می شود که بالا بیاید ، این پدیده به عنوان رانش حرارتی ( thermal buoyancy) شناخته شده است، با استدلالی مشابه نتیجه گرفته می شود که هوای گرمتر دارای حجم مخصوص بیشتری است و در نتیجه سبک تر از هوای سرد است(حجم مخصوص همانطور که ذکر گردید بر عکس چگالی می باشد).

حجم مخصوص هوا از نسبت رطوبت (Humidity Levels) و فشار کلی اتمسفر نیز تاثیر می پذیرد. هرچه بخار موجود در هوا بیشتر باشد حجم مخصوص هوا نیز بیشتر خواهد شد و با افزایش فشار اتمسفر ( و درنتیجه افزایش چگالی هوا ) حجم مخصوص کم می شود.

واحد اندازه گیری حجم مخصوص فوت مکعب بر پوند هوای خشک است (cubic feet/lb of dry air).

همانطور که در شکل نیز مشاهده می کنید خطوط حجم مخصوص هوا بصورت شیبدار از پایین تا بالای منحنی بصورت ممتد کشیده شده اند.

 

1m9rj7v3zi87yngd8sm.jpg

لینک به دیدگاه

فشار بخار Vapor Pressure: بخار آب يکي از چندين گاز ترکيب (constituents) هوا مي باشد، ديگر گازهاي اصلي نيتروژن، اکسيژن و دي اکسيد کربن مي باشد، که هريک فشار خود را بر محيط نسبت به مقدار گاز موجود اعمال مي کنند که مجموع اين فشار ها، فشار کلي يا بارومتريک هوا را ايجاد مي کنند. وقتي تفاوتي در غلظت يکي از گازهاي مابين بوجود مي آيد، بر فشار آن گاز تاثير مي گذارد. و این باعث روان شدن قسمتی از گاز از نقطه غلظت بالا به نقطه غلظت پایین می گردد. هنگامی که بین دو ماده اختلاف فشار جزئی (فشار هر یک از گازها در فضای بسته Partial Pressure) وجود دارد گاز درگیر شده از میان ماده پخش خواهد شد تا فشار جزئی آن گاز متعادل گردد.

حال این نسبت پخش شدگی توسط اختلاف فشار جزیی، طول مسیر جریان و نفوذ پذیری ذره گاز درگیر معتدل که از طریق آن جریان در حال وقوع است تعیین می گردد.

وقتی آب از حالت مایع به گاز تبدیل می شود، یعنی وقتی که بصورت تبخیر به هوا تبدیل می شود، مولکول های آبی که در بخار هستند انبساط پیدا می کنند. بنابر این فشار هوا مستقیما به تعداد مولکول های گاز بر متر مکعب فضا وابسته هستند و فشار بخار حاصل تعداد مولکول های بخار آب بر متر مکعب می باشد. بنابر این اگر رطوبت بخار هوا بیشتر باشد فشار بخار هوا نیز بیشتر می گردد.

پس میتوان اینطور جمع بندی کرد که فشار بخار به صورت خطی به رطوبت مطلق محیط مربوط است و آنرا (در فایل پیوست) به صورت خط های افقی در منحنی مشاهده می کنیم و مقدار آن سمت راست منحنی به نمایش در می آید. واحد اندازه گیری فشار بخار نیز اینچ آب یا پاسکال است.

 

فشار بخار تاثیرش مستقیما بر نسبت تبخیر می باشد، اگر فشار بخار هوای موجود خیلی زیاد باشد، برای مولکول های آب سخت تر است که آزادانه از سطح مایع کنده شده و به عنوان بخار به هوا بپیوندد، به این دلیل است که در محیط های مرطوب تبخیر به کندی صورت می گیرد.

 

7427qnydphvxrfkr90j.jpg

 

در هندبوک مرجع در این بخش به وسایل های اندازه گیری مقادیر سایکرومتریک پرداخته که به علاقه مندان جهت آشنایی بیشتر پیشنهاد می کنم حتما مطالعه بفرمایند.

لینک به دیدگاه

مثال: اتاقی تهویه شده در فشار مطابق با سطح دریا داریم که دمای طرح داخل آن 75 درجه فارنهایت و رطوبت نسبی آن برابر با 50% می باشد، مقادیر زیر را می خواهیم بیابیم:

 

  • نسبت رطوبت
  • انتالپی
  • حجم مخصوص
  • دمای نقطه شبنم
  • دمای حباب تر

 

 

راه حل:

از آنجایی که شرایط در سطح دریا است از یک نمودار سایکرومتریک استاندارد با فشار 14.697psi می بایست استفاده کنیم تا محاسبات دقیق بدست آید.

 

1- با توجه به دمای خشک محیط از روی نمودار افقی پایین منحنی خط 75 درجه فارنهایت را پیدا می کنیم و خط را بصورت عمودی در نمودار طی می کنیم تا منحنی رطوبت نسبی 50% را قطع کنیم، این نقطه نشان دهنده شرایط اتاق می باشد که با نقطه 1 نمایش داده شده است.

 

2- از نقطه 1 خطی به صورت افقی و به سمت راست منحنی رسم می کنیم تا به مقیاس نسبت رطوبت برسیم (با میانیابی W=0.0093lb/lb می شود) .

 

3- با توجه به تعریف خطوط انتالپی از نقطه 1 خطی موازی با آن در منحنی رسم می کنیم تا به مقدار انتالپی در مرز منحنی برسیم (h1 = 28.1 Btu/lb).

 

4- از نقطه یک خطی موازی با خط حجم مخصوص رسم می کنیم و به مقیاس حجم در حاشیه منحنی برخورد می کنیم (v = 13.67 ft3/lb).

 

5- از نقطه یک خطی افقی به سمت چپ منحنی رسم می کنیم تا منحنی اشباع ادامه می دهیم و مقدار دمای نقطه شبنم را می خوانیم(Tdew = 55°F).

 

6- خطی به موازی خطوط حباب تر رسم می کنیم و پس از برخورد با منحنی اشباع مقدار دمای حباب تر محیط را می خوانیم(Twb = 62.5°F).

 

ym1feyk8gy8im4698snq.jpg

لینک به دیدگاه

این آموزش را میتوانید در یک فایل به همراه نرم افزار این دانلود نمایید:

 

سایکرومتریک داده های اطلاعاتی حاصل از اقلیم همچون دمای خشک، دمای مرطوب وفشار بخار در روی نمودار مشخص می شوند و سپس با استفاده از این داده ها به تجزیه و تحلیل انها پرداخته و در نهایت شرایط اقلیمی و اصولی را که برای طراحی باید استفاده شود مشخص می شود.باید توجه داشت که این نمودار را می توان به طور جداگانه برای هر شهر تنظیم نمود تا دقت اصول تعیین شده بالا رود.

در این ارسال شما می توانید آموزش استفاده از نمودار سایکرومتریک را دانلود کنید. نرم افزار ساده سایکرومتریک هم در فایل ضمیمه شده است که همیشه همراه کتاب خواهد بود.

 

 

psychrometric-learning.jpg

95.gifتوجه: پس از دانلود فایل، آن را توسط نرم افزار 7zip از حالت فشرده خارج نمایید.

95.gifتوجه: نرم افزار سایکرومتریک در فایل PDF ضمیمه شده است. پس از استخراج آن از فایل PDF، آن را با نرم افزار 7zip اجرا نمایید.

100.gifمی توانید نرم افزار 7zip را از سمت چپ سایت و در ستون ابزارهای مفید دانلود نمایید.

 

99.gifحجم: 751 کیلوبایت

103.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

100.gifرمز فایل فشرده:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

attachment.php?attachmentid=11422&stc=1&d=1358861574

اون منطقه ای که آبی کردم چی داریم؟ یکی می گفت برف درسته؟ اصلا امکان داره مکان هایی رو کره ی زمین وجود داشته باشه که مشمول اون منطقه آبی بشن؟

x07kly541kmm2ksyzbp.jpg

لینک به دیدگاه
attachment.php?attachmentid=11422&stc=1&d=1358861574

اون منطقه ای که آبی کردم چی داریم؟ یکی می گفت برف درسته؟ اصلا امکان داره مکان هایی رو کره ی زمین وجود داشته باشه که مشمول اون منطقه آبی بشن؟

 

نمیدونم. چون ما با قسمت آسایش کار داریم. نمیدونم. باید تحقیق کنم.

لینک به دیدگاه
نمیدونم. چون ما با قسمت آسایش کار داریم. نمیدونم. باید تحقیق کنم.

 

 

براي درك بهتر سايكرومتريك به [h=2]Fundamentals ashrae[/h]فصل1 :

Psychrometrics مراجعه كرده و انرا مطالعه بفرماييد

لینک به دیدگاه

يكي از مباحث مهم در تاسيسات بحث تحليل نمودار سايكرومتريك چارت مي باشد كه براي هر فرايندي تعريف خاص خود را دارد

مثل رطوبت زني ،رطوبت گيري ،گرم كردن ، سرد كردن

براي تحليل بهتر به Fundamentals ashrae

مراجعه كنيدو بخش سايكرومتريك چارت را مطالعه بفرماييد

لینک به دیدگاه
براي درك بهتر سايكرومتريك به [h=2]Fundamentals ashrae[/h]فصل1 :

Psychrometrics مراجعه كرده و انرا مطالعه بفرماييد

 

مرسی. حتما.

حالا جواب دوستمون علی آقا رو بدید.

ممنون میشم

لینک به دیدگاه

جاي كه شما نشون داديد خارج از نمودار سايكرومتريك مي باشد وهيچي رو نشون نميده

يعني در جهان وجود ندارد كه چيزي رطوبت نسبيش بيش از اشباع 100 % باشد -جاي كه شما نشون داديد از نمودار خارج اين دليل نميشه چون از نمودار خارج ميشه پس قاعدتا بايد گوياي حرفي باشد

اخرين حالتي كه ميتونه براي ماده پيش بياد اشباع 100 درصد است وخط نشان داده شده خلاف اين قضيه ميباشد پس نشان دهنده چيزي نميباشد

با تشكر

لینک به دیدگاه

حتما نمودار هاي سايكرومتريك مطالعه شود -يكي از كاربردهاي مهم نمودار سايكرومتريك در تهويه مطبوع بيمارستان و مخصوصا طراحي تهويه مطبوع استخر مي باشد -در طراحي استخر براي فرايند رطوبت گيري هواي استخر كه بسيار مهم ميباشد .

لینک به دیدگاه
جاي كه شما نشون داديد خارج از نمودار سايكرومتريك مي باشد وهيچي رو نشون نميده

يعني در جهان وجود ندارد كه چيزي رطوبت نسبيش بيش از اشباع 100 % باشد -جاي كه شما نشون داديد از نمودار خارج اين دليل نميشه چون از نمودار خارج ميشه پس قاعدتا بايد گوياي حرفي باشد

اخرين حالتي كه ميتونه براي ماده پيش بياد اشباع 100 درصد است وخط نشان داده شده خلاف اين قضيه ميباشد پس نشان دهنده چيزي نميباشد

با تشكر

من منبعی که شما معرفی کردم خوندم. پاسخ شما مورد داره لطفا تصحیح کنید.

لینک به دیدگاه
من منبعی که شما معرفی کردم خوندم. پاسخ شما مورد داره لطفا تصحیح کنید.

خوشحال ميشم با دليل و منطق اشتباه بنده رو بگيد ، نه همينجوري بگيد كه اشتباه ميكنم

 

منتظر پاسخ شما هستم

لینک به دیدگاه
خوشحال ميشم با دليل و منطق اشتباه بنده رو بگيد ، نه همينجوري بگيد كه اشتباه ميكنم

 

منتظر پاسخ شما هستم

نه من مسلط نیستم. یه قمست یه اشاره ای کرد فهمیدم هوا می تونه تو اون منطقه ای که مشخص کردم باشه. بیشتر بررسی نکردم. شما برسی کنید و اینجا قرار بدین. اینقدر هم اسپم نکنید:ws3: یه تازه وارد میاد دلسرد میشه

لینک به دیدگاه
نه من مسلط نیستم. یه قمست یه اشاره ای کرد فهمیدم هوا می تونه تو اون منطقه ای که مشخص کردم باشه. بیشتر بررسی نکردم. شما برسی کنید و اینجا قرار بدین. اینقدر هم اسپم نکنید:ws3: یه تازه وارد میاد دلسرد میشه

اون منطقه اي كه شما مشخص كرديد خارج از نمودار سايكرومتريكته ، يعني رطوبت نسبي بيش از 100 درصد

شما به دوستتون بگيد چه چيزي وجود داره كه رطوبت نسبيش بيش از 100 درصده ؟؟؟همين -

لینک به دیدگاه
اون منطقه اي كه شما مشخص كرديد خارج از نمودار سايكرومتريكته ، يعني رطوبت نسبي بيش از 100 درصد

شما به دوستتون بگيد چه چيزي وجود داره كه رطوبت نسبيش بيش از 100 درصده ؟؟؟همين -

دوست کیه؟ میگم همون مرجعی که شما معرفی کردین. نه تو همون مرجع خودتون سرچ کنید و پاسخ رو کپی.. چای شیرین نخوردین تا بحال از یه حد اگه شکر بریزیم دیگه حل نمیشه. آیا این به این معنی هست که دیگه نمیتونیم شکر بریزیم و چای وجود نخواهد داشت؟

لینک به دیدگاه

اون منطقه ای که آبی کردم چی داریم؟ یکی می گفت برف درسته؟ اصلا امکان داره مکان هایی رو کره ی زمین وجود داشته باشه که مشمول اون منطقه آبی بشن؟

 

دوست کیه؟ میگم همون مرجعی که شما معرفی کردین. نه تو همون مرجع خودتون سرچ کنید و پاسخ رو کپی.. چای شیرین نخوردین تا بحال از یه حد اگه شکر بریزیم دیگه حل نمیشه. آیا این به این معنی هست که دیگه نمیتونیم شکر بریزیم و چای وجود نخواهد داشت؟

 

اشاره مهندس رحیمی به اون "یکی میگفت" هستش علی آقا.

لینک به دیدگاه
اشاره مهندس رحیمی به اون "یکی میگفت" هستش علی آقا.

اسپم نکن مهندس. حالا یکی می گفت شاید خودم می گفتم؟:ws3: اشاره منم به مرجعی که ایشون معرفی کردنه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...