رفتن به مطلب

کیا با این اسلحه خاطره دارن؟(یک سلاح مخوف)


ارسال های توصیه شده

اسلحة تاریخی ! که کماکان سلاح سازمانی نیروی زمینی ارتش ایران محسوب میشود و تمامی مردانی که خدمت وظیفه عمومی را در هریک از یگان های ارتش گذارنده باشند با این سلاح مخوف !! به خوبی آشنا هسنتند !!!

 

هکلر و کخ ژ-۳، (به آلمانی: Gewehr 3) یک تفنگ جنگی با آتش تنظیم‌پذیر ساخت شرکت هکلر و کخ با همکاری شرکت دولتی اسپانیایی CETME است

 

رمز موفقیت ژ-۳ در سادگی و قیمت ارزان ساخت آن است. این سلاح با فشنگ پرقدرت ۷٫۶۲ میلیمتری ناتو تغذیه می‌شود و می‌تواند در حالت تک تیر و رگبار عمل کند و دارای نوعی با قنداق تاشو نیز هست. این اسلحه در زمان جنگ ایران و عراق توسط ایران استفاده شد. ارتش آلمان در سال ۱۹۹۷ نسل جدید این اسلحه با نام ژ ۳۶ را جایگزین ژ ۳ کرد.

 

 

ژ۳ به عنوان سلاحی برای کاربرد یک‌نفره بسیار سنگین است. وزن نهایی آن هنگام اتصال سرنیزه با غلاف و پر بودن خشاب، نزدیک به ۵ کیلوگرم است و این وزن زیاد، مانعی برای فرد حمل کننده برای مانور راحت و سرعت‌بخشی به انجام عملیات نظامی است. با اینکه برد نهایی ژ۳ نزدیک به ۳۷۵۰ متر است،

 

اما در بردهای زیاد دارای دقت پایینی است. از معایب دیگری که برای ژ۳ ذکر شده‌است، لگد بسیار سنگین آن است. [ مشهور به لگد یابو ] ولی در عین حال، دقت ژ۳ در برد کمتر از ۴۰۰ متر بسیار بالاست.

 

نکتهٔ مهم در مورد این سلاح، اثر گذاری بسیار بالای آن است. وجود ۴ عدد خان با گام ۱٫۵ دور، سرعت ۸۰۰ متری مرمی در لحظهٔ خروج از لوله و کالیبر بالای آن (۷٫۶۲)، باعث می‌شود تا گلوله بسیار کشنده باشد و حتی در صورت عدم برخورد با هدف و رد شدن گلوله از کنار آن، به علت چرخش زیاد و تحت تاثیر قراردان هوای مجاور، به هدف صدمه قابل توجهی بزند.

 

این سلاح در صورت سهل‌انگاری در تمیز کردن و نگهداری نامناسب، دارای گیر بسیار بالا است و به این دلیل در جنگ‌های چریکی و شهری استفادهٔ محدودی دارد و غالبا در اسلحه خانه در مواد نفتی غیر خورنده از قبیل نفت سیاه ؛ مازوت یا گازوئیل نگهداری میشود !!

 

قدرت مخوف ژ3 تا آنجاست که اگر در صف رژه بر روی سینه نفر اول صف شلیک شود از بدن نفر نهم خارج خواهد شد و این آتش سهمگین در جنگ هشت ساله همواره کابوس ترسناک سربازان عراقی و ملقب به توپ دستی ایرانی بود !!

 

در حالت رگبار کنترل و حفظ تعادل ژ 3 تقریبا غیر ممکن است و برای شکلیک رگباری باید ار 2 پایه کوتاه در حالت درازکش استفاده کرد

 

صدای انفحار گلوله ژ3 که 160 تا 165 دسی بل و حداقل 35 دسی.بل از سنگین ترین اسلحه ها انفردای بیشتر است عموما پس از شلیک یک خشاب 20 تیری در سرباز وظیفه حالتی شبیه به موج گرفتی خقیف یا گز در گوش به مدت چند دقیقه تا چند ساعت میگردد و در فاصله دور برای شنونده غیر نظامی از صدای انفجار گلوله توپ و خمپاره غیر قابل تشخیص است !!!

 

ژ3 در حال حاضر به عنوان سلاحی که بیش از 15 سال از خارج شدنش ار رده و توانایی خدمت میگذرد ، اسلجه ای تاریخی متعلق به مورۀ جنگ هاست به هیچ عنوان توان رویارویی با مدل های پشرفته و فوق پیشرفته انفرادی نسل جدید ، حتی ژ 36 به عنوان نواده گانی از نسل خود را دارا نیست و با توجه به وابستگی بالفعل و قطعی پیاده نظام به سلاح سازمانی انفرادی اش .... پیاده نظام پر افتخار ارتش ایران از این منظر در یک رویارویی جقیقی با پیاده نظام غالب ارتش های جهان خصوصاً متخاصم ناکارامد قرار خواهد داد.

 

اسلحه ضعیف اما تاکتیکی و بی نقص سازمانی سپاه پاسداران ایران " افتامات کلاشینکف " روسی ساخت سال ۱۹۵۹ میلادیست که در زمان جنگ نیز در بین رزمندگان نیروی های مردمی به کلاغکیشکن شهرت داشت.

 

.dl2hwjfn5laecllemv4.jpg

 

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

یادش بخیر واقعا خیر سرمون تو جنگ احتمالی برای رویارویی با دشمن دو گزینه بیشتر نداریم اولیش کلاشنیکف هست دومیشم ژ-3 از نظر مسیر سیر گلوله واقعا ژ-3 برتری داره به مسیر سیر گلوله ی کلاش چون مسیر سیر کلاش واقعا تخلیه:ws3: با این حال تو آموزشی مربیمون میگفت هدف سیبل مقابل ما تو دلمون میگفتیم هدف کوه مقابل:ws3: چون خیلی بعید بود با اون ژ-3های داغون بتونی به سیبل بزنی از لگدشم بگم که کافیه یه ذره شل بگیری تا سفت بخوری:ws3: از نظر صدای شلیکم فک کنم صدای ژ-3 بلندتر باشه:ws38: چون چند تا تیر اولی رو که میزنی تا چند دقیقه تو هنگی:ws3:

 

حالا اگه بخوایم بگیم کدوم میتونه کاربردی تر باشه تو جنگ فک کنم کلاش برتری داشته باشه چون مشکل گیرای وحشتناک ، نافرم و پیاپی ژ-3 رو نداره و همچنین شما تصور کن تو جنگ بخوای دم به دقیقه با ژ-3ور بری به خاطر گیر و رفع گیر 2تا تیر میزنی سومیش گیر میکنه و اگه زنده بمونی به همین منوال ادامه پیدا میکنه:w000:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...