رفتن به مطلب

هيماليا در معرض خطر زلزله‌هاي بزرگ


ارسال های توصیه شده

جام جم آنلاين: در نشست هفتگي انجمن ژئوفيزيك آمريكا در سانفرانسيسكو، موضوعات مختلفي مطرح شد كه در اين ميان چند مقاله مربوط به پيش‌بيني زلزله‌هاي بزرگ در هيماليا و شمال غربي اقيانوس آرام از همه بيشتر جلب توجه مي‌كرد.

100836428631.jpg

نشست پاييزه انجمن ژئوفيزيك آمريكا بزرگ‌ترين كنفرانس ژئوفيزيك در سراسر جهان است كه در آن بيش از 20 هزار نفر شامل دانشمندان زمين‌شناس و فضا‌شناس، معلمان، دانشجويان و ديگر رهبران عرصه جغرافيا شركت مي‌كنند.

اين، چهل و پنجمين نشست پاييزه انجمن مذكور بود كه در مركز همايش‌هاي ماسكون سانفرانسيسكو برگزار شد.

يك زلزله بزرگ در هيماليا

دامنه‌هاي هيماليا بر اثر برخورد صفحات زمين در شبه‌قاره هند و آسيا به وجود آمده و تا به امروز فعال باقي مانده است.

دانشمندان در گذشته به اين نتيجه رسيده بودند كه صفحات تكتونيكي هند در برخي زمان‌ها به زيرصفحات تكتونيكي آسيا لغزيده است.

اكنون دانشمندان در حال مطالعه پيچيدگي‌هاي اين منطقه برخورد، بخصوص گسلي كه اين دو صفحه تكتونيكي را از هم جدا مي‌كند ـ يعني گسل MHT ـ با جزئيات بسيار بيشتري هستند.

مشاهدات قبلي نشان مي‌داد يك گسل نسبتا يكنواخت كه چند درجه به سمت شمال متمايل شده در اين منطقه وجود دارد.

نتايج اخير حاكي از آن بود كه يك رانش رو به پايين به آرامي و به سمت شمال اتفاق افتاده است. اما همچنين مشخص شد بخشي از اين رانش با شيب محوري بيشتري معادل 15 درجه رو به پايين اتفاق افتاده است.

چنين سطح شيبداري مي‌توانست فرضيه‌ وقوع زلزله‌هاي بزرگ در هيماليا را به واقعيت نزديك كند.

گرچه كالدول تاكيد كرد تحقيقات او روي تصويربرداري از گسل و نه به خاطر پيش‌بيني زلزله متمركز بوده، اما خاطرنشان كرد گسل MHT به لحاظ تاريخي و هر چند صد سال يكبار مسبب زلزله‌هايي با قدرت هشت تا 9 درجه در مقياس ريشتر بوده است.

كالدول مي‌گويد: مشاهدات ما مي‌تواند در پيش‌بيني قدرت زلزله‌هاي احتمالي به ما كمك كند. تصاوير گرفته شده حاكي از آن است كه محل شيب كمي دورتر از جايي كه قبلا در شمال اقيانوس آرام تصور مي‌شد، قرار دارد و مي‌تواند به وقوع زلزله‌اي با قدرتي بيشتر از تخمين‌هاي قبلي و در نتيجه از‌هم‌گسيختگي بسيار بيشتري در سطح زمين منجر شود.

سيمون كلمپرر، پروفسور ژئوفيزيك و مشاور كالول مي‌گويد: بتازگي بررسي ماگما (گدازه) و آبي كه در اطراف گسل MHT يافت شده نشان مي‌دهد در صورت وقوع زلزله، بخش‌هايي از گسل‌راندگي دچار از‌هم‌گسيختگي مي‌شود. محققان معتقدند اين از‌هم‌گسيختگي به سمت پايين و به طرف پوسته زمين باشد. اين مطالعات به اين لحاظ حائز اهميت است كه مي‌توان بر اساس آنها خطرات احتمالي ناشي از وقوع زلزله را ارزيابي كرده و طرح‌هايي براي زمان بحران در شهرهاي بسيار پرجمعيت اين منطقه برنامه‌ريزي كرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...