رفتن به مطلب

کشف «کهکشان لوبیا سبز»


ارسال های توصیه شده

[h=1] کشف «کهکشان لوبیا سبز»

[/h] » سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91091809284

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ‌های شیلی و هاوایی موفق به شناسایی طبقه جدیدی از کهکشان ها موسوم به «کهکشان لوبیا سبز» شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کهکشان لوبیا سبز (green bean galaxy)‌ به دلیل ظاهر غیرمعمول و رنگ سبز درخشان به این نام نامگذاری شده است.

نخستین نمونه «کهکشان لوبیا سبز» در صورت فلکی دلو (Aquarius) و در فاصله 3.7 میلیارد سال نوری با زمین شناسایی شده است.

بر اساس اعلام رصدخانه جنوبی اروپا، درخشش سبز رنگ این کهکشان ها در میان نور شدید ساطع شده در اطراف سیاهچاله‌های غول پیکر مشاهده شده اند که از جمله نادرترین اجرام کائنات محسوب می شوند.

درحالی که گاز ناشی از انرژی یک سیاهچاله در مرکز بسیاری از کهکشان ها در حال درخشش است در کهکشان های «لوبیا سبز» تمامی و نه فقط بخش مرکز کهکشان حالت درخشان دارند.

اخترشناسان پس از این کشف با جستجو در فهرست یک میلیارد کهکشان دیگر موفق به شناسایی 16 کهکشان دیگر با ویژگی های مشابه شدند.

مناطق درخشان در کهکشان های فعال معمولا کوچک هستند، اما در کهکشان لوبیا سبز منطقه گاز یونیزه شده به اندازه خود کهکشان بزرگ است؛ اکسیژن یونیزه با درخشش سبز رنگ، ظاهری متفاوت و عجیب به این جرم آسمانی نادر در کائنات بخشیده است.

«میشا شیرمر» از محققان رصدخانه جمنی در شیلی تأکید می کند: این مناطق درخشان، محل مناسبی برای درک بهتر فیزیک کهکشان ها هستند؛ این مناطق نه بسیار بزرگ و نه فوق العاده درخشان هستند، اما امکان مشاهده جزئیات دقیق را برای محققان فراهم می کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...