رفتن به مطلب

روش توليد و كاربردي تازه براي الماس


ارسال های توصیه شده

امروزه ديگر آنچنان كه شيميدان ها مي پنداشتند تهيه الماس كار دشواري به نظر نمي رسد.روشي كه به تازگي جهت توليد ساده و ارزان الماس به كار گرفته شده مي تواند در آينده به روشي صنعتي با كاربردي گسترده جهت پوشاندن مواد با الماس بينجامد.در اين فرايند الماس به شكل جواهر و با قيمت بالا توليد نمي شود چنان كه قطر بلورهاي الماسي كه از اين روش به دست مي آيد بيش از 5 نانو متر نيست.هزينه هاي توليد اين نوع الماس به اندازه اي چشمگير پايين است از اين رو از آن مي توان براي كاربردهايي همچون توليد بالشتك هاي ترمز خودروها بهره گرفت.در كنار اين روش دو فرايند ديگر نيز براي توليد الماس وجود دارد.

 

 

در اين فرايند ها در فشارهاي بسيار بالا يا در جريان پلاسماي پرانرژي سيلسيم از تركيب سيلسيم كربيد حذف مي شود.اما هزينه هر دو روش بسيار بالاست و تنها در مقياس هاي كوچك كاربرد دارند.

 

 

يوري گوگتسي از دانشگاه دركسل فيلادلفيا در فشار هواكره موفق به پياده سازي روش ياد شده براي توليد الماس در يك كوره شد.گروه پژوهشي او مخلوطي از گاز كلروهيدروژن را در دماي 1000درجه سلسيوس از رويSiCگذراندند. هنگامي كه كلر با سيلسيم واكنش مي دهد. كربن به جا مانده به صورت بلورهايي در ابعاد نانو متر در شكل الماس و يا گرافيت و چند شكل غير معمول كربن ترتيب مي يابد كه از آن جمله مي توان به لوله هاي نانو ,كربن هاي پيازي شكل و لونسدانيت كه شكلي كمياب از كربن با بلورهاي شش وجهي است اشاره كرد.گفتني است كه اين شكل كمياب به طور طبيعي تنها در محل برخورد شهاب سنگ ها با زمين ايجاد ميشود.

 

لايه نازك بلورهاي كربن كه به اين ترتيب تشكيل مي شود پوششي سخت شبيه به الماس است و ساختار غير معمول آن ويژگي هاي خاصي به آن داده است.اين ماده جاذب رطوبت و رساناي جريان الكتريسيته است.

 

به هرحال در پي توليد اين نوع الماس دايتر گروئن از آزمايشگاه بين المللي آرگون در ايالت الينويز بر اين باور پا فشاري مي كند كه اين ماده نمي تواند به درستي خواص مكانيكي خود را حفظ كند.او مي گويد پيوند ميان بلورهاي ريز نمي تواند به اندازه كافي براي كاربردهاي ياد شده محكم باشد.)

 

او همچنين بر اين باور است كه اين فرايند بسيار محدود است زيرا تنها مي توان آن را روي سيلسيم كربيد پياده كرد.

 

 

 

رشد

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...