رفتن به مطلب

ترانسفورماتور (2 ) انتخاب ظرفیت


فروتن

ارسال های توصیه شده

انتخاب ظرفیت ترانسفورماتور های یک پست

معمولاً ظرفیت پستهای فشارقوی بستگی به منطقه مورد تغذیه و همچنین وضعیت شبکه و میزان بار مصرفی دارد و ضمناً ظرفیت پستها به نحوی انتخاب می گردد که توزیع قدرت مربوطه در منطقه مورد بحث از لحاظ فنی و اقتصادی قابل توجیه باشد بنابراین با فرض اینکه پیش بینی بار و برنامه ریزی شبکه ظرفیت اولیه و نهائی یک پست را تعیین کرده باشد ، میتوان با این فرض که در ابتدا حداقل دو دستگاه ترانسفورماتور و در نهایت نیز حداکثر چهار دستگاه ترانسفورماتور در یک پست نصب گردد ظرفیت ترانسفورماتور را تعیین نمود و سپس ظرفیت را با توجه به عدم تنوع زیاد در شبکه و همچنین محدودیتهای حمل و نقل و سطح ولتاژ بصورت نهائی بدست آورد .

در مورد پستهای نیروگاهی معمولاً ظرفیت ترانسفورماتور مناسب با قدرت ژنراتور واحدهای مربوطه انتخاب می شود ولی در مورد انتخاب ظرفیت ترانسفورماتور پستها باید شرایطی را در نظر گرفت که جهت روشن شدن موضوع میتوان با یک مثال به شرح ذیل با کلیات مربوطه آشنا شد

فرض بر این است که می خواهیم پستی 63/230 کیلوولت با ظرفیت نهائی 350 مگا ولت آمپر احداث نمائیم ، چنانچه بار اولیه این پست 140 مگا ولت آمپر باشد ظرفیت مناسب ترانسفورماتورهای این پست را تعیین نمائیم .

الف – در ابتدا بدیهی است که بمنظور اطمینان کافی از بهره برداری در پست و تداوم تامین بار منطقه لازم است حداقل دو دستگاه ترانسفورماتور در مرحله اول در پست نصب گردد تا در صورت بروز اشکال روی یک دستگاه ترانسفورماتور ، ترانسفورماتور دیگر قادر باشد بار پست را تامین نماید ، با این فکر در لحظه اول بنظر می آید که دو دستگاه ترانسفورماتور هر یک با ظرفیت 140 مگا ولت آمپر مناسب این پست می باشد .

ب – از طرف دیگر با توجه به ظرفیت نهائی پست و این نکته که این ظرفیت معمولاً بوسیله 3 یا 4 دستگاه ترانسفورماتور باید تامین بشود و ضمناً همواره یک دستگاه ترانسفورماتور بصورت رزرو وجود داشته باشد خواهیم داشت

حالت 1 ظرفیت ترانسفورماتور در حالتیکه تعداد کل ترانسفورماتور3 دستگاه باشد mva 175 = 2 / 350

حالت 2 ظرفیت ترانسفورماتور در حالتیکه تعداد کل ترانسفورماتور4 دستگاه باشد mva 116 = 3 / 350

ج – بمنظور جلوگیری از تنوع در ظرفیت ترانسفورماتورهای یک شبکه به استانداردهای موجود مراجعه می شود ( بعنوان مثال در این سطح ولتاژ ظرفیت 160 ، 125 و 80 مگا ولت آمپر موجود می باشد ) بنابراین دو انتخاب وجود دارد

1 – 125 مگا ولت آمپر تعداد نهائی چهار دستگاه

2 – 160 مگا ولت آمپر با تعداد نهائی سه دستگاه

اما انتخاب حالت 1 شرط الف را نمی پوشاند و بنابراین بهترین ظرفیت میتواند 160 مگا ولت آمپر باشد .

شاید در اینجا این سوال مطرح شود که 160 مگا ولت آمپر شرط ب را نمی پوشاند ولی باید متذکر شد که معمولاً ترانسفورماتورها میتوانند بمدت های محدودی تحت اضافه بار قرار گیرند و بنابراین در شرایط عادی که هر سه دستگاه ترانسفورماتور در سرویس می باشند مساله ای وجود نداشته و در مواقع ضروری که یک دستگاه ترانسفورماتور تحت تعمیر می باشد میتوان در صورت لزوم بنحوی یا بار پست را کمی کاهش داد و یا طبق استاندارد مربوطه بسته به شرایط جوی ( درجه حرارت محیط ) ترانسفورماتورهای دیگر را تحت اضافه بار قرار داد .

د – پس از انتخاب مناسب بایستی محدودیت های ناشی از ظرفیت را مورد توجه قرار داده و در صورتیکه این محدودیت ها از قبیل حداقل وزن فابل حمل و . . . باعث بروز اشکالاتی باشد در ظرفیت و یا نوع ترانسفورماتور ( سه فاز یا ممجموعه تک فاز ) تجدید نظر نمود .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...