رفتن به مطلب

کشف سیستم ستاره‌یی با دو جفت خورشید!


ارسال های توصیه شده

[h=1] کشف سیستم ستاره‌یی با دو جفت خورشید!

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91072516504

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷

3

تیم تحقیقاتی دانشگاه ییل با همکاری دو منجم آماتور آمریکایی موفق به کشف سیاره ای دور دست شده اند که در نخستین سیستم خورشیدی با چهار ستاره قرار دارد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منجمان آماتور در قالب پروژه ای تحت عنوان شکار سیارات بیگانه با محققان دانشگاه ییل همکاری کرده و از داده های جمع آوری شده تلسکوپ فضایی کپلر برای یافتن سیارات جدید استفاده می کنند.

تلسکوپ فضایی کپلر ناسا که از ماه مارس 2009 به فضا پرتاب شده تاکنون شواهدی از وجود بیش از دو هزار و 300 سیاره بیگانه احتمالی جدید به دست آورده است.

5 سیستم ستاره‌ای با دو جفت خورشید

دو منجم آماتور آمریکایی با استفاده از این داده ها و با کمک تلسکوپ های «کک» در هاوایی موفق به کشف سیاره بیگانه جدیدی شده اند که در حال چرخش به دور دو ستاره بوده و به طور همزمان دو ستاره دیگر به دور این ستاره ها در حال چرخش هستند.

سیاره بیگانه PH1‌ یک سیاره گازی غول پیکر بزرگتر از نپتون است که شعاع آن 6.2 برابر زمین بوده و نخستین نمونه سیستم خورشیدی با چهار ستاره محسوب می شود.

طول سال و زمان گردش به دور یک جفت ستاره میزبان در این سیاره گازی غول پیکر 138 روز است.

دو ستاره دیگر که به دور ستاره های سیاره PH1 در حال گردش هستند، در فاصله یک هزار واحد نجومی (AU)‌ قرار دارند؛ یک واحد AU‌ فاصله زمین تا خورشید است که حدود 150 میلیون کیلومتر عنوان می شود.

کشف سیاره بیگانه PH1‌ توسط تیمی از محققان نجوم حرفه ای از انگلیس و آمریکا تأیید شده است.

دانشمندان تاکنون تنها شش سیاره با دو ستاره میزبان کشف کرده اند که اصطلاحا سیارات دو دویی (circumbinary planets)‌ نامیده می شوند و این نخستین نمونه سیستم خورشیدی با دو جفت ستاره محسوب می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...