رفتن به مطلب

شایعاتی درباره آیفون 5s، و آیفون 6 با نمایشگر 4.8 اینچی؛ آیا واقعاً تحولی برای آیفون در راه است؟


moein.s

ارسال های توصیه شده

xjtk5qoytq4e3fbsdkk.jpeg

 

در سال های اخیر، هر وقتی صحبت از شایعه به میان آمده، دره سیلیکون حتی روی هالیوود را هم کم کرده. جای ستاره های پرده نقره ای، تلفن های هوشمند و تبلت ها را بنشانید و جای اکران فیلم ها، رویدادهای معرفی محصول را! آیا دره سیلیکون چیزی کم دارد؟ هرگز! حتی در زمینه های علمی-تخیلی هم به نوعی برتری با دره سیلیکون است.

 

اکنون که مراسم معرفی تمام محصولات جدید اپل در سال 2012 برگزار شده و حداقل برای چند ماه مراسم جدیدی از این کمپانی نخواهیم دید، تحلیلگران مختلف فرصت را غنیمت شمرده اند و برای به پرواز در آوردن شایعات و انواع تحلیل ها، بر اسب سرکش اینترنت نشسته، بادبادک بازی می کنند.

 

 

جدید ترین طالع بینی (مزاح!) آیفون 5S و حتی آیفون 6 را پیتر میسِک از موسسه سرمایه گذاری معتبری به نام Jefferies انجام داده. مواردی که ذکر شده واقعاً جالب است، ولی احتمال اینکه به واقعیت بپیوندند -بدون تعارف، بین 0 تا 100 سرگردان است.

 

[h=3]آیفون 5S در خرداد 1392 معرفی می شود؟ [/h]

465tsmuteapf83hq38vb.jpg

همه بیشتر به واقعیت نزدیک است! موسسات سرمایه گذاری گاهی بر اساس اطلاعات منابع داخل زنجیره تأمین و تولید تحلیل های خود را ارائه می کنند ولی اغلب، (دقیقش را بخواهید نزدیک به 96.159738% از اوقات)، این تحلیل ها حدس خالص است و نه چیزی دیگر. با این حال، در این مورد نواهای موافق دیگری نیز شنیده شده که به احتمال عرضه زودهنگام آیفون 5S دامن می زند.

 

 

زمان بندی اپل برای عرضه محصولاتش اخیراً دستخوش تغییراتی شده که در اینجا، جا دارد سلام مخصوصی عرض کنیم خدمت جناب آیپد چهارم! از آنجایی که اکثر محصولات کمپانی در همین چند ماه اخیر و در یک بازه زمانی فشرده نو نوار شده اند، احتمال اینکه این امر با قصد و هدف انجام شده باشد، دور از ذهن نیست. حتی پذیرش اینکه کمپانی به سمت ارائه دو محصول (از هر خانواده) در هر سال میلادی برود هم بعید نیست. با این حال فاصله این دو محصول سالانه، لزوماً نباید 6 ماه باشد بلکه می تواند 9 ماه باشد. واقعاً 9 ماه معقول تر نیست؟

 

 

جالب اینجا است که جان اسکالی، همان مدیر عاملی که استیو جابز را از کمپانی اخراج کرد نیز -هنوز زنده و- معتقد است که اپل در حال انجام تغییراتی معنادار در زمینه زمان بندی عرضه است. او گفته: «معمولاً اپل سالی یک محصول (از هر خانواده) ارائه می کرد؛ حالا به نظر می رسد که سالی 2 محصول را در دستور کار قرار داده. پیچیدگی چنین امری از منظر زنجیره تأمین، بسیار زیاد است ولی به نظر می رسد که اپل به خوبی از پس آن بر آید. برای همین فکر می کنم برخی افراد، کار عالی اداره کنندگان اپل و اینکه کمپانی چقدر می تواند با ارائه دو محصول در سال موفق تر شود را از نظر دور داشته اند.»

 

 

پیش بینی عرضه محصولات در بازه های کمتر از 1 سال، چالش بر انگیز است اما نگاه کنید که چطور تقریباً تمام محصولات اصلی اپل در انتهای پاییز 2012 به روز شده اند. در حالی که قبلاً معرفی محصولات در فصل های مختلف سال توزیع شده بود، حالا آیفون، آیپد و آیپد مینی، آیپادها، مک بوک و آیمک های جدید در پاییز ارائه شده اند. بد نیست نگاهی هم به رقبای اندرویدی بیندازید که چطور شایعات عرضه محصولات آنها در بهار، از هم اکنون مثل پرنده های مهاجر در محیط اینترنت به پرواز در آمده اند. آیا اینها اتفاقی است؟ یا کمپانی ها در حال گریز از دست پرچمداران رقبای خود هستند؟

 

 

کسی چه می داند، شاید بد نباشد که از این به بعد، S کنار اعداد در نام گذاری آیفون را معادل Spring یعنی بهار در نظر بگیریم!

 

 

[h=3]آیفون 5S در حوض نقاشی می افتد؟[/h]

0y4f9cmck14cibobjmsl.jpg

پیتر میسک پیش بینی کرده که آیفون 5S در رنگ های مختلف عرضه خواهد شد. البته او سابقه چند پیش بینی غلط درباره عرضه تلویزیون اپل را هم دارد ولی جالب اینجا است که در سال 2011، زمانی که همه منتظر آیفون 5 بودند او روی آیفون 4S شرط بندی کرد، آن هم قبل از بقیه؛ و اتفاقاً پیش بینی اش درست از کار در آمد. پس شاید بشود پیش بینی های او درباره آیفون را جدی گرفت. شاید او منابعی دارد که خبرهای درست می دهند.

 

حالا او می گوید که احتمال دارد آیفون 5S در 6 تا 8 رنگ مختلف عرضه شود. رنگ هایی مشابه آیپاد تاچ 2012. البته آیپاد ها محصولات نوجوان پسندی هستند و رنگارنگ بودن آنها از منظر هدف قرار دادن سلیقه قشر نوجوان، توجیه بیشتری دارد. ولی در زمانه ای که اکثر کمپانی ها تلفن های خود را با رنگ های مختلف عرضه می کنند، چه ایرادی دارد که آیفون ها هم در حوض نقاشی بیفتند؟ هر چند این سؤال را برای خلع سلاح ذهن شما مطرح کردیم، ولی برای خودمان هم تصور کردن یک آیفون سرخ، خیلی سخت است. با این حال از یک آیفون نارنجی استقبال ویژه می کنیم!

لینک به دیدگاه

[h=3]سخت افزار آیفون 5S، روی رقبا را کم می کند؟[/h]

t6porsts7sr9ygu46.jpg

 

نفس تان را برای مقایسه بالا حبس نکنید. یک نمایشگر سوپر اچ دی؟ اصلاً چه نیازی به آن هست؟ نمایشگر آیفون 5 هم اکنون نیز جزو با کیفیت ترین های بازار است. به نظر بعید می رسد که اپل بخواهد تراکم پیکسل آیفون 5S را نسبت به 5، دو برابر افزایش دهد. البته چنین تغییری لا جرم روزی اتفاق خواهد افتاد ولی شاید برای آیفون 6 محتمل تر باشد.

 

به هر حال، آقای میسک پیش بینی کرده که اپل، با عرضه آیفون 5S دنبال یک به روز رسانی حداقلی نیست(!) بلکه قصد دارد قدرت خود را با صدایی بلند بر سر رقبا فریاد بکشد و از این رو، تراکم پیکسل نمایشگر آیفون 5S را نسبت به سه نسل قبلی، دو برابر خواهد کرد؛ یعنی 652 پیکسل در هر اینچ که رزولوشن 2272 در 1280 پیکسل را پیش چشم کاربر قرار می دهد.

 

 

چنین تغییری جنبه تبلیغاتی فوق العاده ای خواهد داشت ولی آیا به راستی چیز چندانی به تجربه کاربران خواهد افزود؟ نباید نیاز چنین ابر نمایشگری به یک باتری قوی تر را هم از نظر دور داشت.

 

 

و اما در مورد سایر پیش بینی های آقای میسک هم به طور خلاصه اشاره کنیم که دوربین بهتر برای آیفون جدید، چیزی بدیهی است هر چند کاربرد عبارت سوپر اچ دی در اینجا، کمی ما را به فکر فرو می برد! احتمالاً NFC نیز به آیفون خواهد آمد تا اپلیکیشن Passbook به ظرفیت کامل خود دست پیدا کند. آقای میسک ارائه مدل 128 گیگابایتی آیفون را نیز در سال 2013 دور از ذهن نمی داند؛ حال آیا مدل 16 گیگابایتی آیفون در پایین زنجیره حذف می شود یا حفظ؟ مشخص نیست.

 

 

[h=3]آیفون 6 با نمایشگر 4.8 اینچی و بدون دکمه معروف Home می آید؟[/h]

0iolbcikx9wifoifm9x.jpg

 

آقای میسک پا را از آیفون 5S فراتر نهاده و در مورد آیفون 6 هم نظراتی منتشر کرده که بیزینس اینسایدر آنها را پوشش داده. وی نوشته که هم اکنون مدل های آزمایشی مختلف آیفون 6 در حال تست و بررسی هستند که البته این بیشتر به غیب گویی با چشمان بسته شبیه است؛ کسی پیدا می شود که فکر کند حتی یک روز در سال، مدل های آزمایشی چنین محصول پرفروشی در حال بررسی در داخل کمپانی نیستند؟

 

 

اما پیتر میسک نکات جالبی را هم گفته، از جمله اینکه یکی از مدل های آیفون 6 دارای نمایشگر 4.8 اینچی برخوردار از تکنولوژی IGZO، چیپ مجتمع پردازشی A7، و البته فاقد دکمه Home است. او می گوید با حذف دکمه Home دستورات فول-جسچر جایگزین آن خواهند شد.

 

 

خب، واقعیت این است که هیچ چیزی غیرممکن نیست، حتی حذف دکمه Home از روی آیفون. به خصوص زمانی این ادعا پذیرفتنی تر جلوه می کند که در نظر بگیریم کمپانی ها سعی دارند بزرگترین نمایشگر ممکن را روی قابی با حداقل حاشیه ارائه کنند تا لااقل بشود تلفن را با یک دست نگه داشت، کار کردن یک دستی پیشکش! بنابراین حذف دکمه Home از این نظر، می تواند توجیه پذیر باشد.

 

 

شاید منطقی این باشد که بهبودهای بزرگی را که آقای میسک به آیفون 5S منتسب کرده، در آیفون 6 ببینیم. ولی از طرف دیگر اگر قرار باشد اپل، آیفون 5S را با پیشرفت های حداقلی عرضه کند و سپس همین روند لاک پشتی را تا سال ها ادامه دهد، آیا به مرور از قافله رقابت عقب نخواهد افتاد؟ مسلماً چرا. پس اینجا دوباره بر می گردیم به ارائه دو آیفون در یک سال!

 

 

[h=3]جمع بندی[/h]

azdfhcw9jouiwcbinolu.jpg

 

آیا اپل بازه به روز رسانی محصولاتش را به 9 یا 6 ماه کاهش خواهد داد؟ شاید چنین کاری باعث ایجاد استرس زیاد برای هیچ شود و بر عملکرد طراحان سخت افزاری و نرم افزاری تأثیر منفی بگذارد. اما به هر حال، اپل در این چند وقت اخیر نشانه های مختلفی از تحول را بروز داده که حدس زدن اتفاقات آینده درباره این کمپانی را برای ما سخت می کند. ما نمی دانیم در اپل چه می گذرد. شاید وضعیت فعلی، آرامش پیش از طوفان باشد یا شاید هم فرو رفتن در باتلاقی بی بازگشت. البته که هر دو نظریه طرفداران خاص خودش را دارد.

 

پرسش های زیادی وجود دارد. آیا آیفون 5S که احتمالاً پرچمدار بعدی پرفروش ترین و پول سازترین خانواده از محصولات اپل است، یک جهش بزرگ خواهد بود یا یک پیشرفت ملایم؟ چند وقت پیش شایعاتی از احتمال عرضه یک آیفون ارزان تر برای فتح بازارهای بکر جهانی مثل چین و هند شنیده بودیم. اما شاید مدل جدید خانواده آیفون، از پایین اضافه نشود بلکه از بالا سر برسد. به بیان دیگر شاید اپل، مدل 4 اینچی آیفون را ضمن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عنوان عضو کوچکتر این خانواده حفظ کند و در عوض با ارائه آیفون 6 با نمایشگر 4.8 اینچی در زمستان، بازی را به کل دگرگون کرده و هر سال این روند (معرفی مدل ارزان و مدل گران) را ادامه دهد؟

 

واقعیت این است که از آیفون 4S به این طرف، هیچ وقت نیاز به تغییری شگرف در آیفون، بیش از امروز حس نمی شد. منتهی به نظر می رسد بهتر این باشد که ابتدا اولویت به نوسازی رابط کاربری -یعنی چهره نرم افزاری دستگاه ها، داده شود و سپس تغییرات بزرگ تر از راه برسند. شاید هم اپل آنقدر نیرو داشته باشد که همزمان در هر دو عرصه تحولی به پا کند.

 

قلعه در مه، ابهت بیشتری دارد. اما آخرین باری که کوپرتینو از مه بیرون آمد و آیفونی معرفی کرد، آنقدرها ما را جذب نکرد. آیا تیم کوک زیر آن چهره آرام، اپل را برای تغییراتی بزرگ آماده می کند؟ شما درباره این شنیده ها چه فکری می کنید؟

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...