رفتن به مطلب

دلایل اصلی کبودی زیر چشـم


ارسال های توصیه شده

[h=2]دلایل اصلی کبودی زیر چشـم[/h]داشتن خواب کافی شبانه نمی‌تواند سیاهی زیر چشمان‌تان را از بین ببرد. شاید به کم شدن آن کمک کند، اما برای خلاصی از آن ابتدا باید به علت ایجاد آن پی ببرید.

5yre64ldbg4wouzh0.jpg

چه چیزی باعث ایجاد سیاهی زیر چشم می‌شود:

 

ژنتیک

مهم‌ترین علت بروز سیاهی و کبودی زیرچشم، عامل ژنتیک است. اگر به طور ارثی پوست نازکی دارید، مسلماً رگ‌های خونی زیر چشم‌تان، بیشتر مشخص می‌شوند. بسیاری از افرادی که زیر چشم‌ها‌ی‌شان کبود و سیاه است، آن را از والدین خود ارث برده‌اند.

 

سن و سال

سن و سال نیز یک عامل مهم دیگر است. در طول سال‌های زندگی، پوست کلاژن خود را از دست می‌دهد و رگ‌های ریز زیر آن بیشتر دیده می‌شوند. حمام آفتاب گرفتن این فرایند را تسریع می‌کند و باعث از بین رفتن بیشتر کلاژن و پیدایش خال‌های رنگی روی پوست می‌شود.

 

حساسیت‌های فصلی

حساسیت‌های فصلی باعث ترشح بیشتر هیستامین در بدن شده و به این ترتیب رگ‌های خونی ملتهب و متورم می‌شوند. پوست زیر چشم خود را با انگشت‌تان کمی بکشید. اگر پوست قسمت کشیده شده تیره‌تر و کبودتر شد، یعنی این مسأله در مورد شما بیشتر جنبه ژنتیکی دارد و یا اینکه در اثر افزایش سن و سال تیره‌تر شده است؛ اما اگر رنگ آن تغییر نکرد و به همان حالت قبل بود، نشان می‌دهد که تیر‌گی زیر چشم‌های‌تان در اثر حساسیت و یا اشعه‌های زیانبار نورخورشید ایجاد شده است.

 

راه های درمان کبودی زیر چشـم

 

زیر بالش خود، یک بالش دیگر بگذارید؛ به طوری که شب‌ها در حالت خواب سرتان بالاتر از بدن‌تان باشد تا خون در زیر چشم‌تان انباشته نشود.

صبح موقع بیدار شدن از خواب، به مدت ۵ دقیقه کمپرس سرد روی قسمت‌های زیرچشم بگذارید تا۶ عروق خونی این نواحی کمی جمع شوند.

کرم‌های چشم که حاوی کافئین هستند نیز به جمع شدن این رگ‌ها کمک می‌کنند. برخی کرم‌ها هم حاوی مواد و ترکیبات ضدالتهابی بوده و این تیرگی‌ها را کاهش می‌دهند. کرم‌های دور چشم که حاوی چای سبز و روغن دانه انگور می‌باشند نیز به تقویت دیواره مویرگ‌ها کمک می‌کنند.

بهتر است در برنامه غذایی خود نیز تغییراتی به وجود آورید؛ مثلاً از غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، بیشتر استفاده کنید؛ زیرا باعث افزایش جریان خون در پوست می‌شوند و این تیرگی را کاهش می‌دهند.

اگر دور چشم‌های‌تان در اثر حساسیت‌های فصلی تیره می‌شود، قبل از شروع حساسیت از آنتی‌هیستامین استفاده کنید تا این هاله سیاه کمرنگ‌تر شود. اگر پوست زیر چشم‌تان بسیار نازک است و همین مسأله باعث می‌شود این نواحی تیره‌تر به نظر برسند، از کرم کلاژن‌ساز استفاده کنید. یکی از ترکیبات اصلی این کرم‌ها رتینول است. رتینول کمک زیادی به کلاژن‌سازی می‌کند.

ویتامین C نیز تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و به روشنی و درخشندگی پوست کمک می‌کند.

هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید؛ به خصوص در روزهای آفتابی.

برای پوشانندگی سریع تیرگی‌ها از کرم دور چشم استفاده کنید و بگذارید خشک شود. چند دقیقه می‌توانید از کرم‌های پوشاننده مخصوص دور چشم با رنگ متناسب پوست‌تان استفاده کنید.

سیاهی زیر چشم، شما را خسته و پیر نشان می‌دهد و استفاده از لوازم آرایشی با بهترین پوشانندگی‌ها نیز اثر موقت روی پوست دارند و نمی‌توان به آنها به عنوان راه‌حل دائمی نگاه کرد. استرس، خواب‌های نامنظم و ناکافی، خستگی، پیری، بیماری و … از دلایل سیاهی زیرچشم هستند.

 

پیشگیری

۱- همواره برای شستن چشم‌های خود از آب سرد استفاده کنید. آب ولرم به چشم‌ها آسیب می‌رساند.

۲- اگر عادت دارید ساعت‌های طولانی با کامپیوتر و لب‌تاپ کار کنید، باید حتما به فکر استراحت کردن چشم‌های‌تان نیز باشید.

۳- از کرم زیر چشم که حاوی ویتامین K است، استفاده کنید تا این تیرگی کم شود.

۴- شیر یکی از بهترین پاک‌کننده‌ها برای تمیز کردن چشم‌هاست.

۵- مقداری آب گل رز را روی پوست این بخش‌ها بمالید.

 

نکات کلیدی

 

- مایعات و آب فراوان بنوشید.

آب به شما کمک می‌کند تا بدن‌تان را از ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها پاک‌سازی کنید. برخی از این آلودگی‌ها باعث به وجود آمدن تیرگی زیر چشم می‌شوند. آب، خاصیت انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد و تیرگی زیر چشم را کمرنگ‌ می‌کند؛ به همین دلیل بهتر است هر روز دست‌کم هشت لیوان آب بنوشید.

 

آزمایش تیروئید و کم‌خونی

آزمایش تیروئید و کم‌خونی را تحت نظر پزشک متخصص خود انجام دهید چون کم‌خونی و مشکلات تیروئید در افزایش سیاهی دور چشم مؤثر است.

 

به استراحت خود بیشتر اهمیت دهید

خواب خوب و کافی باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و خون بیشتری در سر و صورت شما جریان می‌یابد. بسیاری افراد در اثر نداشتن خواب کافی شبانه، زیرچشم‌های‌شان تیره و کبود می‌شود.

 

ماساژ روغن

روغن بادام خیلی زود توسط پوست جذب می‌شود و یکی از بهترین نرم‌کننده‌های پوست است. این روغن حاوی مواد مغذی بسیاری است که به سرعت جذب پوست شده و باعث کاهش سیاهی دور چشم می‌شوند.

 

استفاده از مکمل‌های ویتامین

مکمل‌های ویتامین‌ها، مثل ویتامین K تأثیر زیادی در کاهش سیاهی زیر چشم دارند. اگر به اندازه کافی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را جذب کنید، کمتر دچار سیاهی زیر چشم می‌شوید. از کرم‌های دور چشم حاوی ویتامین K استفاده کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...