رفتن به مطلب

ربات‌های پرستار چقدر برای سالمندان دوست‌داشتنی‌اند؟


ارسال های توصیه شده

[h=1] ربات‌های پرستار چقدر برای سالمندان دوست‌داشتنی‌اند؟

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي

کد خبر: 91080704035

یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ربات‌ها برای کمک به افراد سالمند در انجام امور روزانه‌شان دارای توانایی‌های بالقوه‌اند؛ اما آیا سالمندان هم مایل به استفاده و پذیرش این فناوری نوین هستند؟

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان موسسه فناوری جورجیا به این پرسش پاسخ مثبت می‌دهند البته به شرطی که وظایف روزانه شامل مراقبت شخصی یا فعالیت‌های اجتماعی نباشد.

این محققان در مطالعه خود نخست فیلمی ویدیویی با محتوای توانایی‌های ربات‌ها به بزرگسالان دارای سنین بین 65 تا 93 سال را نمایش دادند و سپس با این افراد درخصوص تمایلاتشان در گرفتن کمک از ربات‌ها در انجام 48 مسئولیت خانگی مصاحبه کردند.

شرکت‌کنندگان در مجموع کمک ربات را به یاری انسان‌ها در انجام کارهای منزل از جمله تمیز کردن آشپزخانه و شست‌وشوی لباس‌ها ترجیح دادند اما در مورد پوشیدن لباس، خوردن و حمام گرفتن، آن‌ها کمک انسان‌ها را به کمک ربات‌ها ترجیح دادند.

این افراد همچنین کمک انسان‌ها را در انجام فعالیت‌های اجتماعی از جمله تلفن کردن به اعضای خانواده و دوستان و سرگرم‌کردن میهمان‌ها ترجیح دادند.

به گفته اسمار یکی از روانشناسان مدرسه روانشناسی جورجیا، باورهای اشتباه فراوانی در خصوص نظرات سالمندان در مورد ربات‌ها وجود دارند. این در حالی است که افرادی که در این پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند در مورد نقش ربات‌ها در زندگی روزمره خود بسیار خوش‌بین و امیدوار بودند.

این موضوع در برنامه‌های طراحان مبنی بر معرفی ربات‌ها برای کمک در امور منزل نقش شایان توجهی را ایفا خواهد کرد.

اسمار و پروفسور وندی روجرز یکی دیگر از اعضای این تیم علمی، به این نکته پی بردند که ترجیحات سالمندان درخصوص وظایفی از قبیل مصرف دارو متنوع بودند. برای نمونه، بزرگسالان تمایل خود مبنی بر استفاده از ربات جهت یادآوری مصرف داروهایشان را تایید کردند اما ترجیح دادند یک انسان به آن‌ها در تصمیم‌گیری مبنی بر مصرف نوع دارو کمک کند.

این امر بیانگر این واقعیت است که سالمندان درخصوص اتخاذ تصمیم‌گیری کمتر به ربات‌ها اعتماد می‌کنند تا در موضوعاتی چون نظارت یا کمک فیزیکی. بنابراین محققان باید درخصوص عدم تعمیم دادن ترجیحات آن‌ها هشیار باشند.

سالمندان مسن‌تر حاضر در این مطالعه، سالم و مستقل بودند و نزدیک به 75 درصد از آن‌ها اعلام کردند که از فناوری‌های روزانه از جمله تلفن همراه استفاده می‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیز معتقد بودند که به کمک فوری نیازی ندارند.

تیم علمی حاضر در این پروژه هم‌اکنون در حال طراحی مطالعات آتی در مورد بزرگسالانی است که به کمک جهت انجام امور روزانه خود نیازمند هستند.

موسسه ملی سلامت حامی مالی این پژوهش بود که جزئیات آن هفته جاری میلادی در «جلسه سالانه انجمن ارگونومی مولفه‌های انسانی» ارائه خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...