رفتن به مطلب

نگرانی از قرارداد‌های فصلی سنگ‌آهن به دلیل نوسان بازار جهانی فولاد


ارسال های توصیه شده

به دلیل نوسان بازار جهانی فولاد: نگرانی از قرارداد‌های فصلی سنگ‌آهن ادامه دارد نمایندگان صنعت فولاد آلمان خواستار قیمت‌گذاری منصفانه سنگ‌آهن و حفظ سیستم قیمت‌گذاری سالانه شدند. به نظر آنها کنار گذاشتن قیمت‌گذاری سالانه موجب افزایش نوسان، افزایش هزینه خرید و غیر قابل پیش‌بینی شدن قیمت‌ها در چرخه عرضه فولاد می‌شود. هم‌اکنون هر سه تولید‌کننده اصلی سنگ‌آهن جهان اعلام کرده‌اند که قراردادهایشان سه ماهه خواهد بود. آلمانی‌ها نگرانند که سفته‌بازی و احتکار در بازار فولاد غیر قابل کنترل شود و خواستار اجرای مقرراتی هستند تا تاثیر بازار‌های مالی بر قیمت مواد اولیه به حداقل برسد. آنها مخالف خرید و فروش سنگ‌آهن در بورس فلزات لندن هستند ولی استفاده از ابزار هجینگ برای محافظت از صنعت فولاد در مقابل نوسانات قیمت را می‌پسندند. در رابطه با نیکل و فلزات دیگر این تجربه به دست آمده که وقتی معاملات آنها وارد بورس لندن شد، نوسان بیشتری در قیمتشان مشاهده شد‌ چرا‌که توجه بانک‌ها، موسسات هجینگ و دیگر بازار‌های مالی را به خود جلب می‌کند که به دنبال ایجاد سریع نقدینگی هستند. بورس فلزات لندن اخیرا اعلام کرد که قصد ندارد سنگ‌آهن را به قراردادهای خود اضافه کند ولی به دنبال بررسی ایجاد یک اتاق پایاپای برای معاملات سوآپ سنگ‌آهن در خارج از بورس است. هفته گذشته‌ قیمت فوب سنگ‌آهن هند در بازار نقدی سه تا هشت درصد افزایش داشت که از جمله عوامل تاثیر‌گذار بر بازار سنگ‌آهن هند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- بستن معادن غیر‌قانونی از جانب دولت هند و محدود شدن عرضه و قیمت‌های بالا در شرق هند‌

2- افزایش هفت دلاری کرایه حمل با قطار

3- احتمال افزایش تعرفه صادرات سنگ‌آهن‌

4- تغییر قراردادهای فروش واله، بی اچ پی و ریو از سالانه به سه ماهه با افزایش صددرصدی قیمت و در نتیجه تیره‌تر شدن روابط آنها با چین.

5- تلاش فولاد‌سازان هند برای بالا بردن تولید و افزایش نیاز آنها به سنگ‌آهن

6- محدود شدن واردات سنگ‌آهن آن دسته از تجار چینی که سال قبل کمتر از یک میلیون تن سنگ‌آهن وارد کردند

7- منع واردات سنگ‌آهن خلوص کمتر از 60 درصد برای تجار چینی‌

8- تحریم دو ماهه سه قطب معدنی از جانب چینی‌ها

9- پیش‌بینی افزایش نرخ یوآن چین به دلیل افزایش فشار غرب.

 

 

Iron-Ore.jpg

 

 

محدودیت واردات سنگ‌آهن به چین و مشکلات هند شرکت‌های معدنی هند تمایل چندانی به صدور محموله‌های جدید سنگ‌آهن خود به کشور چین نشان نمی‌دهند چرا‌که نگرانند اجازه تخلیه بار به آنها داده نشود. با ممنوعیت واردات خلوص‌های پایین 60 درصد برای تجار چینی، این نگرانی‌ها حاصل شده است. ظاهرا در بندر گوا تنها محموله‌هایی بارگیری می‌شود که قبلا معامله شده‌اند‌ چون تجار و بانک‌های چینی اعتبار اسنادی جدید افتتاح نمی‌کنند. بانک مرکزی هند نگران این مساله است که کشتی‌های حامل سنگ‌آهن هند در بنادر چین اجازه تخلیه بار پیدا نکنند و ظاهرا سفارت هند با مقامات چینی در حال مذاکره است تا این مساله حل و فصل شود. از قرار معلوم وزارت صنایع چین از قبل در زمینه دادن مجوز واردات به برخی تجار اقدام کرده بود و به برخی تجار که درخواست مجوز واردات سنگ‌آهن خلوص 55 یا 52 درصد کرده بودند مجوز داده نشد‌. این وزارتخانه تنها به کارخانه‌هایی که مجوز واردات خلوص‌های پایین را دارند اجازه واردات می‌دهد از این رو درخواست دریافت مجوز شرکت‌های تجاری دولتی نیز رد شده است. قیمت از مرز 170 دلار گذشت در این بین قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی همچنان رو به افزایش است.

 

قیمت خلوص‌ 63.5 و 58 درصد روز جمعه چهار دلار رشد کرد. قیمت معاملات انجام شده سنگ‌آهن خلوص 63.5 درصد از مرز 170 دلار گذشت و اگر این وضعیت ادامه یابد حتی شاید به 200 دلار هر تن نیز برسد. اگر هدف چین از محدود کردن واردات سنگ‌آهن پایین آوردن قیمت آن است، می‌بینیم که دقیقا عکس آن در حال رخ دادن است.اما تحلیلگران بر این باورند که انکار توافق میان بی‌اچ‌پی و آرسلور‌میتال مبنی بر بستن قرارداد سه ماهه‌ تنها به این دلیل است که بی‌اچ‌پی نمی‌خواهد این خبر بر بازار تاثیر‌گذار شود البته با توجه به اینکه بی‌اچ‌پی پیش از این با تعدادی از کشورهای آسیایی بر سر تعیین قیمت سنگ‌آهن به صورت فصلی به توافق رسیده است، مساله حذف قراردادهای سالانه و تعیین قیمت این محصول به صورت فصلی بسیار سریع اجرایی شده است. تجار آسیایی اظهار داشته‌اند که آنها در کل مساله تعیین قیمت سنگ‌آهن به صورت فصلی را قبول دارند و فقط اختلاف‌نظر‌هایی بر سر جزییات این روش میان آنها و شرکت‌های معدنی وجود دارد. اگر‌چه هنوز هیچ‌یک از سه شرکت معدنی بزرگ به طور رسمی قیمتی را اعلام نکرده‌اند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که واله به دنبال تعیین قیمت سنگ‌آهن در قراردادهای فصلی بر مبنای قیمت این محصول در بازار نقدی است‌ به همین دلیل استفاده بی اچ پی نیز از این سیستم طبیعی به نظر می‌رسد. اگر چه نگرانی‌هایی در جهت افزایش نوسان قیمت‌ها در بازار در صورت تعیین قیمت‌ها به صورت فصلی وجود دارد اما بسیاری از شرکت‌های معدنی کوچک‌تر نیز که در حال حاضر با تمام ظرفیت خود تولید می‌کنند، مساله تعیین قیمت این محصول را به صورت فصلی قبول دارند. گلدمن ساچس پیش‌بینی می‌کند که قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد در فصل دوم سال 2010 افزایش یافته و به 170 دلار هر تن سی اف آر چین برسد و سپس در فصل اول سال 2011 به منظور هماهنگی عرضه و تقاضا کاهش یافته و در قیمت 150 دلار هر تن و در اوایل سال 2012 در قیمت 140 دلار هر تن معامله شود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...