رفتن به مطلب

كاربرد مهم شيمي تجزيه در جرم شناسي( شيمي تجزيه هسته اي)


mani24

ارسال های توصیه شده

[h=2]كاربرد مهم شيمي تجزيه در جرم شناسي( شيمي تجزيه هسته اي)[/h]

موي انسان در هر شبانه روز به ميزان 0/5 ميليمتر رشد مي نمايد. اين بخش از مو داراي مقادير ناچيزي از كليه مواد مصرف شده و تنفس شده توسط شخص در يك شبانه روز مي باشد. لذا يك تار موي نسبتاً بلند مي تواند براي روزهاي متعددي مانند يك بايگاني دقيق در اين مورد عمل نمايد. براي مثال اگر شخصي در يك روز پر ترافيك شهر تردد كند و يا غذاهاي داراي مقادير جزئي از جيوه و ساير فلزات سنگين مصرف نمايد و يا با افراد سيگاري بگردد موادي كه از راه تنفس هوا و صرف غذا وارد بدن شده اند به مقادير بسيار جزئي در آن قسمت از مو كه در آن روز رشد نموده وجود خواهند داشت. كه اين روش به كمك روشهاي icp (پلاسما زوج شونده القايي) و تجزيه با فعالسازي نوترونها( روش شيمي هسته اي) امكان پذير گرديد.

درسال 1991 براساس آزمايشهاي انجام شده اعلام شد كه بيستمين رئيس جمهور امريكا تايلر توسط مخالفان خود با سم آرسنيك كه به مقادير كم و بطور مداوم براي چندين ماه به غذاي وي افزوده ميشده مسموم گرديده. اين موضوع با آزمايش موي جسد او و اندازه گيري آرسنيك در آن به روش تجزيه با فعالسازي نوتروني ثابت گرديد. بمباران آرسنيك با عدد جرمي75 توسط ذرات نوترون( توليد شده طي واپاشي اورانيم) آرسنيك با عدد جرمي 80 مي دهد كه بسيار داراي خاصيت راديو اكتيو مي باشد.با اين روش تا 0/0000001 گرم آرسنيك قابل اندازه گيري شد.

 

 

منبع شيمي تجزيه( دكتر ادريسي)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...