رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

انتخاب سوخت مناسب براي موتورهاي ديزل :

 

كيفيت سوخت نقش مهمي در كاركرد درست ، افزايش طول عمر و كنترل انتشار آلاينده ها در موتورهاي ديزل دارد . بطوركلي موتورهاي ديزلي كه مطايق با استاندارد ASTM D975- داشته باشند عملكرد قابل قبولي دارند .

سوختي كه مورد استفاده قرار مي گيرد بايد تميز ، پايدار و تصفيه شده باشد و خورندگي نداشته باشد .

ميزان گوگرد موجود در سوخت :

گوگرد موجود در سوخت بايد به اندازه اي كم باشد كه موجب سايش زود هنگام رينگهاي پيستون و جداره سيلندر نشود و حداقل مقدار دي اكسيد گوگرد را هم از طريق اگزوز دفع كند .

ميزان كمي گوگرد در سوخت قابل اغماض است ولي بايد توجه داشت كه همينمقدار هم مي تواند باعث خورندگي و صدمه به موتور شود .

هر گاه از سوختي استفاده مي كنيد كه بيشتر از 5/.% جرمي گوگرد دارد بايد دفعات تعويض روغن را زياد تر كنيد

تمامي موتورهاي ديزلي كه در شاهراههاي ايلات متحده حركت مي كنند بايد ذرات معلقي كه از اگزوز آنها خارج مي شود كمتر از 10/. گرم به ازاي هر اسب بخار باشد . به منظور بر آورده كردن اين شرايط ميزان گوگرد موجود در سوخت نبايد بيشتر از 05/% باشد و در خارج از شاهراهها نبايد بيشتر از 5/ % باشد . اين نوع سوخت با برچسب قرمز مشخص شده است .

كم بودن ميزان گوگرد سوخت سبب مي شود كه دفعات تعويض روغن و ***** كمتر شود .

كار كردن در شرايط هواي سرد :

سوخت ديزل در هنگامي هوا سرد است تشكيل كريستالهاي مومي شكلي را می دهد كه مي تواند سبب مسدود شدن ***** سوخت و اختلال در سوخت رساني شود براي جلوگيري از اين مشكل راه حلهاي متفاوتي ارائه شده است :

بعضي ها از سوختي كه به همين منظور مورد تصفيه اضافي واقع شده است استفاده مي كنند و برخي نيز اقدام به اضافه كردن افزودني هايي به سوخت مي كنند مثل اضافه كردن نفت سفيد به گازوئيل براي بهتر كردن درجه ابري بودن سوخت cloud point temperatures مي شود ولي سبب مي شود كه سوختي سبك تر با ارزش حرارتي پائين تري بوجود آيد . و توان بدست آمده از موتور را كم مي كند و ميزان هزينه به ازاي مسافت طي شده : mileage=milage را هم افزايش مي دهد .

تميز بودن سوخت :

سوخت بايد كاملا تميز و عاري از هر گونه آلاينده اي باشد . محل نگهداري سوخت و مخزن سوخت را بايد مرتب مورد بازرسي قرار داد تا عاري از قطرات آب و ذرات آلاينده و رسوبات باشد . ناپايداري سوخت سبب تشكيل لجن و لعاب varnish در مخزن سوخت مي شود.

1- در صورتيكه سوخت ديزل را در سايت نگهداري مي كنيد نكات زير را بايد رعايت كنيد :

از مخازني فولادي گالوانيزه شده براي نگهداري سوخت و اتصالات آن استفاده نكنيد چون بين سوخت و روي موجود در گالوانيزه واكنش شيميايي صورت مي گيرد و سبب مسدود شدن ***** ها و صدمه به موتور مي شود .

2- براي جلوگيري از ورود آب و باران به داخل مخزن حتما سرپوش مطمئن براي آن در نظر بگيريد

3- اطراف مخزن و روزنه هاي آن را تميز نگهداريد

4- مخزن را طوري قرار دهيد كه كمي به سمت عقب و محل تخليه زيرين آن شيب داشته باشد . اين كار باعث مي شود كه تخليه آب و رسوبات داخل مخزن راحت تر صورت گيرد

5- با پر نگه داشتن مخزن در اكثر مواقع از تشكيل قطرات آب در داخل مخزن ممانعت به عمل آوريد .

( اين موضوع مخصوصا در مناطقي مانند ماهشهر كه در اواخر تابستان و پائيز هوا غالبا شرجي است و در صورتي كه فضاي بالاي مخزن سوخت خالي باشد امكان نفوذ بخار آب و تشكيل قطرات آب وجود دارد حائز اهميت است )

6- همواره بعد از پر كردن مخزن سوخت ، چند ساعتي صبر كنيد تا ذرات احتمالي موجود در آن رسوب كند بعد از اين مخزن براي پر كردن باك دستگاهااستفاده كنيد .

آلودگي سوخت :

غالبا آلودگي موجود در سوخت به هنگام جابجايي نامناسب آن اتفاق مي افتد اغلب اين آلاينده ها شامل : آب ، ذرات غبار و ذرات ناشي رشد ميكربي(_لجن سياه )

Microbial growth ( black slime) مي باشند ناپايداري سوخت و نگهداري آن به مدت طولاني هم مي تواند سبب رسوب لعاب در مخزن شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بهترين روش استفاده از سوخت هاي با كيفيت بالا و نگهداري آن در مخازن تميز است .

افزودني هاي سوخت :

بعضي از سوخت هاي ديزل با مواد افزودني همراه هستند كه با نام سوخت ممتاز و نظاير آن و با قيمتي گرانتر فروخته مي شوند premium diesel fuel اساساً موتورهاي ديزل نياز چنداني به اينگونه سوخت هاي خاص ندارند ولي اين به خواست مشتري و صلاحديد او بستگي دارد كه از اينگونه سوخت ها استفاده كند يا نه ؟

افزودني هايي كه بعدا توسط مصرف كننده به سوخت اضافه مي شود :

Aftermarket supplemental fuel additives

 

افزودني هاي مختلفي وجود دارد كه بعدا توسط مصرف كننده مي تواند به سوخت اضافه شود . طيف وسيعي از آنها وجود دارد و ادعا مي كنند كه :

*افزودني هاي ستان cetane(C16H34)

* افزودني هايي كه باعث كاهش آلاينده ها مي شوند

* پاكيزه كننده ها

* بهبود بخشنده ها به احتراق

* حذف كننده هاي دود

* بهبود بخشنده هاي سوخت در هواي سرد

ولي بايد دانست كه اكثر اين افزودني ها فقط باعث بالا رفتن هزينه مي شوند و گاهي حتي به موتور ديزل هم صدمه مي زنند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...