رفتن به مطلب

گوش‌خراش‌ترین صدای جهان چیست؟


ارسال های توصیه شده

[h=1] گوش‌خراش‌ترین صدای جهان چیست؟

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي

کد خبر: 91072113374

جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۴

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پژوهشگران انگلیسی در مطالعه‌ای موفق به شناسایی گوش‌خراش‌ترین صدای جهان از میان صداهای نامطبوع شدند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این مطالعه که در دانشگاه نیوکاسل انگلستان صورت گرفت، افراد حاضر در نمونه موردی به مجموعه‌یی از 74 صدای ضبط شده گوش دادند و همزمان فعالیت مغز آن‌ها توسط یک اسکنر ام آر آی اندازه‌گیری ‌شد.

پژوهشگران دریافتند: صدای کشیده شدن چاقوی تیز بر روی بطری شیشه‌ای بدترین صدای گوش‌خراش است و صدای کشیده شدن چنگال بر روی شیشه به عنوان دومین صدای بد برگزیده شد. این در حالی بود که صدای کشیده شدن یک قطعه گچ بر روی تخته سیاه، در رتبه سوم جای گرفت.

اسکن‌های حاصل نشان دادند که صداهای ناخوشایند پاسخی قوی‌تر را در مغز در مقایسه با اصوات خوشایند مانند صدای آب حباب‌دار تحریک می‌کنند.

در حالی که اصوات توسط قشر شنوایی مغز پردازش می‌شوند، صداهای نامطبوع آمیگدالا (ناحیه پردازشگر عواطف در مغز) را تحریک می‌کند.

برای مثال، هنگامی که فردی با صدای کشیده شدن ناخن بر روی یک تخته‌سیاه که در این پژوهش به عنوان یکی دیگر از صداهای گوش‌خراش شناسایی شد، مواجه می‌شود، آمیگدالا فعالیت در قشر شنوایی مغز را بر عهده می‌گیرد و فرد را نسبت به صدای ورودی حساس‌تر می‌کند.

دانشمندان در این پژوهش گروهی متشکل از 13 داوطلب را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که تحمل اصوات با فرکانس بین دو هزار و پنج هزار هرتز (طیفی که گوش‌های انسان حساس‌ترین هستند) از همه دشوار است.

اگرچه دلیل حساسیت فوق‌العاده مغز به این نوع صداها هنوز مشخص نیست، اما محققان دریافتند که صدای جیغ که اغلب به طور طبیعی ناخوشایند به شمار می‌آید نیز در همین طیف قرار می‌گیرد.

به گفته پروفسور تیم گریس یکی از حاضرین در این مطالعه، این دستاورد چشم‌انداز نوینی را در خصوص اختلالات عاطفی و اختلالاتی مانند میگرن و وزوز گوش در اختیار می‌گذارد. به نظر می‌رسد در این دو عارضه نیز ادراک جوانب نامطبوع اصوات دخیل است.

نتایج این مطالعه در مجله Journal of Neuroscience انتشار یافت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...