رفتن به مطلب

نتیجه نهایی مسابقه شیمی


کاملترین تعریف کدام است ؟  

33 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. کاملترین تعریف کدام است ؟



ارسال های توصیه شده

سلام بالاخره زمان موعود رسید ....:w02:

نظر سنجی از امروز 12/12/12 الی 14/12/12 که میشه روز جمعه ساعت 10 شب اعتبار دارد :w02:

 

 

1- عنصر کبالت

 

سخت،براق،شکننده..از لحاظ فیزیکی مثل آهن و نیکل..این عنصر به ندرت بصورت غیر طبیعی در طبیعت بافت میشه

فلز کبالت خالص از طریق احیاء ترکیباتش توسط آلومینیم ، کربن یا هیدروژن بدست میاد...کبالت در کانیهای کبالتیت، اسمالتیت و اریتریت و اکثر نهشته های آهن، مس، سرب، نقره و نیکل وجود دارده این عنصر همچنین در شهابسنگها هم یافت میشه....نفوذپذیری کبالت دوسوم آهن و مخلوطی از دو آلوتروپی با رنج وسیع حرارتی هستش

 

 

در گذشته از عنصر کبالت برای آبی کردن شیشه استفاده میکردن..کلمه کبالت از واژه آلمانی kobalt یا kobold ، به معنی روح شیطان گرفته شده. این نام راوکارگران معدن به‌علت سمی و دردسرساز بودن این عنصر برای اون انتخاب کردن ( کبالت سایر عناصر معدن را آلوده و کم عیار می‌کرد )..به‌علت وجود حالتهای اکسیداسیون مختلف ، تعداد زیادی از ترکیبات کبالت وجود دارده هر دو اکسید در دمای پایین ، ضدفرومغناطیس می‌باشن؛ CaO ، Co3O4

کاربردها:آلیاژهایی از قبیل :

 

 

  • آلیاژهای دیرگداز ، برای قطعات توربین گاز موتورهای هواپیما.
  • آلیاژهای مقاوم در مقابل فرسایش و آسیب بر اثر کارکرد بالا.
  • فولاد ، در سرعتهای بسیار زیاد.
  • کاربیدهای روکشدار ( فلزات سخت هم نامیده می‌شوند ) و ابزارهای الماسه.

 

 

آهن ربا و واسطه ضبط مغناطیسی ( ازقبیل نوار کاست و ویدئو ).

فلز کبالت پودر شده ، خطر آتش سوزی به همراه داره. بهتره همه ترکیبات کبالت را سمی در نظر بگیریم، مگر اینکه خلاف آن ثابـت شده باشه. احتمالا"بیشتر ترکیبات کبالت خیلی زهرآگین نیستن. کبالت 60 ، ارسال کننده اشعه گامای قویه، لذا تماس با این نوع کبالت خطر ابتلا به سرطان را ایجاد می‌کنه. بلع کبالت 60 منجر به ورود مقداری کبالت درون بافتهای بدن می‌شه که به‌کندی از بدن خارج می‌شه

 

 

 

 

2-
تصویر کبالت میباشد

 

کبالت و ترکیبات آن در دوران باستان شناخته شد که برای آبی کردن رنگ شیشه از آنها استفاده می‌کردند. “George Brand” به خاطر کشف کبالت شهرت یافت. تاریخ کشف این عنصر در منابع مختلف ، متفاوت است، اما این کشف بین سالهای ۱۷۳۰ و ۱۷۳۷ اتفاق افتاده است. او موفق به اثبات این نکته شد که منبع رنگ آبی شیشه‌ها کبالت است. قبلا” بیسموت همراه کبالت را عامل رنگ آبی شیشه‌ها می‌دانستند.در خلال قرن نوزدهم ، کبالت آبی (۸۰ -۷۰% کبالت جهان ) در Blaafarvaerket در نروژ ، به رهبری صنعتگر پروسی “Benjamin Wegner” تولید شد. “John Livingood” و “Glenn Seaborg” در سال ۱۹۳۸ کبالت ۶۰ را کشف کردند. کلمه کبالت از واژه آلمانی kobalt یا kobold ، به معنی روح شیطان گرفته شده است. این نام را کارگران معدن به‌علت سمی و دردسرساز بودن این عنصر برای آن انتخاب کردند. ( کبالت سایر عناصر معدن را آلوده و کم عیار می‌کرد. )

 

پیدایش

کبالت ، بصورت فلز آزاد وجود ندارد و عموما” به‌صورت سنگ معدن یافت میشود. کبالت معمولا” به‌تنهایی استخراج نمی‌شود و به‌عنوان محصول جانبی فعالیتهای استخراج مس و نیکل بدست می‌آید.

سنگ معدنهای اصلی کبالت عبارتند از: کبالتیت ، اریتریت ، گلائوکودوت و اسکوترودیت. عمده‌ترین تولید کنندگان کبالت در جهان چین ، زامبیا ، روسیه و استرالیا هستند.

 

ترکیبات

به‌علت وجود حالتهای اکسیداسیون مختلف ، تعداد زیادی از ترکیبات کبالت وجود دارد. هر دو اکسید در دمای پایین ، ضدفرومغناطیس می‌باشند؛ CaO ، Co۳O۴ .

 

خصوصیات قابل توجه

کبالت ، عنصر فرومغناطیس سختی است که دارای رنگ خاکستری براقی می‌‌باشد.دمای کوری آن ، K۱۳۸۸ با ممنتم بور ۶/۱ – ۷/۱ در هر اتم است. این عنصر اغلب با نیکل همراه است و هر دوی آنها از اجزای مشخص فلز شهاب سنگی می‌باشند. پستانداران ، نیازمند مقدار بسیار کمی از نمکهای کبالت هستند. کبالت ۶۰ که ایزوتوپ رادیواکتیو و مصنوعی کبالت است، یک ردیاب رادیواکتیو مهم و عامل معالج سرطان به‌شمار می‌آید. نفوذ پذیری نسبی کبالت ، دو سوم آهن است. کبالت ، فلزی عموما” دارای مخلوطی از دو ساختار شکل بلورین fcc و hcp با دمای انتقال fcc –> hcp K۷۲۲ می‌باشد. حالات اکسیداسیون عادی کبالت ، شامل ۲+ و۳+ است، گرچه ۱+ نیز دیده شده است.

کاربردها

* آلیاژهایی از قبیل :

o آلیاژهای دیرگداز ، برای قطعات توربین گاز موتورهای هواپیما.

o آلیاژهای مقاوم در مقابل فرسایش و آسیب بر اثر کارکرد بالا.

o فولاد ، در سرعتهای بسیار زیاد.

o کاربیدهای روکشدار ( فلزات سخت هم نامیده می‌شوند ) و ابزارهای الماسه.

* آهن ربا و واسطه ضبط مغناطیسی ( ازقبیل نوار کاست و ویدئو ).

* کاتالیزور برای مصرف در صنایع شیمیایی و نفتی.

* در آبکاری الکتریکی برای ظاهر ، استحکام و مقاوت در برابر اکسیداسیون.

* عامل خشک کننده در رنگها ، جوهر و براق‌کننده‌ها.

* لایه زیرین در لعابهای چینی.

* رنگدانه ( کبالت آبی و سبز ).

* الکترودهای باطری.

* تایرهای رادیال تسمه فولادی.

* کبالت –۶۰ بعنوان منبع اشعه گاما دارای چندین کاربرد است :

o در پرتو درمانی ( رادیوتراپی ) بکار می‌رود.

o در استرلیزه کردن غذاها با روش تابشی ( پاستوریزه کردن سرد ) بکار می‌رود.

o در رادیوگرافی صنعتی به‌منظور تشخیص عیوب ساختاری قطعات فلزات بکار می‌رود.

 

 

3-
کبالت ، عنصر شیمیایی است که با نشان Co و عدد اتمی ۲۷ در جدول تناوبی قرار دارد. کبالت ، بصورت فلز آزاد وجود ندارد و عموما” به‌صورت سنگ معدن یافت می‌شود.

 

 

4-
کبالت عنصر فلزی سخت ، براق و شکننده به رنگ سفید- نقره ای است . این عنصردر سال1737 توسط دانشمند سوئدی George Brandt کشف گردید . این عنصراز لحاظ خواص فیزیکی شبیه به نیکل و آهن می باشد ازنظر شیمیایی عنصری فعال است. این عنصر به ندرت به صورت غیر ترکیبی در طبیعت یافت می شود. اما غالباً به صورت فلز درخشان یافت می شود. این عنصر یکی از اجزاء سازنده سنگهای معدنی کبالتیت و سایر کانی های دیگر می باشد . فلز کبالت خالص از طریق احیاء ترکیباتش توسط آلومینیم ، کربن یا هیدروژن بدست می آید.

 

کبالت در کانیهای کبالتیت، اسمالتیت و اریتریت و اکثر نهشته های آهن، مس، سرب، نقره و نیکل وجود دارد. این عنصر همچنین در شهابسنگها وجود دارد. معادن مهم این کانی در کشورهای زئیر، مراکش و کانادا نیز وجود دارد. انجمن زمین شناسی آمریکا خبر از نهشته های غنی از کبالت در شمال مرکزی اقیانوس آرام در اعماق کم وجود دارد.

کبالت عنصری ترد و شکننده، فلز سخت، ظاهر آن شبیه نیکل و آهن می باشد. نفوذپذیری کبالت دوسوم آهن می باشد. کبالت مخلوطی از دو آلوتروپی با رنج وسیع حرارتی می باشد.

ترکیب کبالت با آهن و نیکل آلیاژی را به نام آلنیکو می سازد که می سازد که ترکیبی با خاصیت مغناطیسی قوی و جهت استفاده های مهم کاربرد دارد. استلینها که آلیاژهای سخت جهت ساختن موتورهای پیستونی هستند شامل کبالت، کروم و تنگستن می باشند. و از این آلیاژ برای مصارف کارهای سنگین و لوازم و تجهیزات برشی حرارت بالاو برای قالبگیری استفاده می شود. کبالت همچنین در فولاد های مغناطیسی ، فولاد ضدزنگ و آلیاژهایی که در توربینهای جتها و ژنراتورهای توربینهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز همچنین برای آبکاری الکتریکی استفاده می شود زیرا دارای سختی بالا و مقاوم در برابر اکسید شدن می باشد.

پرتودهی کبالت حدود 0.05 mg/m3 است که به همین علت استفاده از آن باید محدود باشد.

کبالت 60 ایزوتوپ مصنوعی کبالت می باشد که منبع مهم آن اشعه گاما می باشد و که برای کاربردهای رادیوتروپی و ردیابی دارد.

قیمت کبالت 60 در حدود 1 تا 10 دلار است.

نمکهای کبالت برای تولیدات الماس و سرامیکهای با رنگ آبی ثابت ، شیشه ها، سفال، کاشی ها و مینا کاری استفاده می شود. اجزای اصلی کبالت که باعث رنگ آبی می شوند عبارتند از Sevre , Thenard . محلول کلرید کبالت برای جوهر سمپاتیک مورد استفاده می گیرد. معمولاً کبالت به صورت کلرید، نیترات، استات یا نیترات مورد استفاده قرار می گیرد که این ترکیبات برای جاندارانی که کمبود مینرالهای کبالت را دارند استفاده می شود.

 

 

 

اثرات کبالت بر سلامتی انسان

از آنجایی که کبالت به طور گسترده در محیطهای مختلف وجود دارد، با تنفس هوا، آشامیدن آب و خوردن غذاهایی که حاوی کبالت هستند، مقداری کبالت وارد بدن انسان میشود. تماس پوست با خاک یا آب دارای کبالت نیز راه دیگر ورود کبالت به بدن انسان میباشد.

کبالت همیشه به آسانی در دسترس نمیباشد، اما برخی اوقات ذرات کبالت به خاک یا ذرات رسوبی متصل نمیشوند وممکن است که گیاهان و جانوران مقدار زیادی کبالت دریافت کنند، و به همین ترتیب مقدار زیادی کبالت در بدن آنها ذخیره شود.

کبالت برای بدن انسان اهمیت زیادی دارد، زیرا بخشی از ویتامین B12 را تشکیل میدهد. برای برطرف کردن عارضه کم خونی در زنان باردار از کبالت استفاده میشود، زیرا کبالت تولید سلولهای خونی را تحریک میکند.

مقدار زیاد کبالت برای بدن انسان مضر است. اگر مقدار کبالت در هوای تنفسی از حد مجاز بیشتر باشد، بر اثر تنفس کبالت مشکلات تنفسی مانند آسم و ذات الریه ایجاد میشود. این مسئله اغلب در افرادی که در محیط کارشان مقدار زیادی کبالت وجود دارد، دیده میشود.

در صورتیکه گیاهان در خاک آلوده به کبالت رشد کنند، ذرات بسیارریز کبالت در اندامهایی از بدن گیاه که مورد استفاده انسان است، مانند میوه ها و دانه های گیاه تجمع پیدا میکند. خاکهایی که در نزدیکی معادن قرار دارند، دارای مقدار زیادی کبالت میباشند، بنابراین مصرف چنین گیاهانی توسط انسان سبب بروز آسیبهای فراوانی میشود.

اثرات مصرف غلظت بالای کبالت عبارت هستند از:

استفراغ و تهوع

مشکلات بینایی

مشکلات قلبی

آسیب به تیروئید

اشکال دیگری از کبالت که باعث بیماری میشوند، ایزوتوپهای رادیواکتیو کبالت هستند. ایزوتوپهای رادیواکتیو کبالت سبب نازایی، ریزش مو، تهوع، خونریزی، کما و حتی مرگ میشوند. گاهی اوقات پرتوهای حاصل از ایزوتوپهای کبالت برای بیماران سرطانی و برای از بین بردن تومور استفاده میشود. این بیماران بر اثر استفاده از ایزوتوپهای کبالت عوارضی از قبیل ریزش مو، اسهال و تهوع را تجربه میکنند.

غبار کبالت باعث بیماریهای شبیه آسم شده و علائمی مانند سرفه، کوتاه و انقطاع تنفس و تنگی نفس را از خود نشان میدهند. این علائم به تدریج در فرد افزایش می یابد و مشکلات دیگری مانند بیماریهای ریوی، تصلب شرایین، ناتوانی دائمی و مرگ را سبب میشود. اگر فردی در معرض کبالت قرار گیرد، دچار کاهش وزن، آماس پوست و حساسیت بالای دستگاه تنفس میشود. مصرف مقدار اندک عنصر شیمیایی کبالت که در جانوران آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته شده، باعث مرگ 50 درصد جمعیت جانوری میشود. این مقدار در حدود میلی گرم یا گرم ماده در هر کیلوگرم از وزن جانور میباشد.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، کبالت و ترکیبات آن را در گروه 2B طبقه بندی کرده است. این بدان معناست که عناصری که در گروه 2B قرار میگیرند، عناصری هستند که ممکن است برای انسان سرطانزا باشند.

 

تاثیرات زیست محیطی کبالت

کبالت عنصری طبیعی است که در هوا، آب، خاک، سنگها، گیاهان و جانوران وجود دارد. همچنین کبالت میتواند از طریق وزش باد در سطح زمین، وارد هوا یا آب شود، یا از طریق هرزآبهای شهری که از سنگها و خاکهای حاوی کبالت عبور میکنند، وارد آبهای سطحی شود.

فعالیتهای انسانی مانند احتراق زغالسنگ، معدنکاری، فرآوری کانسنگهای حاوی کبالت و تولید و استفاده از موادشیمیایی دارای کبالت باعث ورود مقداری از این عنصر شیمیایی به اتمسفر میشود.

ایزوتوپهای رادیواکتیو کبالت به طور طبیعی وجود ندارند، اما بر اثر عملیات هسته ای که در کارخانه های انرژی اتمی انجام میشود، تولید و تشکیل میگردند. از آنجاییکه ایزوتوپهای رادیواکتیو کبالت نیمه عمر نسبتاً کوتاهی دارند، خطرناک نمیباشند.

زمانیکه کبالت وارد محیط میشود، بلافاصله از بین نمیرود. کبالت میتواند با سایر ذرات واکنش دهد یا جذب سایر ذرات شود. این ذرات عبارت هستند از ذرات خاک یا رسوبات آبی. فقط زمانی که شرایط محیط اسیدی باشد، کبالت میتواند متحرک باشد. البته در نهایت قسمت اعظم کبالت وارد رسوبات و خاک میشود.

گیاهانی که در خاکهای با مقدار کم کبالت رشد میکنند، از کمبود کبالت رنج میبرند و به تبع آن جانورانی که از چنین گیاهانی تغذیه میکنند، نیز دچار کمبود کبالت میشوند.

از طرفی، خاکهایی که در نزدیکی معادن کبالت قرار دارند، دارای مقدار زیادی کبالت میباشند، بنابراین جانورانی که از گیاهان چنین مناطقی تغذیه میکنند، دچار بیماری میشوند. کبالت در بافتهای گیاهی و در بدن جانورانی که از این گیاهان تغذیه میکنند، تجمع می یابد. اما کبالت وارد زنجیره غذایی نمیشود. به همین دلیل، میوه ها، سبزیجات، ماهی ها و سایر جانورانی را که مصرف میکنیم، فاقد مقدار زیاد کبالت هستند.

 

 

 

 

خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر کبالت :

عدد اتمی: 27

جرم اتمی:58.9332

نقطه ذوب : C°1495

نقطه جوش : C°2870

شعاع اتمی : Å 1.67

ظرفیت:2و3

رنگ: سفید – نقره ای

حالت استاندارد: جامد

نام گروه:9

انرژی یونیزاسیون: Kj/mol 7.89

شکل الکترونی: 2 1s22s2p63s23 p63d 74s

شعاع یونی : Å 0.745

الکترونگاتیوی:1.88

حالت اکسیداسیون:2و3

دانسیته: 8.9

گرمای فروپاشی : Kj/mol 16.19

گرمای تبخیر : Kj/mol 376.5

مقاومت الکتریکی : Ohm m 0.0000000581

گرمای ویژه: J/g Ko 0.42

دوره تناوبی:4

 

درجه اشتعال : در حالت جامد غیر قابل اشتعال

شماره سطح انرژی : 4

اولین انرژی : 2

دومین انرژی : 8

سومین انرژی : 15

چهارمین انرژی : 2

ایزوتوپ :

ایزوتوپ نیمه عمر

Co-56 77.3 روز

Co-57 271.8 روز

Co-58 70.9 روز

Co-58m 9.1 ساعت

Co-59 پایدار

Co-60 5.3 سال

Co-60m 10.5 دقیقه

Co-61 1.7 ساعت

 

اشکال دیگر :

اکسید کبالت CoO و تترا اکسید تری کبالت Co3O4

دی کلرید کبالت CoCl2

 

منابع : کانی کبالتیت

کاربرد : برای تهیه آلیاژها ی سخت به کار می رود همچنین تهیه آهن ربای مغناطیسی و سرامیک و شیشه و تولید خاصیت مغناطیسی در سنگهای معدنی مورد استفاده قرار می گیرد .

در علم پزشکی برای درمان سرطان استفاده می شود .

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3][TABLE]

[TR]

[TD]
5-
کبالت فلزی است سفید با علامت شیمیایی Co، شبیه نیکل ولی با ته رنگ آبی به جای ته رنگ زرد نیکل. از لحاظ شیمیایی فعالتر از نیکل است. در اسید سولفوریک و اسید نیتریک محلول و به کندی تحت تأثیر قلیایی‌ها قرار می‌‌گیرد. یرعت اکسایش کبالت ۲۵ برابر نیکل است. قدرت آن در سفید کردن آلیاژ‌های مس کمتر از نیکل بوده، ولی مقادیر کمی از آن در آلیاژهای نیکل- مس ته رنگ زرد نیکل را حنثی و آنها را سفید تر می‌‌کند. این فلز مانند نیکل دیامغناطیس بوده ولی تقریباً دارای ۳ برابر حداکثر نفوذ پذیری آن است. مانند تنگستن دارای خاصیت اضافه کردن سرخ سختی به آلیاژهای برشکاری است. همچنین به میزان بیشتر از نیکل سخت می‌‌کند به ویژه در مجاورت کربن، در آلیاژها می‌‌تواند بیشتر از نیکل ترکیبات شیمیایی دهد.

کبالت در جدول تناوبی.کبالت دارای وزن مخصوص ۷۵۶/۸، نقطه ذوبی برابر ۱۴۹۳ درجه سانتی گراد، سختی برینل ۸۶، رسانایی الکتریکی حدود ۱۶ درصد مس است. استحکام کششی کبالت ریختگی خالص ۲۴ کیلوگرم بر میلیمتر مربع، ولی با اضافه کردن۲۵/۰ درصد کربن به ۵/۴۳ کیلوگرم بر میلیمتر مربع افزایش می‌‌یابد. این فلز در آلیاژهای برشکاری و فولادهای ابزار در آلیاژهای مغناطیسی بکار می‌رود.

عنصر کبالت از جمله عناصر مهم و تعیین کننده در اقتصاد صنایع متعددی به شمار می آید. روش قدیمی و سنتی بازیابی کبالت به طور متعارف مستلزم تغلیظ کانی و به دنبال آن پالایش در دما و فشار بالا طی یک سری از فرآیندهای شیمیایی و مراحل جداسازی می باشد

با توجه به اینکه عنصر کبالت عمدتاً در کانیهای سولفیدی و سولفوآرسنیکی وجود دارد، عملیات متداول برای استخراج آن شامل تشویه کانی در حضور اکسیژن هوا می باشد. در اثر تشویه ، سولفور موجود در کانی به SO2 گازی و آرسنیک موجود به اکسید آرسنیک (III) اکسید می شود. این مراحل علاوه بر نیازمند بودن به کنترل دقیق شرایط واکنش، سرمایه هنگفت و هزینه عملکرد، سبب آلودگی محیط با گازهای خروجی می شوند. تیو باسیلوس فرواکسیدانز و تیو باسیلوس تیو اکسیدانز باکتریهایی هستند با ظرفیت قابل ملاحظه در اکسیداسیون آهن و گوگرد که در فروشویی زیستی کانیهای سولفیدی نقش موثری دارند. در این تحقیق، هدف به کار گرفتن این باکتریها در فروشویی زیستی کبالت از کانی کبالت دار اقلید فارس در سیستم نا پیوسته می باشد. مقدار کبالت استخراج شده با این روش برای کشت مخلوط 97 درصد و برای کشت تک تیو باسیلوس فرواکسیدانز 67 درصد می باشد. همچنین مطالعات مقدماتی بر روی کانی کبالتیت قمصر کاشان به منظور استخراج کبالت به طریق فروشویی میکربی صورت گرفته است.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR=class: cms_table, bgcolor: #FAFAFA]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-کبالت

 

7-کبالت عنصر فلزی سخت ، براق و شکننده به رنگ سفید- نقره ای است . این عنصردر سال1737 توسط دانشمند سوئدی George Brandt کشف گردید . این عنصراز لحاظ خواص فیزیکی شبیه به نیکل و آهن می باشد ازنظر شیمیایی عنصری فعال است. این عنصر به ندرت به صورت غیر ترکیبی در طبیعت یافت می شود. اما غالباً به صورت فلز درخشان یافت می شود. این عنصر یکی از اجزاء سازنده سنگهای معدنی کبالتیت و سایر کانی های دیگر می باشد . فلز کبالت خالص از طریق احیاء ترکیباتش توسط آلومینیم ، کربن یا هیدروژن بدست می آید.

 

کبالت در کانیهای کبالتیت، اسمالتیت و اریتریت و اکثر نهشته های آهن، مس، سرب، نقره و نیکل وجود دارد. این عنصر همچنین در شهابسنگها وجود دارد. معادن مهم این کانی در کشورهای زئیر، مراکش و کانادا نیز وجود دارد. انجمن زمین شناسی آمریکا خبر از نهشته های غنی از کبالت در شمال مرکزی اقیانوس آرام در اعماق کم وجود دارد.

کبالت عنصری ترد و شکننده، فلز سخت، ظاهر آن شبیه نیکل و آهن می باشد. نفوذپذیری کبالت دوسوم آهن می باشد. کبالت مخلوطی از دو آلوتروپی با رنج وسیع حرارتی می باشد.

ترکیب کبالت با آهن و نیکل آلیاژی را به نام آلنیکو می سازد که می سازد که ترکیبی با خاصیت مغناطیسی قوی و جهت استفاده های مهم کاربرد دارد. استلینها که آلیاژهای سخت جهت ساختن موتورهای پیستونی هستند شامل کبالت، کروم و تنگستن می باشند. و از این آلیاژ برای مصارف کارهای سنگین و لوازم و تجهیزات برشی حرارت بالاو برای قالبگیری استفاده می شود. کبالت همچنین در فولاد های مغناطیسی ، فولاد ضدزنگ و آلیاژهایی که در توربینهای جتها و ژنراتورهای توربینهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز همچنین برای آبکاری الکتریکی استفاده می شود زیرا دارای سختی بالا و مقاوم در برابر اکسید شدن می باشد.

پرتودهی کبالت حدود 0.05 mg/m3 است که به همین علت استفاده از آن باید محدود باشد.

کبالت 60 ایزوتوپ مصنوعی کبالت می باشد که منبع مهم آن اشعه گاما می باشد و که برای کاربردهای رادیوتروپی و ردیابی دارد.

قیمت کبالت 60 در حدود 1 تا 10 دلار است.

نمکهای کبالت برای تولیدات الماس و سرامیکهای با رنگ آبی ثابت ، شیشه ها، سفال، کاشی ها و مینا کاری استفاده می شود. اجزای اصلی کبالت که باعث رنگ آبی می شوند عبارتند از Sevre , Thenard . محلول کلرید کبالت برای جوهر سمپاتیک مورد استفاده می گیرد. معمولاً کبالت به صورت کلرید، نیترات، استات یا نیترات مورد استفاده قرار می گیرد که این ترکیبات برای جاندارانی که کمبود مینرالهای کبالت را دارند استفاده می شود.

 

 

71.jpg

ساختا بلوری عنصر کبالت

 

 

 

اثرات کبالت بر سلامتی انسان

از آنجایی که کبالت به طور گسترده در محیطهای مختلف وجود دارد، با تنفس هوا، آشامیدن آب و خوردن غذاهایی که حاوی کبالت هستند، مقداری کبالت وارد بدن انسان میشود. تماس پوست با خاک یا آب دارای کبالت نیز راه دیگر ورود کبالت به بدن انسان میباشد.

کبالت همیشه به آسانی در دسترس نمیباشد، اما برخی اوقات ذرات کبالت به خاک یا ذرات رسوبی متصل نمیشوند وممکن است که گیاهان و جانوران مقدار زیادی کبالت دریافت کنند، و به همین ترتیب مقدار زیادی کبالت در بدن آنها ذخیره شود.

کبالت برای بدن انسان اهمیت زیادی دارد، زیرا بخشی از ویتامین B12 را تشکیل میدهد. برای برطرف کردن عارضه کم خونی در زنان باردار از کبالت استفاده میشود، زیرا کبالت تولید سلولهای خونی را تحریک میکند.

مقدار زیاد کبالت برای بدن انسان مضر است. اگر مقدار کبالت در هوای تنفسی از حد مجاز بیشتر باشد، بر اثر تنفس کبالت مشکلات تنفسی مانند آسم و ذات الریه ایجاد میشود. این مسئله اغلب در افرادی که در محیط کارشان مقدار زیادی کبالت وجود دارد، دیده میشود.

در صورتیکه گیاهان در خاک آلوده به کبالت رشد کنند، ذرات بسیارریز کبالت در اندامهایی از بدن گیاه که مورد استفاده انسان است، مانند میوه ها و دانه های گیاه تجمع پیدا میکند. خاکهایی که در نزدیکی معادن قرار دارند، دارای مقدار زیادی کبالت میباشند، بنابراین مصرف چنین گیاهانی توسط انسان سبب بروز آسیبهای فراوانی میشود.

اثرات مصرف غلظت بالای کبالت عبارت هستند از:

استفراغ و تهوع

مشکلات بینایی

مشکلات قلبی

آسیب به تیروئید

اشکال دیگری از کبالت که باعث بیماری میشوند، ایزوتوپهای رادیواکتیو کبالت هستند. ایزوتوپهای رادیواکتیو کبالت سبب نازایی، ریزش مو، تهوع، خونریزی، کما و حتی مرگ میشوند. گاهی اوقات پرتوهای حاصل از ایزوتوپهای کبالت برای بیماران سرطانی و برای از بین بردن تومور استفاده میشود. این بیماران بر اثر استفاده از ایزوتوپهای کبالت عوارضی از قبیل ریزش مو، اسهال و تهوع را تجربه میکنند.

غبار کبالت باعث بیماریهای شبیه آسم شده و علائمی مانند سرفه، کوتاه و انقطاع تنفس و تنگی نفس را از خود نشان میدهند. این علائم به تدریج در فرد افزایش می یابد و مشکلات دیگری مانند بیماریهای ریوی، تصلب شرایین، ناتوانی دائمی و مرگ را سبب میشود. اگر فردی در معرض کبالت قرار گیرد، دچار کاهش وزن، آماس پوست و حساسیت بالای دستگاه تنفس میشود. مصرف مقدار اندک عنصر شیمیایی کبالت که در جانوران آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته شده، باعث مرگ 50 درصد جمعیت جانوری میشود. این مقدار در حدود میلی گرم یا گرم ماده در هر کیلوگرم از وزن جانور میباشد.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، کبالت و ترکیبات آن را در گروه 2B طبقه بندی کرده است. این بدان معناست که عناصری که در گروه 2B قرار میگیرند، عناصری هستند که ممکن است برای انسان سرطانزا باشند.

 

تاثیرات زیست محیطی کبالت

کبالت عنصری طبیعی است که در هوا، آب، خاک، سنگها، گیاهان و جانوران وجود دارد. همچنین کبالت میتواند از طریق وزش باد در سطح زمین، وارد هوا یا آب شود، یا از طریق هرزآبهای شهری که از سنگها و خاکهای حاوی کبالت عبور میکنند، وارد آبهای سطحی شود.

فعالیتهای انسانی مانند احتراق زغالسنگ، معدنکاری، فرآوری کانسنگهای حاوی کبالت و تولید و استفاده از موادشیمیایی دارای کبالت باعث ورود مقداری از این عنصر شیمیایی به اتمسفر میشود.

ایزوتوپهای رادیواکتیو کبالت به طور طبیعی وجود ندارند، اما بر اثر عملیات هسته ای که در کارخانه های انرژی اتمی انجام میشود، تولید و تشکیل میگردند. از آنجاییکه ایزوتوپهای رادیواکتیو کبالت نیمه عمر نسبتاً کوتاهی دارند، خطرناک نمیباشند.

زمانیکه کبالت وارد محیط میشود، بلافاصله از بین نمیرود. کبالت میتواند با سایر ذرات واکنش دهد یا جذب سایر ذرات شود. این ذرات عبارت هستند از ذرات خاک یا رسوبات آبی. فقط زمانی که شرایط محیط اسیدی باشد، کبالت میتواند متحرک باشد. البته در نهایت قسمت اعظم کبالت وارد رسوبات و خاک میشود.

گیاهانی که در خاکهای با مقدار کم کبالت رشد میکنند، از کمبود کبالت رنج میبرند و به تبع آن جانورانی که از چنین گیاهانی تغذیه میکنند، نیز دچار کمبود کبالت میشوند.

از طرفی، خاکهایی که در نزدیکی معادن کبالت قرار دارند، دارای مقدار زیادی کبالت میباشند، بنابراین جانورانی که از گیاهان چنین مناطقی تغذیه میکنند، دچار بیماری میشوند. کبالت در بافتهای گیاهی و در بدن جانورانی که از این گیاهان تغذیه میکنند، تجمع می یابد. اما کبالت وارد زنجیره غذایی نمیشود. به همین دلیل، میوه ها، سبزیجات، ماهی ها و سایر جانورانی را که مصرف میکنیم، فاقد مقدار زیاد کبالت هستند.

 

 

72.jpg

عنصر کبالت در طبیعت

 

 

 

 

خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر کبالت :

عدد اتمی: 27

جرم اتمی:58.9332

نقطه ذوب : C°1495

نقطه جوش : C°2870

شعاع اتمی : Å 1.67

ظرفیت:2و3

رنگ: سفید – نقره ای

حالت استاندارد: جامد

نام گروه:9

انرژی یونیزاسیون: Kj/mol 7.89

شکل الکترونی: 2 1s22s2p63s23 p63d 74s

شعاع یونی : Å 0.745

الکترونگاتیوی:1.88

حالت اکسیداسیون:2و3

دانسیته: 8.9

گرمای فروپاشی : Kj/mol 16.19

گرمای تبخیر : Kj/mol 376.5

مقاومت الکتریکی : Ohm m 0.0000000581

گرمای ویژه: J/g Ko 0.42

دوره تناوبی:4

 

درجه اشتعال : در حالت جامد غیر قابل اشتعال

شماره سطح انرژی : 4

اولین انرژی : 2

دومین انرژی : 8

سومین انرژی : 15

چهارمین انرژی : 2

ایزوتوپ :

ایزوتوپ نیمه عمر

Co-56 77.3 روز

Co-57 271.8 روز

Co-58 70.9 روز

Co-58m 9.1 ساعت

Co-59 پایدار

Co-60 5.3 سال

Co-60m 10.5 دقیقه

Co-61 1.7 ساعت

 

اشکال دیگر :

اکسید کبالت CoO و تترا اکسید تری کبالت Co3O4

دی کلرید کبالت CoCl2

 

کاربرد : برای تهیه آلیاژها ی سخت به کار می رود همچنین تهیه آهن ربای مغناطیسی و سرامیک و شیشه و تولید خاصیت مغناطیسی در سنگهای معدنی مورد استفاده قرار می گیرد .

در علم پزشکی برای درمان سرطان استفاده می شود .

لینک به دیدگاه
میگم ها خدایی از روی کامل بودن رای بدید :w02: تعارف رو بگذارید کنار عجب ها :icon_pf (34)::icon_razz:

 

کاش نظرسنجی رو طوری میزاشتی که دیده نشه کی به کی رای داده!:hanghead:

مثلا من فقط میخواستم به خودم رای بدم که با این کارت نشد:whistles:

لینک به دیدگاه

نفرات برتر به شرح زیر اعلام میگردد :

 

نفر اول : pesare baba

نفر دوم : mehdi.power

نفر سوم مشترکا : آووگادرو و mina

 

از بقیه شرکت کنندگان محمد الهه خانومه گل گلاب و میم شیمی بسیار تشکر میکنم :w02:

لینک به دیدگاه
نفرات برتر به شرح زیر اعلام میگردد :

 

نفر اول : pesare baba

نفر دوم : mehdi.power

نفر سوم مشترکا : آووگادرو و mina

 

از بقیه شرکت کنندگان محمد الهه خانومه گل گلاب و میم شیمی بسیار تشکر میکنم :w02:

من اول دوم سوم حالیم نیس!!!!!:w000:

 

به اونا هر جی میدین بدین، به منم فقط همون یه سکه تمام بهارمو بدین...:hanghead:

روش برنامه ریخته بودم:4564:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...