رفتن به مطلب

وضعیتهای 8گانه تقاضا برای محصولات


ارسال های توصیه شده

وضعیت تقاضا برای محصولات یک سازمان ممکن است به یکی از حالتهای ذیل باشد:

 

1-تقاضای منفی:وضعیتی که در آن بخشهایی از بازار در برابر کالا و خدمات سازمان واکنش بسیار منفی داشته باشند,بطوریکه گاهی برای اجتناب از خرید یک محصول,حاضر باشند بهای بیشتری برای محصولات مشابه بپردازند,حاکی از وجود تقاضای منفی است.(وظایف واحد بازاریابی: در چنین وضعیتی بر عهده مدیر بازاریابی است که زمینه های مثبتی را برای عرضه کالاها و خدمات سازمان ارائه کند و میان عرضه و تقاضای محصولات,نوعی تعادل ایجاد کند.این گونه فعالیتها را تلاش برای تغییر در تقاضای بازار می نامند.)

 

2-فقدان تقاضا:گاهی اوقات سازمانها با مساله فقدان تقاضا برای محصولات و خدمات خود مواجه میشوند.(وظایف واحد بازاریابی:در این مواقع مدیر بازاریابی باید کوشش کند تا هر کالا را فقط به متقاضی آن ارائه دهد و همزمان با این اقدام,تلاش کند تا کالاهای مورد نظر به نحو مطلوبتری در محیط شناسانده شوند.به طوری که به مرور حد مطلوبی از تقاضا برای آن کالا ایجاد شود.)

 

3-تقاضای پنهان:هرگاه مردم نیاز شدیدی به استفاده از نوعی خدمت یا کالا داشته باشند,ولی به دلیل عدم آشنایی با آن بر این نیاز خود واقف نباشند,تقاضای پنهان وجود دارد.(وظایف واحد بازاریابی:در این حالت مدیر بازاریابی با فعال کردن واحدهای تحقیقات بازاریابی و تحقیق و توسعه برای شناسایی بهتر نیازهای بازار و سرمایه گذاری برای تامین آن اقدام کند.).

 

4-کاهش تقاضا:هرگاه میزان تقاضا برای کالاها یا خدمات یک سازمان بتدریج کاهش یابد,مدیر باید پس از بررسی عوامل بازار,تدابیر مقتضی را برای افزایش تقاضا اتخاذ کند,در غیر اینصورت تقاضا بازهم کاهش خواهد یافت.

 

5-تقاضای نامنظم:اگر در برخی از مقاطع زمانی یا دوره های خاص از سال,به دلیل بروز نوسانات شدید در تقاضا,اهداف کمی تولید دستخوش تغییرات نامنظم گردد,مدیر باید برای انطباق و هماهنگ ساختن عرضه و تقاضا تلاش کند.

 

6-تقاضای متعادل:اگر میزان تقاضا برای محصولات سازمان و میزان عرضه آن در مقاطع زمانی متفاوت,تعادل داشته باشند,سازمان در شرایط مطلوبی قرار دارد.به همین دلیل معمولا توصیه میشود که مدیر برای حفظ تقاضای متعادل کوشا باشد زیرا این حالت برای مدیر بازاریابی حالت بسیار مطلوبی است.

 

7-تقاضای بیش از حد:اگر میزان تقاضا برای کالاها و خدمات معینی,از میزان عرضه آنها توسط سازمان خیلی بیشتر باشد وظیفه مدیر بازاریابی آن است که با هماهنگی واحدهای تدارکات و تولید,برای تامین تقاضای اضافی تلاش کند,بدیهی است که در چنین اوضاعی باید هزینه های تبلیغاتی بررسی شوند تا در صورت لزوم به مبزان قابل توجهی کاهش یابند.

 

8-تقاضای مضر:اگر مصرف کالاها و خدمات مورد تقاضای جامعه,برای سلامت مصرف کنندگان مضر باشد و تامین آنها به صلاح جامعه نباشد ,مدیر باید تلاش کند تا با افزایش آگاهی جامعه در مورد مضرات کالاها و محصولات مذکور,تقاضای آن را کاهش دهد و از تولید و فروش آن جلوگیری کند.

 

منبع:مبانی سازمان و مدیریت دکتر علی رضائیان ص 409و410

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...