رفتن به مطلب

پودر نفت‌خوار با تلاش محققان جهاد دانشگاهی تولید شد


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

[h=1] پودر نفت‌خوار با تلاش محققان جهاد دانشگاهی تولید شد

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

 

کد خبر: 91092614900

یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴

3

محققان پژوهشکده‌ی علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی موفق به تولید پودر نفت‌خوار برای مبارزه با آلودگی‌های نفتی شدند.

علی ابوالحسنی مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا درباره‌ی ضرورت ساخت این پودر خاطرنشان کرد: پیش از این در چندین پروژه عملیاتی، تکثیر باکتری‌های نفتی را در محل آلودگی انجام دادیم که این کار، به امکانات آب و برق صنعتی و تجهیزات گرانقیمت نیاز دارد. ضمن این که هزینه‌های حمل و نقل نیز در آن بالاست.

وی ادامه داد: پیرو درخواستی که از سوی شرکت ملی نفت و شرکت پایانه‌های نفتی داشتیم تولید تجاری این باکتری‌ها را آغاز کردیم تا اگر نیاز به استفاده‌ی فوری از آنها داشتیم نمونه‌ی کار آن در دسترس باشد.

عضو هیات علمی پژوهشکده‌ی علوم پایه کاربردی درباره‌ی این محصول توضیح داد:‌ پودر نفت‌خوار ترکیبی از چندین شویه باکتریایی مناطق مختلف ایران است که به صورت کنسرسیوم برای تجزیه‌ی اجزاء مختلف نفتی طراحی شده است.

ابوالحسنی با تاکید بر این که این پودر بازدهی بالایی دارد، اظهار کرد: باکتری‌ها برای تولید این پودر خشک شده‌اند اما این کار به شیوه‌ای انجام شده که بتوانند زنده بمانند.

به گفته‌ی مجری این طرح پروژه‌ی تولید این پودر از دی ماه سال گذشته آغاز شده و اکنون تولید آزمایشگاهی آن به نتیجه رسیده و قرار است برای تولید نیمه صنعتی این پودر با استفاده از امکانات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی اقداماتی انجام شود.

به گزارش ایسنا پایه‌ی اصلی تولید این پودر سال گذشته در هفته‌ی پژوهش به عنوان یک طرح برگزیده صنعتی مورد تقدیر گرفت.

 

باکتری‌های شناسایی شده در سال گذشته توانستند بخش‌های وسیعی از مناطق آلوده نفتی کشور را که بیش از سه دهه ضایعات نفتی در آنها جمع شده و آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده بود، کاملا پاکسازی و خاک آن را حاصلخیز کنند.

طرح جدید، در واقع کامل کننده‌ی طرح شناسایی باکتری‌های نفت‌خوار با استفاده از ریز جلبک‌هاست که در دومین روز از نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی رونمایی شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...