رفتن به مطلب

نجات كره خاكي با انرژي زمين گرمايي


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

نجات كره خاكي با انرژي زمين گرمايي

جام جم آنلاين: بهره‌گيري از گرماي دروني زمين و چشمه‌هاي آب‌گرم براي توليد انرژي الكتريكي - كه در اصطلاح انرژي زمين‌گرمايي نام دارد - سال‌هاست به‌عنوان يكي‌از منابع پاك و تجديدپذير انرژي در كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

100831839706.jpg

در اين ميان، دانشمندان بتازگي نوعي نيروگاه زمين گرمايي طراحي كرده‌اند كه به جاي استفاده از آب، از دي‌اكسيدكربن براي توليد بخار لازم به منظور به چرخش درآوردن توربين‌هاي نيروگاه استفاده مي‌كند. اين نوع نيروگاه - كه نمونه آزمايشي آن در دست ساخت است - مي‌تواند دو مگاوات انرژي تجديدپذير توليد نموده و البته هزينه‌اي بين دو ميليون تا چهار ميليون دلار را در پي خواهد داشت.

اگر اين طرح با موفقيت اجرا شود، مي‌توان بخش زيادي از گاز دي‌اكسيدكربن توليد شده از نيروگاه‌هاي سوخت فسيلي كه يكي از اصلي ترين آلاينده‌هاي هوا هستند را جذب نمود.

نيروگاه‌هاي معمولي زمين گرمايي از چشمه‌هاي آب‌داغ براي توليد بخار مورد نياز توربين‌ها استفاده مي‌كنند. در واقع آبي كه توسط لايه‌هاي زيرين زمين گرم شده به سطح زمين كشيده شده و به داخل نيروگاه هدايت مي‌گردد و بخار حاصل از آن توربين‌هاي نيروگاه را به چرخش درآورده و به اين شكل نيروي الكتريكي توليد مي‌گردد.

اين نيروگاه نوين به اين شكل عمل مي‌كند كه ابتدا دي‌اكسيدكربن هوا جذب شده و فشرده مي‌گردد سپس اين گاز فشرده شده به لايه‌هاي زيرين كه تا عمق سه‌كيلومتري سطح زمين قرار دارند تزريق مي‌شوند تا به اين شكل گرماي اين سطوح زيرين جذب شده و صرف توليد بخار و به حركت درآوردن توربين‌هاي نيروگاه شود. سپس گاز دي‌اكسيدكربن از بخار جدا شده و دوباره براي تزريق به سطوح زيرين زمين مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

در حال حاضر، نيروگاه طراحي شده توسط اين دانشمندان مي‌تواند دي‌اكسيدكربن توليد شده توسط فعاليت‌هاي آتشفشاني كه در اعماق زمين به دام افتاده است را مورد استفاده قرار دهد.

با اين حال اين پژوهشگران اميدوارند با موفقيت و گسترش اين طرح بتوان در آينده نيروگاه‌هاي زمين گرمايي را در كنار نيروگاه‌هاي معمولي ساخت تا دي‌اكسيدكربن توليدي آنها جذب شده و به اين شكل تا حدي از آلودگي هوا كاسته شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...