رفتن به مطلب

چگونه مانیتور کامپیوتر یا صفحه تلویزیون مغناطیسی شده را سریعا و مجانی تعمیر کنیم


ارسال های توصیه شده

معمولا وقتی که شما ، یا مثلا کودکان، یک قطعه آُهن ربای قوی و یا یک یا چند بلندگوی قوی را جلوی صفحه تصویر کامپیوتر یا تلویزیون میگیرید ، و یا تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوترتان را از جایی که مدتها قرار داشته، حرکت میدهید، و یا ضربه محکمی به آن میخورد، و یا تیوبش کهنه میشه، رنگها و کلا صفحه نمایش مانیتور قاطی شده و از حالت طبیعی خارج میشوند و یا یک رنگین کمان بوجود میاد و یا یک یا چند لکه رنگی یا سبز یا نورانی بر صفحه مانیتور ظاهر میشه و می مونه. یا تار و تاریک میشه. .

 

 

در هر مانیتور یا تلویزیون فقط سه رنگ قرمز RED ، آبیBLUE و سبز GREEN وجود دارد ( اصطلاحا بهش میگن RBG ) که هرکدام توسط یک لوله شلیک کننده (electron gun ) و در هر ثانیه دهها بار به صفحه فسفری جلویی الکترون های نورانی پرتاب می کنند که اینها مجموعا یک تصویر را میسازند. و تلویزیونها و مانیتورها همگی در صفحه پشت و داخلی شان یک صفحه فلزی دارند (بعضیها هم در جلو و بیرون) که همیشه بهنگام روشن کردن صفحه مانیتور یا تلویزیون، اتوماتیک وار میدان مغناطیسی قبلا ایجاد شده را خنثی و رنگها را بدرستی ردیف کرده و نمایش میدهند . البته این یک توضیح خیلی عامیانه و ساده است... ( توجه : Safety First : ظاهرا تلویزیونها و مانیتورها - حتی در هنگام خاموشی- مقدار زیادی الکتریسیتی ساکن در خود دارند ، رعایت احتیاط اولین شرط است).

اما خیلیها تصور می کنند که حالا که تصویر و رنگها بهم ریخته پس یا باید پول زیادی به تعمیرکاران بدهند و یا آنکه آنرا دور انداخته و ست جدیدی بخرند. در حالیکه براحتی و ظرف کمتر از یکی دو دقیقه میشه این مشکل را رفع و صفحه نمایش یا تلویزیون را به شفافیت و کیفیت روز اولی که خریده بوده اید درآورد. من خودم صفحه تلویزیونم که حدود ۵-۶ سال عمرشه و یکروز وقتی روشنش کردم رنگهای نصف صفحه اش (نیمه بالایی صفحه اش) قاطی شده و همگی سبز شده بودند را بهمین آسانی و با روش شماره -۲- در کمتر از ۵ دقیقه تعمیر کردم و تصویری که از اون به بعد دارم بسیار شفاف و شاید هم بهتر از سابق است. قبلش از هرکی کمک فکری میخواستم بهم می خندیدند و می گفتند باید بندازیش دور و یه تلویزیون نو بخری یا بری ۱۰۰-۲۰۰ دلار خرجش کنی .

 

در گوگل سرچ کردم ( مثلا : fixing a magnetized tv ) و بسرعت انواع اطلاعات و راه حلهای زیر را گرفتم. در یکی از وب سایتهای امریکایی دهها پدر مادر و افراد امریکایی که همین مشکل را داشته اند این روشهای ساده را انجام و کلی خوشحال از نتایجش هستند و هرکدام صدها دلار صرفه جویی کرده اند. البته مانیتورهای بسیار جدید LCD تکنولوژی متفات تری برای نمایش رنگها دارند و ممکنه که تعمیرشان متفاوت باشه. اما تقریبا تمام تلویزیونها و مانیتورهای قدیمی و CRT را میشه با این روش ساده تعمیر کرد. بعضی وقتها هم با چندین بار روشن خاموش کردن سریع، مشکل برطرف میشه. ( و بسیاری از یونیت ها یک Degausser اتوماتیک دارند که خودبخود مشکل را حل می کنه. اما ما در باره حالتی داریم صحبت می کنیم که اونم از کار افتاده باشه. و خاموش و روشن کردن و از سیم برق درآوردن و حرکت دادن و غیره مانیتور هیچ تاثیری نداره)

 

۱- یکراه ساده اینه که یک مانیتور یا تلویزیون سالم و روشن را درست روبرو ی همدیگه و تقریبا چسبیده به مانیتور یا تلویزیون خراب قرار بدهید. و دکمه Degausser ( یعنی خنثی کردن میدان مغناطیسی) مانیتور (یا تلویزیون) سالم را بزنید . بلافاصله مشکل حل میشه.

۲- راه حل ساده دیگه استفاده از یکی دوتا آهن ربای کوچک و نیرومند است: آهنربا را با دست به جلوی مانیتور خراب شده نزدیک کرده و به آرامی شروع به حرکت دایره ای کنید. و بتدریج دایره ها را بزرگتر و دورتر از صفحه مانیتور کنید. رنگها و تصویر بسرعت تصحیح میشوند.

 

۳- دو قطعه آهنربای قوی را به یک میله یا پیچ چسبانده (خودشان به هم می چسبند و نیازی به چیزی ندارند) و میله را در یک مته برقی قرار داده و مته را با بالاترین سرعت ( با دور RPM بالا) و به شکل دورانی (دایره ای و آرام آرام) در جلو صفحه مانیتور ( یا تلویزیون ) در نزدیکترین فاصله از آن، حرکت داده و دایره هایی مثل روش شماره -۲- تولید کرده و بتدریج از مانیتور فاصله بگیرید.. مشکل بسرعت حل میشه. (نمایش تصویری و ویدئویی این راه حل => woil.ws/fixmonito ، با دهها کامنت تاییدی)

تعمیرکاران تلویزیون و مانیتور هم همین روشها را انجام میدهند. ضمنا یک وسیله ساده ای در فروشگاههای تلویزیون و مانیتور فروخته میشه بنام Degausser که دقیقا همین کاری که درین سه روش بالا توضیح داده شده را بسرعت انجام میده. دیگاسر شبیه یک فرمان اتومبیله و فقط کافیه که به آرامی و یکی دوبار آنرا به صفحه مانیتور نزدیک و دور کنید . منتهی خب قیمتش حدود ۴۰-۵۰ دلاره و شما فقط یکبار لازم دارید ازش استفاده کنید بنابراین فقط بدرد تعمیرکاران میخوره که همیشه بهش نیاز دارند و باهاش پول میسازند. ( تصویر یک دیگاسر را می بینید)

 

 

 

 

حالا چرا به این وسیله و راه حل میگن دیگاسر ( Degausser )؟ ..

 

 

میدانید که در زبان انگلیسی پیشوند DE جلوی هر فعلی قرار بدهید بمعنای ضد آن میشود : مثلا DeCentralize , DeFreez , یخ زدایی، تمرکز زدایی، ... یکی از معروفترین ریاضیدانان آلمانی که نامش همتراز ارشمیدس و نیوتون است آقای کارل فردریک (یا فرد ریش) گاس Carl Friedrich Gauss بوده که در April 30, 1777 در خانواده ای فقیر و تقریبا بیسواد در آلمان بدنیا امد و از همان بچگی - در سه سالگی- نبوغ ریاضی اش شهره خاص و عام شد و خلاصه در ریاضی و جبر و ستاره شناسی و معادلات جالب ریاضی و غیره روشهای بسیار جالب و ماندگاری خلق کرد. او همچنین تئوری میدان مغناطیسی را معرفی و توسعه داد. دیگاس چند بار ازدواج کرد و شش بچه داشت اما زنهاش همگی در جوانی فوت کردند.. بنابراین وقتی میگن می خواهیم میدان مغناطیسی را خنثی یا تعمیر کنیم از اصطلاح DEgauss کردن استفاده می کنند. به افتخار این دانشمند نابغه اسکناس ده مارکی آلمان هم بنام و با تصویر او تزیین شده و مجسمه اش هم در آلمان است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...