رفتن به مطلب

نانوبلوری کردن سطح فلزات با هدف پیشگیری از خوردگی


ارسال های توصیه شده

محققان گروه خوردگی بخش مهندسی مواد دانشگاه تربیت مدرس در پژوهشی با نانوبلوری کردن سطح فلزات به وسیله عملیات مکانیکی سطحی، خواص تریبولوژیکی آنها را ارزیابی کردند. در سال های اخیر مواد نانوبلوری (با اندازه دانه کمتر از ‌١٠٠ نانومتر) به طور فزاینده ای به خاطر خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی منحصر بفرد مورد توجه بوده اند. با توجه به اینکه بسیاری از تخریب ها و شکستها بر روی سطوح مواد رخ می دهد، بنابراین ایجاد نانوساختار در سطح مواد می تواند به طور موثر رفتار کلی مواد را بهبود بخشیده و به افزایش کاربردهای صنعتی و عمر کاری مواد مهندسی منجر شود.

فرزاد کارگر، کارشناس ارشد مهندسی مواد – خوردگی با بیان این مطلب در تشریح طرح پژوهشی خود گفت: تغییر شکل پلاستیک شدید در سطح فلزات به وسیله گلوله های پر انرژی، یکی از روش های نانوبلوری کردن سطح فلزات است.بدین منظور دستگاه عملیات مکانیکی سطحی ساخته شد و نانو ساختار بر روی سطح فلزات فولاد زنگ نزن ‌٣١۶ و مس با خلوص ‌٩/٩٩ در زمان های ‌۵/٠ ، ‌١ ،‌٢ ،‌٣ و ‌۵ ساعت ایجاد شد. ضخامت لایه تغییر شکل پلاستیک با استفاده از میکروسکوپ نوری و اندازه دانه در سطح این فلزات از طریق تکنیک پراش پرتو ایکس، اندازه گیری شدند.

وی در ادامه به نتایج به دست آمده اشاره کرد و افزود: نتایج حاکی از افزایش حدود ‌۵٠ درصدی ریزسختی برای فولاد زنگ نزن ‌٣١۶ و مس خالص داشت. زبری سطح نانوبلوری برای زمان های کم و متوسط عملیات مکانیکی سطحی افزایش یافت و سپس ثابت شد و برای زمان های سه و پنج ساعت کاهش یافت و ثابت شد. ضریب اصطکاک برای نمونه های مس نانوبلوری در حدود ‌١٠درصد و برای نمونه های فولاد زنگ نزن ‌٣١۶ در حدود ‌٣٠ درصد کاهش یافت. مشاهدات میکروسکوپ الکترونی روبشی پس از آزمایش های سایش سطح بدون ترک را برای نمونه های نانوبلوری در مقایسه با نمونه های درشت دانه نشان داد. گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر علیرضا صبور روح اقدم، عضو هیات علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...