رفتن به مطلب

انجمن نجوم ایران: دی ماه امسال هم مثل دی ماه هر سال سپری خواهد شد


ارسال های توصیه شده

[h=1] انجمن نجوم ایران: دی ماه امسال هم مثل دی ماه هر سال سپری خواهد شد

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91092112306

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در پی شایعات بی اساس و مضحک «وجود سه شبانه روز تاریکی!» و «پایان جهان در روزهای آینده!» انجمن نجوم ایران در اطلاعیه‌ای با اظهار نگرانی از پخش گسترده چنین شایعاتی تاکید کرد: هیچ رویداد غیرمنتظره،عجیب یا منحصربه‌فرد نجومی در روزها یا ماه‌های پیش رو پیش‌بینی نشده و از دیدگاه علمی دی ماه امسال مانند دی ماه سال‌های گذشته سپری خواهد شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در اطلاعیه انجمن نجوم ایران با رد شایعات مضحک مطرح شده مبنی بر بروز رویدادهای غیر منتظره نجومی در روزهای آینده آمده است: «هیچ سازمان فضایی شناخته شده و هیچ سازمان تحقیقاتی معتبر دیگری چنین رویدادی را پیش بینی نکرده است؛ از این رو انجمن نجوم ایران به علاقه مندان توصیه می کند برای مطالعه بیشتر درباره وقایع نجومی به مراجع علمی و وبگاه های رسمی و سازمان های معتبر مراجعه کنند.

انجمن نجوم ایران صرفا برای روشن شدن اینکه چنین شایعاتی اصولا بی اساس هستند یادآور می شود:

هم محوری سیارات یا اجرام آسمانی تاثیری بر روی زمین ندارد.

بروز تاریکی خورشید در مناطق مختلف زمین به دلیل خورشیدگرفتگی است و چنین رویدادی در دی ماه اتفاق نمی افتد.

تقویم ابداع بشری است و بنابر قرارداد هر تقویم از تاریخی شروع شده و به انتها رسیدن آن تقویم حاوی هیچ گونه پیش بینی نیست. بود و نبود تقویم و اعداد آن منشاء رویدادهای نجومی نیستند.

شدت گرفتن فعالیت خورشیدی در دوره های ١١ ساله طبیعی است و هیچ فعالیت استثنایی خورشید در سال ٢٠١٢ پیش بینی نشده است.

هم محوری زمین، خورشید و مرکز کهکشان دی ماه هر سال اتفاق می افتد و این رویداد موجب اثر محسوسی بر روی زمین نمی‌شود.»

گفتنی است، انجمن فیزیک ایران نیز چندی پیش در اطلاعیه‌ای جداگانه اعلام کرده که این شایعات هیچ گونه پایه علمی ندارند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

در اطلاعیه انجمن فیزیک ایران آمده است: «اخیرا شایعاتی مبنی بر نابودی زود هنگام سیاره زمین و پایان جهان در جامعه منتشر شده است که مایه نگرانی بعضی از شهروندان شده است. استفاده از ادبیات علمی، استناد به بعضی از وقایع نجومی مانند افزایش لکه‌های خورشیدی (که امری غیر معمول نیست)‌ و ارجاع غلط به وبگاه های معتبر از جمله دلایل جذابیت این شایعات در بین مخاطبان و شیوع آن درجامعه بوده است. به دلیل همین ظاهر شبه علمی، مطمئنا برای بعضی از مخاطبان نا آشنا با علم نجوم و فیزیک تشخیص نادرستی این شایعات کار متعارفی نیست.

انجمن فیزیک ایران اعلام می دارد که این شایعات هیچ گونه پایه علمی ندارند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.»

گفتنی است، طبق یک پیشگویی جنجال برانگیز و خرافی از سوی قوم باستانی مایاها، در 21 دسامبر 2012 یک دوره پنج هزار و 125 ساله موسوم به «شمارش بلند» در تقویم مایاها به پایان می‌رسد. با وجود این که مراکز علمی از جمله ناسا با قاطعیت این قبیل شایعات بی اساس را رد کرده اند بسیاری از مردم در روسیه و کشورهای دیگر به هراس افتاده‌اند به طوری که حتی یک گذرگاه طاقدار بزرگ به سبک مایاها از یخ در جنوب روسیه برپا شده است و برخی افراد ساده لوح اقلام روزانه مانند شکر، کبریت و شمع احتکار کرده‌اند!

ترس و نگرانی پوچ این گروه از مردم دولت روسیه را ناچار به انتشار اعلامیه‌ای مبنی بر پایان نیافتن جهان در این تاریخ کرده است.

وزارت شرایط اضطراری روسیه از دستیابی به شیوه‌های ارزیابی اتفاقات زمین خبر داده و اطمینان داده که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت!

تبعات زودباوری برخی افراد نسبت به این قبیل شایعات مضحک و ضدعلمی البته به هجوم آنها برای ذخیره شمع و شکر و کبریت محدود نمی‌شود به طوری که ناسا هشدار داده که شایعه «پایان جهان مایاها» یک تهدید واقعی برای ترساندن کودکان و افسردگی نوجوانان و در نهایت افزایش آمار خودکشی است.

دیوید موریسون، فیزیک‌اخترشناس مرکز پژوهش ایمز ناسا از دریافت ایمیل‌ها و نامه‌های فراوان از سوی شهروندان مضطرب و به خصوص از افراد جوان خبر داده است.

به گفته مریسون، برخی از آنها اظهار کرده بودند که از ترس زیاد قادر به خوردن و خوابیدن نبوده و برخی از تمایل به خودکشی گفته بودند!

وی این گفته‌ها را در یک ویدیوی آنلاین در صفحه گوگل پلاس ناسا اعلام کرده و این شایعات اینترنتی برای ترساندن جوانان را شیطانی خواند.

مریسون اظهار کرد: در حالی که این مساله برای برخی شوخی و برای دیگران اسرارآمیز بوده، تعداد زیادی از افراد به شدت در این مورد نگران هستند!

ناسا اخیرا یک صفحه اطلاع‌رسانی بر روی وب‌سات خود ایجاد کرده و در آن توضیح داده که چرا جهان در روز 21 دسامبر 2012 به پایان نخواهد رسید.

شایعات و نگرانی‌ها در مورد آخرالزمان بر اساس برداشت‌های غلط از تقویم مایاها بوده است.

به گفته ناسا، این شایعات با ادعاهایی در مورد برخورد سیاره نیبیرو که توسط سومری‌ها کشف شده، با زمین در آن روز آغاز شده است.

منشا این شایعات به کارهای ذکریا سیچین، نویسنده آذربایجانی مرتبط شده که در سال 1976 در مورد کشف و ترجمه متون سومری در مورد این سیاره نوشته بود. سیچین در سال 2010 در سن 90 سالگی درگذشت.

این در حالی است که به گفته دانشمندان اساسا چنین سیاره‌ای وجود ندارد.

ناسا در صفحه خود برای رد ترس های پایان جهان اعلام کرد: اگر سیاره نیبیرو یا ایکس واقعی بوده و در مسیر برخورد با زمین قرار داشت‌، دانشمندان باید از حداقل یک دهه گذشته متوجه آن شده و آنرا پیگیری می‌کردند و همچنین الان باید می‌شد این سیاره با چشم غیرمسلح نیز مشاهده کرد.

شایعات دیگر از جمله ادعاها در مورد وارونه شرن میدان مغناطیسی زمین و یا حرکت زمین به سوی سیاه‌چاله‌ای در مرکز کهکشان راه شیری نیز مسائل بی اساس دیگری هستند که توسط ناسا رد شده‌اند.

این در حالی است که به گفته دانشمندان بهتر است نگرانی‌ها در مورد پایان حیات در زمین به مسائل اثبات‌شده‌تر مانند تغییرات آب‌وهوا باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...