رفتن به مطلب

بیوگرافــــی / آدری هپبورن Audrey Hepburn


ارسال های توصیه شده

13510577131.jpg

نام : Audrey Kathleen Ruston

ملیت : بریتانیایی

تولد : 4 می 1929 در بروکسل بلژیک

مرگ : 20 ژانویه 1993

پیشه : بازیگر و فعال بشر دوستانه

سال های فعالیت : 1949-1989

همسر ها : مل فرر و آندره دوتی

آدری هِپبورن به انگلیسی (Audrey Hepburn) هنرپیشه مشهور آمریکایی بلژیکی‌تبار سینما و تئاتر بود.

این هنرپیشه باریک‌اندام و خوش‌پوش، به‌خاطر زیبایی فریبنده، ایفای نقش ماهرانه و در عین حال معصومانه‌اش در فیلم‌ها و اقدامات بشردوستانه‌اش برای کودکان نیازمند، شهرت داشت. هپبورن همچنین برنده جایزه اسکار بود.

لینک به دیدگاه

زندگینامه :

آدری هپبورن در ۴مه ۱۹۲۹ در شهر بروکسل پایتخت بلژیک به دنیا آمد. پدرش بانکدار ثروتمند بریتانیایی و مادرش بارونِس هلندی بود. دوران کودکی‌اش را در زمان جنگ جهانی دوم، در هلند سپری کرد. او از ازدواج قبلی مادرش دو برادر خوانده نیز داشت.

استعداد او در دوران مدرسه توسط یک بالرین کشف شد ولی به دلیل جنگ نتوانست به کار خود ادامه دهد ولی این عشق نسبت به باله همیشه در وجود او بود تا بالاخره از همان طریق نیز وارد عالم سینماشد. وی روزی در لابی یک هتل با چند موزیسین در حال رقص بود که کارگردان تئاتر جیجی که هنوز به دنبال بازیگر نقش اولش بود او را می بیند و با وجود رد درخواست توسط آدری او با اصرار او را وارد نمایش خود می‌کند. این نمایش درآمد و شهرت نسبتا خوبی برای وی به دنبال داشت.

پس از نقش‌هایی کوتاه در چند فیلم بریتانیایی، توسط ویلیام وایلر برای ایفای نقش «پرنسس آن» در تعطیلات رومی اتنخاب شد و برای ایفای آن برنده جایزه اسکار شد. در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰، یکی از بازیگران مطرح نقش اول زن در هالیوود بود و چهار بار نامزد اسکار شد.

از سال ۱۹۸۳ تا پایان زندگی‌اش سفیر یونیسف بود و مدال آزادی ریاست جمهوری را به سبب کمک‌های خیرخواهانه‌اش دریافت کرد.

در سال ۱۹۹۹، بنیاد فیلم آمریکا (American Film Institute)، وی را سومین ستارهٔ بزرگ بازیگران زن در همٔه دوران معرفی کرد.

او در سال ۱۹۹۳ در اثر ابتلا به سرطان روده در سوئیس درگذشت

لینک به دیدگاه

در ستایش بی گناه سینما

 

یلی وایلدرکارگردانی که علاوه بر "سابرینا" در "عشق در بعد از ظهر" هم با ادری هپبورن همکاری کرده بود درباره این ستاره صحبت های جالبی زده است:« چقدر درونش احساس داشت، حسی که ارتباط برقرار می کرد. ولی آیا ***ی بود؟ بیرون دوربین یک هنرپیشه ی عادی بود. خیلی لاغر بود، انسان خوبی بود.گاهی همانطور که روی صحنه ایستاده بود ناپدید می شد. ولی چیز دوست داشتنی ای داشت، واقعا پرستیدنی بود. آدم به این موجود لاغر و ترکه اعتماد می کرد. ولی وقتی جلوی دوربین قرار می گرفت می شد خانم ادری هپبورن. می توانست در قالب زنی ***ی برود، که تاثیرش هم برای خودش چیزی بود»

 

می گویند ترومن کاپوت نویسنده "صبحانه در تیفانی" به محض آنکه شنیده ادری قرار است نقش زن فیلم را بازی کند، ناراحت می شود و می گوید که نقش را برای مریلین مونرو نوشته است. ولی ادری با چنان قدرتی بازی می کند که همه منتقدان می گفتند که این نقش برای ادری ساخته شده بوده است.

سپس ادری هپبورن در کنار دیگر ستاره زیبای هالیوود شرلی مک لین قرار می گیرد و « ساعت بچه ها» حاصل همراهی این دو دوست داشتنی است. اظهار نظر جالب و مشهور شرلی مک لین هم درباره ادری بسیار به یادماندنی است: «او به من یاد داد که چطور لباس بپوشم و من هم یادش دادم که چطور فحش بدهد»

هپبورنِ جادویی سپس در فیلم « بانوی زیبای من» به ایفای نقش می پردازد. ادری در اواخر دهه 60 کم کارتر از همیشه می شود و در معدود فیلم هایی نظیر " رابین و ماریان" و " همیشه" که فیلمی به کارگردانی اسپیلبرگ است ظاهر می شود.

هپبورن یکی از 9 بازیگریست که هر چهار جایزه اسکار، تونی، امی‌(جایزه تلویزیونی، هم ردیف اسکار) و گرمی ‌(جایزه موسیقی هم ردیف اسکار)را برده.

 

البته وی در طول مدت کم کاری خود به فعالیت های خیرخواهانه روی می آورد و از سال 1988 سفیر مخصوص یونیسف می شود و به یاری کودکان آفریقایی و آمریکای لاتین مشغول می شود. ادری هپبورن در بیستم ژانویه 1993 در سوئیس بر اثرسرطان چشمان سحرآمیزش را به روی دنیا می بندد.

بدون تردید دیگر ستاره ای به صلابت ادری هپبورن در دنیای سینما ظهور نخواهد کرد. مجله امپایر ادری را به عنوان «برترین ستاره تمام دوران» برگزید.

لینک به دیدگاه

فیلم های ماندگار

 

دختر مونته کارلو (1951

عیاشی (1951

خنده در بهشت (1951

تبهکاران لاوندر هیل (1951

قصه همسران جوان (1951

ما همه به مونته کارلو می‌رویم (1951

مردم مخفی (1952

روز بارانی در تقاطع بهشت (1952

تعطیلات رمی‌(1953

سابرینا (1954

جنگ و صلح (1957

نمایش تهیه کنندگان (1957) _ (مجموعه تلویزیونی – بازی در یک قسمت

عشق در بعد ازظهر (1957

کاخ‌های سبز (1959

داستان راهبه (1959

نابخشوده (1960

صبحانه در تیفانی (1961

ساعت بچه‌ها (1961لال بازی (1963

با هم در پاریس (1964

بانوی زیبای من (1964

چگونه یک میلیون دلار بدزدیم؟ (1966

دو نفر در جاده (1967

تا تاریکی صبر کن (1967

 

رابین و ماریان (1976

 

خط خون (1979

 

همه آنها خندیدند (1981

 

زندگی در میان دزدان (1987

 

همیشه (1989

 

13510577142.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...