رفتن به مطلب

معماری باغ ژاپنی


ارسال های توصیه شده

1ugy3f72fg8vl7aykcc.jpg

 

مهمترین عنصر در باغ اروپایى هندسه است. هندسه (یا تفکر) در باغ اروپایى نقش تعیین کننده اى دارد. هندسه آن قدر اهمیت دارد که حتى شمشادها در باغ اروپایى فرم دیوار پیدا مى کنند. حتى گیاه را وادار به ایفاى نقش به صورت یک جسم مصنوعى مثل دیوار کرده اند. کوشک ها در باغ اروپایى در نقاط بلند و مرتفع ساخته مى شوند تا احاطه کامل بر روى باغ و طبیعت داشته باشند با این کار مقام انسان برتر از طبیعت و بالاتر از آن قرار مى گیرد.

 

اما در باغ ژاپن همه چیز برعکس است. در آنجا از فرم هاى هندسى منظم خبرى نیست. با این که همه درخت ها و گیاهان با فکر، طرح و نقشه کاشته مى شوند اما خبرى از نظم هاى همیشگى نیست. گویى این درخت ها و گیاهان خودرو بوده اند. کوشک ها نیز کاملاً هم سطح طبیعت و گاهى در پائین ترین سطح باغ یعنى هم سطح دریاچه ساخته مى شدند. در این مقایسه مى بینیم که ژاپنى ها چقدر خود را نزدیک و در طبیعت مى بینند. انسان بخشى از طبیعت است نه فراتر ازآن.

 

 

در طراحی باغهای ژاپنی گیاهان غیر مشترک طوری انتخاب می شوند که هم طبیعی باشند و هم هنرمندانه.متوازن و در عین حال نامتقارن.آنها به صورت منظم و نامنظم در کنار هم چیده می شوند.به طورکلی عناصرطبیعی به منظور تداعی یک مفهوم غیرمجرد عمیق به کار می روند.به این ترتیب آنها درک عمیقی از هارمونی را با احترام به جایی که هستیم-دنیای طبیعی-زنده می کنند.باغ سنتی سنگی ژاپنی بر اساس ترتیب منظمی از اشیاء شکل یافته اند که هدف آن خلق منظر وفضای معمارانه است یک باغ سنگی نوعی از فضا است که ارتباط تنگاتنگی با محل قرارگیری مشاهده کننده دارد. مکانی که بازدید کننده در آن به درستی از هارمونی اشیاء می رسد.

 

d0qn9u1g8n0h7p8jv3.jpg

 

v8xzb3x7ik8ch625zcfg.jpg

 

1org50ruu3dm5uthen.jpg

 

lefh3u97fmxo6pjui23x.jpg

لینک به دیدگاه

رایوآنجی

 

رایوآنجی به جرات زیباترین و معروفترین باغ سنگی ژاپنی است .این باغ که در کیوتو و در حیاط معبدی به همین نام ساخته شده است. این باغ در ابعاد ۳۰*۱۰ متر به صورت مستطیل طراحی شده است با ۱۵ سنگ که در ۵ گروه دسته بندی شده اند.نقطه ی تعیین شده ای در ایوان مشرف به باغ وجود دارد که می گویند با استقرار در آن حسی مثل خواب آلودگی یا خلصه به انسان دست می دهد که زمینه ی مناسبی برای تمرکز و مدیتیشن فراهم میکند و به هدف ایجاد معبد که همانا خلق محیطی مناسب برای رسیدن به آگاهی است کمک می کند.

 

در این باغ مانند سایر گونه ها نگاهمان باید متفاوت باشد و در پس هر نشانه در جست و جوی حقیقتی باشیم که بر پایه ی تفکرات ژاپنی با آنها آشناییم.

 

 

گلها و بوته ها

 

باغ های موخر ژاپنی میزبان صدها نوعاز انواع گلهای باغی بودند و تنوع زیادیاز گیاهان گلدار-درختان-گیاهان میوه دار-انواع نی ها و علف ها به صورت معمولدر آنها وجود داشت.اما در باغهای تاریخی این تنوع محدود است.فقط بعضی از گیاهان دیده می شوند به ویژه:

 

گیاهان آبی مثل:زنبق- نیلوفر آبی

 

گیاهان گلدار مثل:داوودی -کاملیا -گل صدتومانی

 

بودایی: مظهر آبهای آغازین-

 

تائویی: گل طلایی -شکوفایی معنوی

 

چینی: پاکی-حفاظت-ظرافت روحانی -صلح

 

گل صدتومانی:ازدواج-باروری-بهار-ثروت و نشاط

 

کاملیا:مرگ نا گهانی

 

داوودی:طول عمر-شادی-علامت مشخصه ی ژاپن

 

زنبق:لطافت – عاطفه – زیبایی منزوی شده

 

 

راه ها

 

باغهای ژاپنی مانند سایر باغها در معرض خطرتخریب توسط گامهای ما هستند.بیشتر طراحان باغ سعی داشته اند بازدیدکنندگان را در مسیری مشخص هدایت کنند.مصالح استفاده شده در این راهها شامل طیف وسیعی از سنگ های مسطح می شود.گاهی این راهها طوری ساخته می شوند که بیننده مجبور شود به آرامی و به دقت در باغ حرکت-کند و به منظور توجه به چشم اندازها وقت بیشتری را صرف کند. مسیر حرکت در باغهای ژاپنی با بسیاریاز باغها متفاوت است.در این باغها راهها منظم و خط کشی شده نیستند.خم می شوند دور می زنند به نفع یک درخت کنار می روند اما هرگز خود راتحمیل نمی کنند.و اینگونه است که به انسان این احساس دستمی دهد که در محیطی خودمانی بسیار شبیه به طبیعت آشنا گام بر می دارد. در باغ های چای برای نشان دادن مسیردرست حرکت به مهمان در ابتدای تقاطع ها روی سنگی که در ابتدای مسیر نادرست قرار دارد یک قطعه سنگ که دورش نواری از کاه پیچیده شده قرار میدهند به این معنا که:از این راه عبور نکنید. گاهی از پایه ی سنگی ستونهای معابد تخریب شده یا هر ساختمان دیگربه عنوان سنگفرش استفاده می شده است.

 

منبع:کوپر-جین-فرهنگ مصورنمادهای سنتی

 

mujf7pzp80nhtav9a7.jpg

 

d8s4ku8zgtkua5j37xsi.jpg

 

def32pu4l835kgxt.jpg

 

kgrfvp6ima9nwunigmzl.jpg

 

ywvcv104dyjiskkazti.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...