رفتن به مطلب

افزايش راندمان تصفيه آب با نانوغشاها


ارسال های توصیه شده

محققان دانشگاه علم و صنعت، موفق به ساخت نانوغشاهاي چندلايه‌اي تيتانيايي شدند كه استفاده از اين نانوغشاها ، راندمان و كيفيت فرايند تصفيه آبها و پساب‌هاي صنعتي را افزايش مي‌دهد.

به گزارش فارس، علي عالم مجري اين طرح گفت: ساخت نانوغشاهاي چندلايه‌اي تيتانيايي به‌منظور تصفيه آب را به‌عنوان هدف اين پژوهش ذكر كرد و گفت: با بكارگيري همزمان فرايندهاي *****اسيون فيزيكي و فتوكاتاليستي در ساخت نانوغشا‌هاي تيتانيايي توانستيم راندمان و كيفيت آب تصفيه شده را افزايش داده و نياز صنايع مرتبط با تصفيه آب‌ و پساب‌ها را برطرف كنيم.

عالم افزود: غشا يك سد نيمه‌تراوا است كه به يك يا چند جزء، از مخلوط‌هاي گازي يا مايع اجازه عبور مي‌دهد. به‌دليل افزايش بهاي انرژي مصرفي در چند دهه گذشته، تمايل به فرآيندهاي جداسازي غشايي در مقايسه با انواع سنتي و مرسوم آن به‌طور روز افزوني افزايش يافته و امروزه غشاهاي سراميكي به‌دليل پايداري حرارتي، شيميايي و مكانيكي و همچنين طول عمر بالا، از اهميت بيشتري نسبت به انواع ديگر برخوردارند.

عالم و همكارانش براي ساخت نانوغشا، ابتدا زيرپايه آلومينايي را به روش پرس تك محور تهيه كرده، سپس به‌كمك روش سل- ژل و بكارگيري هر دو روش سل- ژل كلوئيدي و پليمري، لايه‌نشاني تيتانيا را بر روي زيرپايه انجام داده‌اند. پس از ساخت غشا، روي نمونه‌ها، آزمايش‌هاي مختلفي انجام داده و توانسته‌اند غشاي نانوساختار و چند لايه‌اي تيتانياي عاري از ترك، روي زيرپايه آلومينا را بسازند و ساختار فازي، سطح مخصوص و اندازه كريستاليت لايه‌ها را بهينه كنند. همچنين آزمايش فوتوكاتاليستي را نيز با استفاده از نانوغشا، انجام داده تا كاربرد آن، به‌عنوان يك ابزار تصفيه و گندزدايي بيشتر نمود يابد و در پايان با افزودن نقره، پس از 9 ساعت تابش اشعه فرابنفش، متيل اورنج را به ميزان 50.4 درصد تجزيه كرده‌اند.

جزئيات اين پژوهش كه به‌عنوان بخشي از پايان‌نامه كارشناسي ارشد علي عالم و با راهنمايي حسين سرپولكي در دانشگاه علم و صنعت انجام شده، در مجله Ceramics International (جلد 35، صفحات 1843-1837، سال 2009) منتشر شده است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...