رفتن به مطلب

افقی تازه در آینده الکترونیک با رویکرد ابداعی دو فیزیکدان ایرانی


ارسال های توصیه شده

[h=1] افقی تازه در آینده الکترونیک با رویکرد ابداعی دو فیزیکدان ایرانی

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91072314652

یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴

3

دانشمندان ایرانی مؤسسه فناوری ماساچوست ابداع جدیدی ارائه کرده‌اند که از رویکرد پوشش‌دهی اجسام در حوزه ذرات برای پنهان کردن آنها در برابر الکترون‌های عبوری استفاده می‌کند و می‌تواند به تولید دستگاه‌های ترموالکتریک مؤثرتر و گونه‌های جدید دستگاه‌های الکترونیکی منجر شود.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌، پژوهش جدید مونا زبرجدی، دانشیار دانشگاه روتجرز و کیوان اسفرجانی، دانشمند موسسه فناوری ماساچوست اکنون در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

معمولا الکترونها از میان یک ماده به شیوه مشابه حرکت امواج الکترومغناطیسی مانند نور عبور می‌کند که رفتار آنها قابل توصیف با معادلات موج است.

«زبرجدی» و «اسفرجانی» از این امر برای جمع‌آوری مکانیزم‌های پوششی پنهان کننده اجسام از منظر دید در جهت پوشش دهی ذرات در برابر حرکات الکترون‌ها استفاده کرده‌اند که یک بخش اساسی در دستگاه‌های الکترونیکی و ترموالکتریک به شمار می‌رود.

پژوهش‌های پیشین در مورد پوشش‌دهی اجسام از منظر بیننده بر متامواد ساخته شده از مواد مصنوعی با ویژگی‌های غیرمعمول تکیه داشتند. ساختارهای ترکیبی مورد استفاده برای پوشش‌دهی باعث خم شدن نور در اطراف یک جسم و در نهایت نامرئی شدن آن می‌شوند.

این محققان از نانوذرات با هسته یک ماده و پوسته یک ماده دیگر الگوبرداری کردند؛ اما در این مورد به جای این که الکترونها در اطراف ذرات خم شوند، از میان آنها عبور می‌کنند. مسیر آنها ابتدا از یک راه خم شده و دوباره باز می‌گردد، بنابراین به مسیری که آنرا آغاز کرده بودند، باز می‌گردند.

این شیوه در شبیه‌سازی‌های رایانه‌یی از عملکرد مثبتی برخوردار بوده و اکنون این محققان ایرانی قصد دارند دستگاههای واقعی را برای مشاهده قابل انتظار بودن عملکرد آنها بسازند.

آنها همچنین قصد دارند امکان استفاده از این شیوه را بر روی مواد دیگر مانند ورق‌های دوبعدی گرافن بسنجند که ممکن است از ویژگی‌های جانبی جالب دیگری برخوردار باشد.

شبیه‌سازی این دانشمندان از ذرات به اندازه چند نانومتر استفاده کرده است که با طول موج الکترونهای سیال مطابقت داشته و جریان الکترون‌ها را در سطوح انرژی خاص با مقدار مقایسه شده با راهکارهای سنتی تغلیظ بهبود می‌بخشند. این کار می‌تواند به *****ها یا حسگرهای موثرتر منجر شود.

این مفهوم همچنین می‌تواند به گونه جدیدی از سوئیچ‌ها برای دستگاههای الکترونیکی منجر شود. این سوئیچ می‌تواند با تغییر بین حالت شفافیت یا تار بودن در برابر الکترون‌ها، جریان آنها را خاموش و روشن کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...