رفتن به مطلب

ترانسفورماتور قدرت ( 1)


فروتن

ارسال های توصیه شده

مقدمه :

مسائل مربوط به ترانسفورماتورهای قدرت بقدری وسیع و گسترده است که میتوان ادعا نمود که کتابهای قطوری که در این زمینه به رشته تحریر در آمده اند تنها توانسته اند به بررسی بخشی از مسائل آن بپردازند.

ترانسفورماتور قدرت ماشین الکتریکی ساکنی است که از یک هسته مغناطیسی با ورقه های آهن سیلیس دار و تعدادی سیم پیچ تشکیل یافته و قدرت الکتریکی را با مشخصه I1 و U1 به قدرت الکتریکی با مشخصات I2 وU2 تبدیل مینماید .

در مواردی که ترانسفورماتور ولتاژ کمتری را به ولتاژ بیشتری و یا بالعکس تبدیل می نماید به ترتیب به ترانسفورماتور افزاینده و کاهنده معروف هستند .

سیم پیچ اولیه به سیم پیچی اتلاق میگردد که ولتاژ منبع به آن اعمال میشود ( صرفنظر از اینکه دارای ولتاژکمتری یا بیشتری باشد ) و به سیم پیچی دیگر که به بار متصل میگردد ثانویه می گویند . باید توجه داشت که در بعضی از ترانسفورماتورها ممکن چند سیم پیچی وجود داشته باشد ، از آنجا که پدیده القاء الکتریکی ( الکترو مغناطیسی ) فقط در وسائل ساکنی که فلوی مغناطیسی متغیردارند میتواند انجام گیرد ، بنابراین واضح است که ترانسفورماتور بعنوان وسیله ساکن Static میتواند فقط در شبکه های با ولتاژ متناوب مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات فنی و نحوه انتخاب آنها در ترانسفورماتور :

همانطوری که می دانیم معمولاً ترانسفورماتورهای قدرت در ولتاژهای بالا بصورت سری ساخته نمیشود و کارخانه سازنده با توجه به مشخصات فنی مورد نیاز طرح مناسب را تهیه و سپس شروع به ساخت می نماید .

بمنظور سفارش ترانسفورماتور به کارخانه سازنده بایستی بعضی از مشخصات فنی ترانسفورماتور را مشخص نمائیم تا از یک طرف سازنده قادر به طرح و ساخت آن بشود و از طرف دیگر این ترانسفورماتور مناسب و هماهنگ با بار پست و شبکه مربوطه باشد .

اهم این مشخصات به شرح زیر می باشد

 

1- ظرفیت

2- ولتاژ ( نسبت تبدیل )

3-نوع سیستم خنک کنندگی

4- نوع سیم پیچی ( ترانسفورماتور با سیم پیچ های جداگانه – اتو ترانسفورماتور )

5- گروه برداری

6- افزایش درجه حرارت سیم پیچی و روغن نسبت به محیط

7-نوع نصب ( داخلی – بیرونی )

8- امپدانسهای اتصال کوتاه

9- رگولاسیون در ترانسفورماتور و انتخاب تپ چنجر

10- سطوح عایقی سیم پیچ ها و بوشینگها

11- سایر مشخصات از قبیل سطح صدا – نوع روغن – سیستم کنسرواتور – تانک اصلی – مشخصات متعلقات از قبیل رادیاتور – فن – پمپ و غیرو

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...