رفتن به مطلب

بلوك هاي يونوليتي پلي استايرن


* v e n o o s * مهمان

ارسال های توصیه شده

* v e n o o s * مهمان

[h=1]مقدمه:[/h]

بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» مدتي است كه براي ساختمان سازي در تهران و در آپارتمان هاي بلند به دليل سبكي و كم هزينه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش هاي سابق) قرار گرفته است. اين بلوك ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غير قابل اشتعال» در بازار عرضه مي شوند.

وزن هر قطعه بلوك سيماني كه در ساختمان سازي به كار مي رود، ۱۵ كيلوگرم است، در حالي كه وزن بلوك هاي يونوليتي بسيار ناچيز است و تا اندازه بسيار زيادي موجب پايين آوردن وزن ساختمان مي شود.

با وجود پوشش نسوزي كه زير و روي اين بلوك را محصور كرده است، در صورت آتش سوزي در ساختمان، اين بلوك ها تنها تا ۲۰ دقيقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ايمني اماكن مسكوني در برابر حريق و حادثه از جمله مواردي است كه بايد از نظر ايمني شهري مورد توجه قرار گيرد. در ايمني يك ساختمان موارد زيادي نقش دارد كه مي توان به مصالح به كار رفته در آن به عنوان يكي از مهم ترين موارد اشاره كرد.

معاون امور عملياتي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران در اين باره مي گويد: بسياري از مهندسين معمار بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» را به خاطر مقاوم بودن در برابر زلزله، عايق بندي و افت صدا در ساختمان سازي به كار مي برند و اين يونوليت ها به دليل كم حجم بودن و هزينه پايين در قسمت هاي مختلف ساختمان و به خصوص در كف سقف ها به كار برده مي شوند. ولي مواد شيميايي به كار رفته در اين بلوك ها غير استاندارد و بسيار زيان آور است.

 

 

 

 

گويا سازمان آتش نشاني، غيراستاندارد و خطرناك بودن اين بلوك ها را طي مكاتباتي به وزارت مسكن و مركز تحقيقات مسكن اعلام كرد تا جلوي كاربرد و استفاده آن در ساختمان سازي گرفته شود. ولي طي دو سال اخير شاهد خسارات مالي و جاني ناشي از استفاده از اين بلوك ها بوده ايم.

بلوك هاي «پلي استايرن» به دليل سبكي وزن خود، وزن نهايي ساختمان را كم مي كنند، به همين دليل در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرند. بلوك هاي مذكور نقش باروري ندارند و به همين دليل در برابر زلزله ايمن هستند. اما اين بلوك ها، در برابر آتش به راحتي حجم خود را از دست مي دهند و تنها اشكال اين بلوك ها، كمي مقاومت در برابر حرارت و شعله وري آنها است. در صورتي كه از جنس مرغوب اين بلوك ها در ساختمان سازي استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود.

 

 

 

 

 

 

[h=1]ممنوع يا مجاز:[/h]

سعيد بختياري عضو هيأت علمي «مركز تحقيقات ساختمان و مسكن» در خصوص كاربرد اين بلوك ها در ساختمان سازي به خبرنگار ايرنا، گفت: هنوز ما تجربه لازم و كافي در زمينه استاندارد بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» نداريم و چون به نتيجه قطعي در اين زمينه نرسيده ايم، نمي توانيم ادعا كنيم كاربرد اين مصالح در تمامي ساختمان ها ممنوع و يا مجاز است و در حال حاضر استانداردها، ضوابط، تجهيزات و آزمايشگاه هاي مربوط به استاندارد كردن اين بلوك ها فراهم شده است.

در ايران نه تنها اين نوع از مصالح ساختماني بلكه تعداد بي شماري از مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه از استانداردهاي اجباري برخوردار نيستند و همچنان در ساختمان سازي به كار مي روند.

با توجه به بحران خيز بودن تهران در ساختمان سازي نبايد از بلوك هاي قابل اشتعال استفاده شود و نوع غيرقابل اشتعال اين بلوك ها نيز با رعايت ضوابط محدود شود تا از حريق هاي گسترده در ساختمان ها جلوگيري شود. همچنين انبار و نگهداري اين مواد به دليل واكنش هايي كه ممكن است داشته باشند،بسيار خطرناك است و تاكنون شاهد مواردي از حريق انبار اين بلوك ها بوده ايم.

جالب اينكه اين بلوك ها برخلاف تصور و ذهنيت برخي از كارشناسان، به دليل يكپارچه نبودن در برابر ضربه كوبه اي اثرات مثبت ندارند و بر عكس در تقويت صدا اثرگذار خوبي هستند.

 

 

 

 

 

 

[h=1]ترديد در عايق بودن[/h]

يك مقام مسئول در موسسه استاندارد نيز در خصوص وضعيت استاندارد بلوك هاي «پلي استايرن» گفت: تدوين استاندارد اين بلوك هاي ساختماني به دليل تاييد خطرناك و سمي بودن، در اولويت كاري برنامه هاي اين موسسه قرار گرفته است.

او مي گويد: نشست ها و جلسات متعددي در خصوص بررسي اين موضوع تاكنون با حضور موسسه استاندارد، وزارت مسكن و وزارت صنايع در مركز تحقيقات وزارت مسكن برگزار شده است و در جلسه نهايي كه به همين منظور در اوايل خرداد ماه سال جاري در اين مركز تشكيل شد، تصميمات قطعي و نهايي در خصوص اجباري شدن استاندارد بلوك هاي «پلي استايرن» گرفته و اعلام شد.

اين مقام مسئول در موسسه استاندارد افزود: در صورت اجباري شدن استاندارد اين بلوك ها، وزارت مسكن اخطار لازم را به كليه سازمان هاي درگير با كاربرد اين مصالح خواهد داد تا جلوي استفاده و كاربرد اين بلوك ها گرفته شود.

مسئول گروه كارشناسان صوت مركز تحقيقات وزارت مسكن نيز در خصوص كاربرد بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» در ساختمان با انگيزه كاهش و افت صدا مي گويد: اين بلوك ها نمي توانند تاثيري در كاهش صدا داشته باشند اگر چه در ساخت اين بلوك ها يونوليت به كار رفته است ولي تنها به اين دليل نمي تواند عايق صوت باشد و شاهديم كه به راحتي صدا را از خود عبور مي دهند. براي كاهش صوت به چگالي نياز است وبلوك هاي سيماني از چگالي بالايي برخوردار هستند. يونوليت جاذب صوتي بهتري نسبت به بتون است و عايق صوت برتري محسوب نمي شود و به همين دليل يونوليت به تنهايي تاثيري در افت صوت ندارد.

به گفته كارشناسان تنها در صورتي كه بين ديوار دو جداره يونوليت به كار رود، افت صوتي افزايش مي يابد.

همچنين عايق هاي حرارتي هم به تنهايي عايق صوت نيستند و در صورتي كه داخل سيستم قرار بگيرند، مي توانند موجب كاهش صوت شوند

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

1fw487gp4mnfkho26ci.png

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

پلاستوفوم در ایران بنام یونولیت و آکاسیف (هر سه نام ثبت شده تجاری هستند) شناخته می‌شود که نام اصلی آن پلی‌استیرن انبساطی (Expanded Polystyrene) یا EPS است. در بسیاری از کشورهای آمریکا شمالی این محصول با نام استایرفوم(Styrofoam) شناخته می‌شود[۱]. نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و دما است که از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود. پلی استیرن در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف گردید. و در سال ۱۹۵۹ بوسیله کمپانی کوپر پلی استایرن انبساطی تولید گردید[۲] از این ماده برای عایق‌سازی، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی و بسته‌بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی استفاده می‌شود.

بسته به کاربرد، چندین نام تجاری و علمی برای یونولیت استفاده می‌شود که از رایج‌ترین آنها می‌توان به «پلی‌فوم» و «استایروفوم» اشاره کرد.

 

کاربردها

 

از یونولیت در سردخانه‌ها، استودیوهای صدا برداری و ایزولاسیون صدا در فضاهای دارای آلودگی‌های بالای صوتی و همچنین ساخت ماکت، تابلوهای تبلیغاتی موقت و دکوراسیون‌ها استفاده می‌شود از یونولیت در صنعت ساختمان در اندازه های مختلف و استاندار به عنوان بلوک های سقفی استفاده می شود

ماده اولیه

 

ماده اولیه یونولیت استایرن است و در پتروشیمی بدست می‌آید. پلی استایرن یا حرف اختصاری EPS ماده اولیه می‌باشد.

عایق بودن

 

یونولیت عایق خوبی برای صدا و گرما است:

 

  • یونولیت معمولی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر در برابر صدا ۴۲ دسی‌بل عایق است و ضخامت کمتر از ۱۰ سانتیمتر آن برای عایق صوتی کاربردی ندارد.
  • یونولیت معمولی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر در برابر انتقال گرما حدود ۳۵٪ عایق حرارتی است.

 

01-28-01-280.jpg

 

حدود 97 درصد از حجم پلاستوفوم از هوای حبس شده بین سلولهای پلاستوفوم تشکیل شده است که همین موضوع باعث می شود عایقی بسیار عالی و سبک بوجود آید . (هوا یکی از بهترین عایق هاست) و به همین دلیل برای عایق نمودن ساختمان ها در مقابل گرما , سرما و صدا از پلاستوفوم استفاده می شود و به دلیل سبک بودن و ضربه گیری بهترین گرینه جهت بسته بندی تولیدات می باشد.

همچنان پلاستوفوم می تواند در کشاورزی و در ورزش های تفریحی (موج سواری , دوچرخه سواری و ... ) و کشت بدون خاک گلخانه ای و در راه اهن و جاده سازی (جلوگیری از یخ زدن سطح زیرین جاده ها) و در صنایع هواپیما سازی و اتومبیل سازی (جهت عایق نمودن از نظر صدا) مورد استفاده قرار گیرد

 

یونولیت و مزایا و معایب استفاده از آن در ساختمان سازی

 

%db%8c%d9%88%d9%86%d9%88%d9%84%db%8c%d8%aa_%d9%88_%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c_%d8%a2%d9%86_%d8%af%d8%b1_%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86_%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c.jpg

یونولیت در واقع نوعی پلاستوفوم تحت عنوان پلی استایرن منبسط شده با علامت اختصاری EPS است که کاربردهای متعددی در امور بسته بندی ، عایق سازی ، آموزشی ، تبلیغاتی و ... دارد .

 


 

یونولیت پلیمری به رنگ سفید و عایق رطوبت ، حرارت و صدا است که در کارخانه های پتروشیمی تهیه می‌شود . این ماده با وزن حجمی بسیار کم (1.04 تا 1.09 گرم بر سانتیمتر مکعب) و دانه بندی های ریز و درشت ، بصورت گرانول ، ورق و بلوک در اندازه ها و ضخامتهای گوناگون موجود است . برش دادن آن نیز با دستگاههای برش توسط سیم داغ به راحتی انجام می شود .

 

کاربردهای یونولیت

- دکوراسیون و فضاسازی‌های موقت

- ساخت سازه‌های سبک

- ساخت ماکت و کاردستی و تابلو اعلانات

- ساخت احجام و مدل های بزرگ

- ساخت سردخانه

- ساخت استودیوهای صدا برداری

- عایق صوتی و حرارتی دیوارها

- عایق صوتی در فضاهای دارای آلودگی‌ صوتی

در صورتیکه از یونولیت برای تبلیغات شهری استفاده شود ، باید از پوشش های پلیمری برای حفاظت آن در برابر شرایط محیطی و UV استفاده شود .

از یونولیت در سیستم سقف تیرچه – بلوک بعنوان جایگزین بلوک های سفالی یا سیمانی استفاده می شود . استفاده از یونولیت (پلی استایرن منبسط شده) به عنوان بلوک سقفی ، در صورتی مناسب خواهد بود که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش سوزی ، تولرانس های ابعادی ، مقاومت (که مستقیما با چگالی مصالح ارتباط دارد) ، شکل هندسی و روش اجرای مناسب در آن رعایت گردد .

 

مزایای استفاده از یونولیت در سقف ساختمانها

- سبکی قطعات بلوک و کم شدن وزن نهایی ساختمان

- کم شدن سایز تیر و ستونها و نتیجتا کاهش مصرف فولاد و آهن

- کاهش 30 درصدی حجم بتن

- مقاومت در برابر زلزله

- عایق حرارتی ، برودتی و صوتی

- حمل و نقل سریع و آسان

- صرفه جویی در زمان اجرا و کاهش دستمزد

 

معایب کاربرد یونولیت در ساختمان سازی

بلوک های «پلی استایرن» به دلیل سبکی وزن خود ، باعث کم شدن وزن نهایی ساختمان می شوند . بلوک های یونولیتی نقش باربری ندارند و در برابر زلزله ایمن هستند . به همین دلیل در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند . اما این بلوک ها ، در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند و تنها اشکال این بلوک ها ، کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری است . در صورتی که از جنس مرغوب این بلوک ها در ساختمان سازی استفاده شود ، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود .

 

الزامات ایمنی در برابر آتش

تنها ، استفاده از نوع کندسوزشده بلوک یونولیت مجاز است و استفاده از انواع غیرکندسوز ممنوع می باشد . تولید کنندگان موظف می باشند مدارک لازم دال بر استفاده از مواد اولیه از نوع کندسوز شده برای تولید بلوک را نمایند .

مواد اولیه (پودر پلی استایرن منبسط شده محصول کارخانجات پتروشیمی) باید از نوع کندسوز باشد . در این زمینه باید مدارک فنی معتبر از کارخانه فروشنده مواد اولیه دریافت شود . مدارک فوق باید مقاومت ماده اولیه در برابر آتش را ، بر اساس استانداردهای معتبر بین المللی نشان دهد .

برای حفاظت از بلوک ها و جلوگیری از برخورد مستقیم هرگونه حریق احتمالی با آنها ، لازم است زیر سقف به وسیله پوشش مناسب محافظت شود . این پوشش باید به تیرها و تیرچه ها متصل و مهار گردد . اتصال مستقیم به بلوک پلی استایرن (مانند گچ کاری مستقیم بر روی بلوک بدون استفاده از اتصالات مکانیکی) به تنهایی مجاز نیست .

از آنجایی که دیوارهای بین واحدهای مستقل (دیوار بین آپارتمان های مسکونی یا واحدهای تجاری ، اداری مستقل و غیره) در هر ساختمان باید دارای مقاومت در برابر آتش باشند ، این دیوارها باید از لایه بلوکهای پلی استایرن عبور کرده و تا زیر سقف سازه ای (یعنی زیر تیرچه یا بتن ) امتداد داشته باشند یا به طور مناسب از مصالح ضد حریق استفاده شود ، به گونه ای که بلوکهای پلی استایرن در این قسمت بین دو فضای مجاور پیوستگی نداشته باشند و از گسترش هر گونه حریق احتمالی بین دو فضایی که به وسیله دیوار مقاوم در برابر آتش از یکدیگر جدا شده اند ، جلوگیری گردد.

بلوکهای یونولیت در محل کارگاه ساختمانی ، دور از هر گونه مواد قابل اشتعال نگهداری شوند . محل نگهداری باید طوری باشد که از احتمال ریزش یا تماس براده های داغ یا جرقه های ناشی از جوشکاری یا هر گونه شیء داغ دیگر با بلوکها پیشگیری شود . محل انبار اصلی بلوکها حتی الامکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد تا از سرایت هر گونه شعله یا حریق احتمالی به محل انبار اصلی جلوگیری شود .

توصیه می شود که از انبار کردن بلوکها به حجم بیش از 60 متر مکعب اجتناب شود . در صورت نیاز به انبار کردن مقادیر بیش از 60 متر مکعب ، بلوکها به قسمتهای با حجم حداکثر 60 متر مکعب تقسیم شده و بین هر دو قسمت حداقل 20 متر فاصله وجود داشته باشد .

کلیه کارگران و کارکنان باید نسبت به عدم استفاده از هرگونه شعله و نیز عدم استعمال سیگار در محل نگهداری بلوکها توجیه شوند و تابلوی استعمال دخانیات ممنوع در محل نگهداری بلوکها نصب گردد . تعدادی کپسول آتش نشانی نیز در نزدیکی محل نگهداری بلوکها نصب گردد .

لینک به دیدگاه

[h=1]کدام کالای ساختمانی برای شما مناسب تر است[/h]

Kodamkala.png

[h=2]يونوليت يا سفال[/h]گروه ساخت و ساز: همانطور که در شماره گذشته نشريه پيام ساختمان به شما همراهان هميشگي نشريه قول داديم، دراين شماره به بررسي کاربرد يونوليت و سفال در سقفها ميپردازيم تا دست اندركاران ساخت و ساز با در نظر گرفتن مزيتهاي هر كدام از اين مصالح، انتخاب درستتري داشته باشند. يونوليت به صرفهتر از سفال مينايي، مدير فروش شركت تيرچه سازان اخوان در اين باره به خبرنگار پيام ساختمان گفت: استفاده از بلوك يا سفال تا حدودي به كاربري ساختمانها بستگي دارد. مثلا اگر ساختمان مسكوني باشد ميتوان از يونوليت استفاده كرد اما در صورتي كه اداري و سازماني باشد، بهتر است از بلوك سفالي استفاده شود. وي افزود: در بحث اجرا ميتوان گفت؛ يونوليت از سرعت اجراي بيشتري برخوردار است ضمن اينكه قيمت آن هم ارزانتر است. علاوه بر اين به دليل هزينههاي كمتري كه براي نصب آن پرداخت ميشود، به صرفهتر هم ميشود. مينايي در رابطه با ايمني يونوليت و سفال گفت: از نظر سطح ايمني هم ميتوان گفت؛ يونوليت از وضعيت بهتري برخوردار است چرا که سفال شيره سيمان را جذب ميکند در حالي که يونوليت با بتن اين واكنش را ندارد. وي در رابطه با آتشسوزي يونوليت گفت: چنانچه الزامات يونوليت در نظر گرفته شود، از نظر مبحث حريق هم مشكلي ايجاد نميشود. حتي ميتوان پس از بتن ريزي، يونوليت را از سقف جدا كرد. مينايي خاطرنشان كرد: در مبحث انرژي هم يونوليت بهتر از سفال عمل ميكند چرا كه نوعي عايق به شمار ميرود. وي در رابطه با استاندارد يونوليتهاي ساختماني هم گفت: با توجه به اينكه برخي از توليد كنندگان يونوليت فاقد گواهي استاندارد هستند، لازم است خريداران در هنگام خريد، گواهي استاندارد را از توليد كننده مطالبه كنند. سرعت اجرا و قيمت مناسب يونوليت نارمي، مدير فروش شركت پرديس فوم نيز در اين باره به خبرنگارما گفت: يونوليت از نظر سرعت و قيمت نسبت به سفال از شرايط بهتري برخوردار است به گونهاي كه حدود 25 درصد ارزانتر تمام ميشود. وي دررابطه با استحكام و ايمني اين مصالح گفت: يونوليتها از سرعت آتشسوزي بيشتر ي برخوردارند اما آتش زا نيستند، البته منوط و مشروط به اينكه استانداردها رعايت شود. نارمي اضافه كرد: استاندارد يونوليت تدوين شدهاست اما بسياري از شركتها كه عموما به صورت زيرزميني كار ميكنند فاقد استاندارد هستند. به خاطر اينكه رعايت استاندارد باعث افزايش قيمت تمام شده توليد يونوليت ميشود، حدود 10 درصد توليدكنندگان از استاندارد برخوردارند، ضمن اينكه سازندگان هم رغبتي به خريد يونوليتهاي داراي نشان استاندارد ندارند چرا كه گرانتر هستند. در اين شرايط شركتهايي كه داراي نشان استاندارد هستند، ترجيح ميدهند؛ استاندارد توليد نكنند چرا كه در رقابت با قيمت توليدكنندگان غيراستاندارد محكوم به شكست هستند و استاندارد فقط به نوعي اعتبار شركت را بالا ميبرد. مدير فروش شركت پرديس فوم افزود: توليد يونوليت به صورت غيرقانوني هزينه چنداني ندارد و با حدود 60 ميليون تومان ميتوان يك واحد توليدي راه اندازي كرد اما توليد به صورت استاندارد به مراتب هزينه بر است. وي در پايان گفت: يونوليت در كشورهاي ديگر مورد استفاده قرار ميگيرد اما در كشورهاي توسعه يافته از مصالح ديگري به جاي آن استفاده ميكنند. يونوليت براي استفاده در سقف مناسبتر است شايان اميني، يكي از دست اندركاران كارخانه "سفال ران" هم در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: سرعت اجراي يونوليت بيشتر از سفال است و از نظر رعايت مبحث 19 هم خاصيت عايق كنندگي بيشتري دارد و در ضمن از وزن كمتري هم برخوردار است. براي اينكه سفالها خاصيت عايق بودن داشته باشند، از يونوليت در آنها استفاده ميشود، حال شما تصور كنيد كه مصالح مورد نظر به طور كامل از يونوليت تشكيل شده باشد، بنابراين قطعا عايق تراز سفال است و چنانچه الزامات و استانداردهاي يونوليتها رعايت شود، در برابر حريق هم مقاومت مطلوبي دارند. وي در پايان گفت: توليد كننده سفال هستيم اما بايد قبول كنيم كه يونوليت براي استفاده در سقف از مزيتهاي بيشتري نسبت به سفال برخوردار است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...